سواره رو به چه معناست

سواره رو به چه معناست؟ این یکی از تعاریف مهم در کتاب آیین نامه ی راهنمایی و رانندگی می باشد. که شما داوطلب گرامی می توانید پاسخ آن را در ادامه ی مطالب زیر از سایت مرسی تست بیابید.

سواره رو به چه معناست؟

در رابطه با این سوال که سواره رو به چه معناست باید بگوییم که به بخشی از راه که برای حرکت وسایل نقلیه اختصاص داده شده است می گویند البته شانه ی راه جزو آن نمی باشد.

به عبارت دیگر سواره رو به جاده هایی گفته می شود که محل گذر خودروهای سواری می باشد. در قدیم، جاده ها و راه ها به دو قسمت سواره رو و مالرو تقسیم بندی می شدند.

جاده های مالرو محل عبور چهارپایان بوده است و افرادی که بر آن سوار می شدند. یک راهی که سواره رو است می تواند آسفالت شده باشد یا حتی جاده ی خاکی باشد.

با توجه به بزرگ بودن یا کوچک بودن، و هم چنین عملکرد سواره رو می توان نام های مختلفی برای آن در نظر گرفت که عبارت اند از:

  • کوچه ها
  • خیابان ها
  • بلوارها
  • جاده ها
  • بزرگراه ها
  • آزادراه ها

خط عبور در راهنمایی و رانندگی به چه معنا می باشد؟

در پاسخ به این سوال که خط عبور چیست می توان پاسخ داد که به بخشی از سواره رو که در طول مسیر، به عبور یک ستون وسیله ی نقلیه اختصاص داده شده است و با استفاده از خط کشی حد و مرز آن مشخص شده است، خط عبور می گویند.

یک راه در یک جهت می تواند شامل یک یا چند خط عبور باشد که این خطوط از سمت راست به سمت چپ با استفاده از شماره های یک به بالا نام گذاری می شوند.

۵ مورد از اصطلاحات راهنمایی و رانندگی که باید بدانید

رانندگی کردن نیاز به فهم و درک اصطلاحات خاصی دارد که هر راننده ای باید آن را بداند تا فرآیند فعالیت رانندگی به شکل صحیح و درستی صورت پذیرد. ما در این قسمت از مطالب به ۵ مورد از این اصطلاحات اشاره کرده ایم که لازم دانستیم شما با آن آشنا باشید و در ادامه آن ها را معرفی می کنیم:

  • حریم تقاطع
  • حق تقدم عبور
  • خط ایست
  • خط تغییر سرعت
  • خط کمکی

حریم تقاطع: در مورد اینکه حریم تقاطع به چه معنا می باشد باید گفت محدوده ای در تقاطع راه ها که برای سهولت حرکت و افزایش ایمنی در تردد در نظر گرفته شده است.

وقتی یک راننده به یک تقاطع نزدیک می شود باید با دقت بالا و توجه به قوانین و علایم راهنمایی و رانندگی از جمله چراغ های راهنمایی و رانندگی و تابلوهای ترافیکی، عمل نماید.

حق تقدم عبور: در مورد اینکه حق تقدم عبور چیست می تواند گفت که اولویت حق عبور یک وسیله ی نقلیه نسبت به وسایل نقلیه ی دیگر یا افراد پیاده را می گویند. حتی بر عکس این مورد نیز صدق می کند.

خط ایست: در تعریف خط ایست می توان گفت که از جمله خط کشی های عرضی در خیابان ها به حساب می آید که در ورودی تقاطع رسم می شود و برای تعیین مرز توقف وسایل نقلیه قبل از گذرگاه عابر پیاده بر سطوح راه ها رسم می شوند.

خط تغییر سرعت: اگر می خواهید تعریفی از این عبارت بدانید باید بگوییم که نوعی از خطوط عبور است که خودروهای ورودی به مسیر اصلی یا خودروهای خروجی از آن می توانند سرعت خود را برای همگرایی یا واگرایی با جریان ترافیک تنظیم کنند.

به عبارت دیگر سرعت خود را افزایش یا کاهش دهند. از این رو این خط به دو قسمت خط افزایش سرعت یا خط کاهش سرعت تقسیم بندی می شوند.

خطوط کمکی: اگر می خواهید تعریف این کلمه را بدانید باید بگوییم که خط عبوری است که برای تغییر سرعت، انجام حرکات گردشی و یا افزایش ظرفیت راه در کنار خط عبوری کشیده می شود.

امیدواریم این تعاریف ارایه شده از اصطلاحات برای شما مفید واقع شده باشد. جهت آشنایی با نمونه سوالات آیین نامه پیرامون این مباحث، لطفا به فایل دانلود قرار داده شده در همین مطلب مراجعه فرمایید.

این سوالات که از آزمون های سال های قبل و سوالات پر تکرار تهیه شده است می تواند کمک بزرگی به قبولی شما در آزمون راهنمایی و رانندگی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *