در صورت خرابی وسیله نقلیه و میسر نبودن انتقال

در صورت خرابی وسیله نقلیه و میسر نبودن انتقال … این بخشی از یک نمونه سوالات آیین نامه می‌باشد که در آزمون امسال مطرح گردیده است، برای مشاهده سوال کامل و پاسخ به این سوال لطفاً مطلب زیر در سایت مرسی تست را مطالعه فرمایید.

در صورت خرابی وسیله نقلیه و میسر نبودن انتقال به محل مناسب، چراغ‌های الکتریکی برای آگاهسازی دیگران را باید در چه فاصله‌ای از وسیله نقلیه نصب کنیم؟

  1. فاصله ۱۵۰ متری
  2. فاصله ۲۰۰ متری
  3. فاصله ۱۰۰ متری
  4. فاصله ۷۰ متری

پاسخ صحیح گزینه ۴ یعنی فاصله ۷۰ متری می‌باشد.

در صورت خرابی وسیله نقلیه و میسر نبودن انتقال در راه چه باید کرد؟

هرگاه در راهی در حال تردد هستید و خودروی شما دچار خرابی شد و یا برای آن نقص فنی پیش آمد، راننده موظف است نکاتی را رعایت کند که ما در ادامه این مطلب بیشتر در مورد آن توضیح خواهیم داد.

دقت کنید که نکات آورده شده در این مطلب می‌تواند جز نمونه سوالات آیین نامه باشد و هر راننده باید آنها را رعایت کند. در صورت خرابی پیش بینی نشده خودرو در راه‌ها راننده مکلف است خودروی خود را از مسیر عبور و مرور به بیرون راه هدایت کرده و در محل مناسبی که موجب سد معبر و ایجاد مزاحمت برای وسایل نقلیه دیگر می‌شود، قرار داده. انتقال خودرو به محل مناسب امکان‌پذیر نیست و در صورتی که نور کافی برای آگاه ساختن رانندگان دیگر وجود ندارد، باید علائم ایمنی را طبق قوانین زیر در محل‌های مناسب قرار دهیم:

در وسط راه: چراغ الکتریکی یا مشعل نورانی قرمز رنگ و یا سه مثلث شبرنگ قرمز رنگی را باید در فاصله‌های ۷۰ متری جلو و عقب وسیله نقلیه و یکی دیگر را در را در پهلوی خودروی از کار افتاده قرار دهیم.

اگر مسیر تردد یک طرفه باشد و یا مسیرهای رفت و برگشت به وسیله موانع فیزیکی از هم جدا شده باشند، تنها قرار دادن این گونه علائم در عقب و جلوی نقلیه کافیست و نیازی به استفاده کردن این علائم در پهلوی وسیله نقلیه نیست.

سر پیچ یا تپه: بر سر پیچ‌ها یا تپه‌ها علائم باید در فاصله ۲۰۰ متری از وسیله نقلیه قرار بگیرند تا سایر رانندگان وسیله نقلیه از فاصله مناسب بتوانند متوجه خطر باشند.

در بزرگراه‌ها یا آزادراه‌ها: علائم را باید در بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها در فاصله ۱۵۰ متری وسیله نقلیه خراب شده قرار دهیم.

در صورت توقف وسیله نقلیه: هرگاه وسیله نقلیه در کنار و بیرون از راه متوقف شود به طوری که کناره وسیله نقلیه کاملاً مماس بر حاشیه سوار رو باشد و نور کافی از فاصله ۱۵۰ متری نباشد، راننده موظف است چراغ‌های کوچک جلو و عقب وسیله نقلیه را روشن کند، در صورتی که چراغ‌های کوچک جلو خراب شده باشد باید چراغ‌های بزرگ یا نور پایین به جای آن استفاده کند.

در صورت کافی بودن نور در محل: اگر وسیله نقلیه در راهی از کار بیفتد و روشنایی آن محل به اندازه کافی باشد و نیازی به استفاده از چراغ‌ها و مشعل نباشد، راننده باید در فاصله ۷۰ متری جلو و عقب خودروی خود مثلث‌های شبرنگ متساوی الاضلاع را قرار داده.

نکات مهم در یدک کشی

روی یدک و هر نوع وسیله نقلیه‌ای که وسیله نقلیه دیگر را می‌کشد باید یک پرچم سفید به ابعاد حداقل ۵۰ سانتی‌متر نصب شود تا رانندگان از دو طرف جاده را رویت کنند.

وسیله نقلیه‌ای که در حال کشیده شدن است باید دارای راننده باشد که آن را هدایت کند، اما برای وسایل نقلیه‌ای که به وسیله جرثقیل حمل می‌شوند یا از محور زمین جدا می‌شوند، نیازی به داشتن راننده نیست.

خودروی یدک‌کش تنها می‌تواند یک خودرو را یدک کشی کند و بیشتر از یک خودرو مجاز نیست.

در صورتی می‌توان خودروی خراب را یدک کشی کرد که فرمان و ترمز آن کاملاً سالم باشد و در هنگام یدک کشی بتوان آن را کنترل کرد.

در صورت خرابی یکی از سیستم‌های فرمان یا ترمز یدک کشی باید توسط جرثقیل انجام بگیرد و وسیله نقلیه را از محور زمین بلند کرده.

راننده حتماً باید در خودرویی که یدک آن را می‌کشد حضور داشته باشد و با وسیله یدککش هماهنگ باشد.

وسیله‌ای که در حال یدک کشیدن است باید قدرت لازم را برای یدک کشیدن داشته باشد.

در هنگام بوکسل کردن وسیله نقلیه خراب باید از طناب‌های سیمی محکم با کیفیت بالا استفاده کرد تا دچار پارگی و آسیب دیدن به خودرو نشود.

عمل یدک کشی باید در ساعت‌های مجاز انجام پذیرد.

برای وسایل نقلیه‌ای که مسافربری هستند و در آن مسافر قرار دارند مجاز به یدک کشی نیستند حتی اگر وسیله نقلیه خراب خود مسافربری باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *