بازدید فیلتر هوا هر از چه مدت باید انجام شود

طراحی نمونه سوالات آیین نامه از بخش فنی و سیستم و نگهداری خودرو از کتاب آیین نامه راهنمایی و رانندگی دارای اهمیت بسیار بالایی است، یکی از این سوالات «بازدید فیلتر هوا هر از چه مدت باید انجام شود»، می‌باشد چه مرسی تست سعی کرده است به آن پاسخ دهد.

تعویض فیلتر هوا هر از چه مدت باید انجام شود؟

  1. یک بار در ماه
  2. هفته یک بار
  3. هر بیست هزار کیلومتر
  4. با هر بار تعویض روغن موتور

پاسخ صحیح گزینه ۴ یعنی با هر بار تعویض روغن موتور می‌باشد.

تعویض فیلتر هوا هر از چه مدت باید انجام شود؟

تعویض به موقع فیلتر هوای اتومبیل در عملکرد بهتر آن نیز تاثیرگذار است و باعث کاهش مصرف سوخت اتومبیل می‌ شود. استفاده از فیلتر های کثیف باعث افزایش مصرف سوخت شده و فشار وارده به موتور را نیز افزایش خواهد داد.

از زمانی که خودروی خود را روشن کرده تا وقتی که آن را خاموش می‌کنید، فیلتر هوا به صورت مدام در حال کار کردن می‌باشد. وظیفه فیلتر هوا رساندن هوای کافی به موتور و پاک کردن هوا از گرد و غبار و آلودگی‌هایی است که می‌ تواند منجر به موتور شود، می‌ باشد.

اما باید بگوییم که فیلترهای هوا هم تاریخ مصرف دارند و برای مدت زمان محدودی می‌توان از آن ها استفاده کرد، اما چگونه این زمان را تشخیص دهیم، باید بگوییم که در ادامه این مطلب با ما همراه شوید.

تشخیص زمان فیلتر هوا هر از چه مدت باید انجام شود؟

زمان تعویض فیلتر هوا به عوامل مختلفی بستگی خواهد داشت برای مثال، خودروهایی که در مسیرهای خاکی تردد بسیار دارند معمولاً فیلتر هوای آنها باید زودتر از خودروهای تعویض شوند که در جاده‌های آسفالت حرکت می‌ کنند. به همین دلیل خودروهایی که در شهر های آلوده‌ تر قرار دارند فیلتر هوای کثیف‌تری نسبت به خودروهایی دارند که در شهر های نسبتاً پاک‌ تری هستند.

علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، به نوع خودرو و کیفیت ساخت فیلتر هوا نیز بستگی دارد، برای مثال یک فیلتر هوای با کیفیت معمولاً مدت زمان بیشتری می‌تواند عمل پاکسازی هوا در خودرو را انجام دهد. برای همین نمی‌توان مدت زمان مشخصی را برای تعویض فیلتر هوا در نظر گرفت و تمام عوامل آن را باید بررسی کرد.

وظیفه فیلتر هوا در خودرو چه می‌باشد؟

فیلتر هوا باعث تصفیه هوای ورودی به موتور می‌شود. موتور اتومبیل در محفظه خود بین هوا و بنزین احتراق ایجاد می‌کند تا با مشتعل ساختن آن نیرو ایجاد شود. هوای مورد نیاز این محفظه از طریق فیلتر هوا به موتور رسیده، اگر این هوا شامل گرد و غبار، حشرات و دیگر آلاینده‌های محیطی باشد، می‌تواند به موتور آسیب برساند. از این رو فیلتر هوا وظیفه رساندن هوای تمیز و پاک به موتور را فراهم می‌سازد.

علت تعویض فیلتر هوا چیست؟

با گذر زمان این فیلتر هوا نیز می‌تواند کثیف شود. فیلتر کثیف مانع عبور هوا به صورت مناسب به موتور می‌شود و نتیجه آن کاهش اکسیژن مورد نیاز در موتور می‌باشد. از این رو کمبود هوا می‌تواند بر عملکرد خودرو تاثیر بسزایی بگذارد.

هر چند وقت یک بار می‌توان فیلتر هوا را تعویض کرد؟

بیشتر شرکت‌های سازنده خودرو به شما توصیه می‌کنند که فیلتر هوا را هر ۱۰ تا ۱۵ هزار کیلومتر یا به عبارتی هر ۱۲ ماه تعویض کنید. از این رو اگر شما در مناطق روستایی یا خاکی زندگی می‌کنید باید زمان تعویض فیلتر هوا را کمتر کنید، برای مثال هر ۶ هزار کیلومتر یا هر ۶ ماه یکبار. همچنین اگر در شهرهای شلوغ و پر ترافیک نیز هستید این مدت زمان کاهش پیدا می‌کند.

اما برای دانستن اینکه بازدید فیلتر هوا هر از چه مدت باید انجام شود، بهترین کار بازدید چشمی این گونه فیلترها می‌باشد. معمولاً رنگ فیلترهای هوا به رنگ سفید یا زرد هستند که در صورت کثیف شدن تیره می‌شود. اگر فیلتر هوای خودروی خود را تاکنون مشاهده کردید و مقداری آلودگی بر سطح آن را دیده‌اید بهتر است آن را تعویض کنید.

نشانه‌های زمان تعویض فیلتر هوا

گاهی با بررسی‌های ظاهری فیلتر هوا مشاهده می‌کنید که زمان تعویض آن فرا رسیده است. اما گاهی اوقات نشانه‌هایی وجود دارد که به شما می‌گوید این فیلترها باید تعویض گردند از جمله:

  • کثیفی فیلتر هوای خودرو
  • افزایش مصرف سوخت
  • صدای غیر طبیعی موتور
  • روشن شدن چراغ چک موتور
  • وجود مشکل در محفظه احتراق
  • استشمام بوی بنزین در زمان استارت
  • کاهش قدرت موتور
  • رسوب دوده روی شمع‌های خودرو
  • لرزش موتور خودرو
  • خروج دود از اگزوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *