مفهوم خطوط طولی در این شکل چیست

برخی از نمونه سوالات آیین نامه به این صورت مطرح می‌شود: مفهوم خطوط طولی در این شکل چیست؟ جهت آشنایی با این گونه سوالات به شما پیشنهاد می‌کنیم مطلب زیر از سایت مرسی تست را مطالعه فرمایید.

ما در زیر برخی از نمونه سوالات آیین نامه راهنمایی و رانندگی را در مورد انواع خط‌کشی‌ها، فراهم کرده‌ایم و از شما می‌خواهیم که آنها را با دقت مطالعه فرمایید چرا که جز سوالات آزمون سال‌های قبل بوده است.

سوال ۱ – مفهوم خطوط طولی در این شکل چیست؟

مفهوم خطوط طولی در این شکل چیست

  1. به هیچ وجه نباید از روی این خطوط عبور کرد
  2. عبور از روی این خطوط مجاز می‌باشد
  3. با رعایت احتیاط کامل می‌توان از روی آنها دور زد
  4. در صورت لزوم می‌توان از روی آنها سبقت گرفت

پاسخ صحیح گزینه ۱

سوال ۲ – تصویر زیر بیانگر چه موضوعی می‌باشد ؟

مفهوم خطوط طولی در این شکل چیست

  1. رانندگی بین خطوط
  2. ممنوعیت عبور از روی خطوط زیگزاگ
  3. خط کشی عرضی ممتد ایست
  4. ممنوعیت حرکت روی خطوط هاشور در حاشیه راه‌ها

پاسخ صحیح گزینه ۴

جهت منظم‌تر کردن حرکات وسایل نقلیه در خیابان‌ها و همچنین آگاه کردن رانندگان از خط‌کشی‌ها استفاده می‌شود، خط‌کشی‌های که در معابر و خیابان‌ها رسم می‌شود، به دو گونه طولی و عرضه می‌باشد، به عبارت دیگر خط‌کشی‌های طولی در امتداد و طول خیابان‌ها و خط‌کشی‌های عرضی از یک طرف به طرف دیگر خیابان رسم می‌گردند. (این مطالب در صفحه ۲۲ کتاب آیین نامه راهنمایی و رانندگی وجود دارد)

مفهوم خطوط طولی با شکل‌ها

خط طولی ممتد: همانگونه که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید این خطوط به این صورت رسم می‌شوند و در طول خیابان‌ها ادامه دارند و هیچگاه قطع نمی‌شوند و رانندگان از این خطوط نباید به هیچ وجه عبور کنند یا دور بزنند و سبقت بگیرند.

مفهوم خطوط طولی در این شکل چیست

خطوط بریده بریده: این خطوط در تصویر زیر قابل مشاهده می‌باشد، این خطوط برای نشان دادن مسیرهای سبقت، گردش و یا تغییر حرکت می‌باشند و عبور کردن از روی آن بلامانع است.

مفهوم خطوط طولی در این شکل چیست

خط ممتد و ترکیبی: نمونه‌ای از این خطوط در تصویر زیر نمایش داده شده، این خطوط به رانندگانی که در سمت خط بریده بریده قرار دارند اجازه می‌دهد که سبقت بگیرند اما به رانندگانی که در سمت خط ممتد هستند می‌گوید که اجازه سرقت گرفتن نخواهید داشت.

مفهوم خطوط طولی در این شکل چیست

خطوط هاشور: این خطوط در شکل زیر نمایش داده شده است و نشان دهنده وجود موانع بر سر راه رانندگان می‌باشد، بنابراین از این خطوط استفاده می‌کنند تا جریان ترافیک را هدایت کنند.

مفهوم خطوط طولی در این شکل چیست

خطوط زیگزاگ: نمونه‌ای از این خطوط را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده کنید، از این خطوط در کنار خیابان‌ها و جاده‌ها جهت اتصال به پیاده روها استفاده می‌شود و عبور یا ایستادن روی این خطوط ممنوع اعلام شده است.

مفهوم خطوط طولی در این شکل چیست

خطوط پارک: در شکل زیر مشاهده می‌کنید خطوط پارک به صورت مورب و تقریبی عرضی می‌باشند، که جهت پارک وسایل نقلیه از آن استفاده می‌شود.

خطوط پارک

تصویر زیر خطوط پارک عمودی را مشان می دهد.

خطوط پارک

خطوط عرضی: به خط‌کشی‌هایی که در عرض معابر کشیده می‌شود خطوط عرضی می‌گویند. انواع این خط‌کشی‌ها عبارتند از:

  • خط‌کشی‌های عابر پیاده
  • خط ممتد ایست
  • توقف بریده بریده یا منقطع
  • خطوط شطرنجی

برخی دیگر از خطوط در معابر وجود دارد که جز دو دسته بالا قرار نمی‌گیرند که به آن خطوط شطرنجی می‌گویند، از این خطوط جهت مشخص کردن تقاطع‌های استفاده می‌شود که در آن تعداد رفت و آمد و تردد ماشین‌ها بسیار زیاد می‌باشد.

خط کشی عابر پیاده: نمونه‌ای از این خط کشی در تصویر زیر نمایش داده شده است و همانگونه که از اسم آن مشخص است برای رفت و آمد عابرین پیاده در محل‌های خاص استفاده می‌شود. این خط‌کشی‌ها از یک سمت خیابان به سمت دیگر آن رسم می‌شود.

خط کشی عابر پیاده

خط ممتد ایست: نمونه‌ای از این خط را در تصویر زیر می‌توانید مشاهده کنید، این خطوط به رانندگان می‌گوید که قبل از آن باید ایست یا توقف نمایند.

خط ممتد ایست

خط توقف منقطع: نمونه‌ای از این خطوط را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده فرمایید. رانندگان با مشاهده این خطوط می‌فهمند که سرعت خود را باید کم کنند و با رعایت احتیاط کامل وارد راه‌های اصلی شوند و حتی اگر نیاز باشد توقف نمایند.

خط توقف منقطع

خطوط شطرنجی: این خطوط در تصویر زیر قابل مشاهده می‌باشد، این خطوط در وسط تقاطع‌ها رسم می‌شوند و معمولاً به رنگ زرد و سیاه یا سفید هستند و معمولاً در تراکم بالای خودروها در تقاطع‌ها استفاده می‌شوند که وسایل نقلیه نباید از روی آن عبور کرد.

خطوط شطرنجی

پیکان‌ها: در تصویر زیر این گونه خطوط را مشاهده می‌کنید که در خیابان‌ها و جاده‌ها جهت راهنمایی رانندگان استفاده می‌شود و رانندگان باید از آن تبعیت کنند تا به مسیر درست هدایت شوند.

فلش ها

خطوط اضطرار: این خطوط در تصویر زیر قابل مشاهده هست و از نظر شکل ظاهری تقریباً شبیه به خطوط هاشور هستند، که در کناره خیابان‌ها و جاده‌ها رسم می‌گردند و مخصوص عبور خودروهای امدادی مانند آمبولانس‌ها یا ماشین‌های آتش نشانی هستند و حرکت کردن روی این خطوط برای سایر وسایل نقلیه ممنوع اعلام شده است.

خطوط اضطرار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *