رانندگی رقابت جویانه چیست؟

رانندگی رقابت جویانه چیست؟ این یکی از نمونه سوالات آیین نامه بسیار مهم می‌باشد که شما داوطلبان می‌توانید پاسخ آن را در ادامه همین مطلب از سایت مرسی تست مشاهده فرمایید.

رانندگی رقابت جویانه چیست؟

  1. رانندگی با سرعت بالا و خطرناک
  2. مانور دادن‌های پی در پی در رانندگی و لایی کشیدن
  3. لذت بردن از رانندگی با سرعت‌های بالا
  4. لذت بردن از مانور دادن در حین رانندگی، پذیرش خطرات رانندگی برای هیجان و لذت، رانندگی همراه با خطرپذیری بالا و سبقت و سرعت‌های ناگهانی

پاسخ صحیح گزینه ۴ یعنی لذت بردن از مانور دادن در حین رانندگی، پذیرش خطرات رانندگی برای هیجان و لذت، رانندگی همراه با خطرپذیری بالا و سبقت و سرعت‌های ناگهانی، می‌باشد.

فرهنگ رانندگی چیست؟

برخلاف تصور برخی از افراد نحوه رانندگی با خودرو بیشتر از آنکه ظاهری باشد، می‌تواند فرهنگ و سطح اجتماعی راننده را آشکار سازد. چرا که نحوه رانندگی با خودرو به خوبی نشان دهنده وجوه مختلف شخصیتی و رفتاری و درک اجتماعی افراد است.

در واقع نحوه رانندگی هر فرد نمونه بارزی از اخلاق اجتماعی وی می‌باشد، از این رو رعایت قوانین و مقررات، احترام گذاشتن به حقوق دیگران، افزایش آستانه تحمل فردی در مقابل محرک‌های ترافیکی، میزان پاکیزگی و سلامت اتومبیل، ایجاد فضای آرام برای سرنشینان و رانندگان، از نمونه‌های رفتار اجتماعی می‌باشند که در هنگام رانندگی به صورت ناخودآگاه از شخصیت افراد منعکس می‌شود.

طبق آمار های نشان داده شده، در بیشتر تصادفات، رفتارهای انسانی به عنوان اصلی ترین عامل می باشد و وجود رفتارهای ضد اجتماعی در تصادفات و خشونت رانندگان و نحوه ی رانندگی خشن نیز با آن رابطه ی مستقیم دارد.

تحقیقات زیادی میان رابطه ی شخصیتی و رفتار رانندگان انجام شده است و به نظر می رسد عناصر خاصی از شخصیت انسان باعث بروز رفتارهای قانون شکنانه می شود، به همین خاطر انجام این رفتارها باعث برآورده شدن برخی از نیازهای شخصی افراد شده، هر چند که با محیط اطراف مغایرت دارد.

بیشتر از ۹۰ درصد تصادفات به اندازه ای با شخصیت راننده و وابسته به رفتارهای راننده می باشد که رانندگی مخاطره آمیز باعث نتایج منفی می شود.

رانندگی خطرناک شامل رانندگی رقابت جویانه است و این به معنای لذت بردن از مانور دادن در میان رانندگان دیگر است. هم چنین شامل رانندگی خطر پذیر نیز می باشد به معنای پذیرش خطرات رانندگی برای هیجان و لذت است، رانندگی همراه با خطرپذیری بالا یا سرعت و سبقت ناگهانی، رانندگی پرخاشجویانه یا رانندگی با فاصله ی کم با خودروهای دیگر و جهت تنبیه آن ها، گاز دادن از روی خشم، ژست های خشم ناک و … همگی ایمنی را به طور جدی تهدید می کند.

بیشتر جوانان با این گونه رفتارهای پر مخاطره درگیر می باشند و آمار تصادفات جوانان نیز بیانگر همین موضوع است. ویژگی های شخصیتی این افراد در ایجاد رفتارهای پرخطر موثر می باشد که برای توسعه ی سیاست های ایمنی ترافیک نیازمند بررسی و توضیح بیشتری می باشد.

امروزه با گسترش استفاده از اتومبیل، رفتارهایی ار برخی از رانندگان سر زده است که سعی می کنند با نحوه ی رانندگی خود نظر دیگر افراد را جلب کنند.

این گونه رانندگان معمولا با سرعت یا سبقت های غیرمجاز و هراس انگیز، انجام حرکات نمایشی در مکان هایی که رانندگان معمولی وجود دارند، لجبازی با دیگر رانندگان سعی دارند افراد خاص را جذب کنند و باعث جلب توجه اطرافیان خود شوند. اما باید بدانند این کار نه تنها جذاب نیست بلکه نشان دهنده ی ضعف فرهنگی و عدم کنترل فردی نیز می باشد.

در هیچ کجای قوانین نوشته نشده است که استفاده از سیستم های صوتی پر قدرت، استفاده از شیشه های با رنگ تیره، استفاده از لامپ های غیرمجاز، سرعت و سبقت های غیرمجاز، نصب بوق های گوش خراش و استفاده ی نابه جا از آن ها، رانندگی و اتومبیل آن ها را به هنر و افتخار تبدیل می کند.

بر خلاف تصور این افراد، احترام به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و رعایت آن ها، نوعی هنر و خودنمایی می باشد که شخصیت این افراد را در نظر دیگران زیبا جلوه خواهد داد. توجه نکردن به فرهنگ رانندگی باعث بروز اشتباهات متعددی از سوی ما می شود که زاویه های مختلف رفتاری را تحت تاثیر قرار می دهد.

برای مثال افرادی که قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را کم اهمیت می شمارند، دارای ضعف فرهنگی و تربیت غلط اجتماعی هستند که باید خود را اصلاح کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *