ایستادن ممنوع همان توقف مطلقا ممنوع است

در پاسخ به سوال «آیا ایستادن ممنوع همان توقف مطلقا ممنوع است؟» باید به عرضتان برسانم مطالب کامل و جامعی در سایت مرسی تست آورده شده که شما با مطالعه ی آن ها قادر به پاسخگویی به این سوال خواهید بود. لطفا برای درک بهتر مفهوم به سوالات آیین نامه مراجعه فرمایید.

ایستادن ممنوع همان توقف مطلقا ممنوع است؟

تابلوی توقف مطلقاً ممنوع از دسته تابلوهای انتظامی می‌باشد و هرگونه ایستادن را منع می‌کند، بهتر است تا معنای توقف و ایستادن را بیشتر یاد بگیریم، تا بهتر بتوانیم این دو نوع تابلو را با هم بررسی کنیم.

کلمه توقف یعنی اگر برای چند لحظه کوتاه قصد خاموش کردن خودرو را داشته باشید، اما از خودرو خارج نمی‌شوید، می‌توانید اندکی وسیله نقلیه را خاموش کنید و متوقف شوید.

اما کلمه ایستادن یعنی حتی اگر قصد ترک کردن خودرو را نداشته باشیم، اجازه خاموش کردن یا پارک کردن خودرو را نیز نخواهیم داشت.
این تابلو معمولاً با نام ایستادن ممنوع هم شناخته می‌شود و گاهی اوقات روی آن نوشته‌ای وجود دارد به نام حمل با جرثقیل، با مشاهده این تابلو متوجه می‌شویم که در محل مورد نظر حتی برای یک لحظه هم نمی‌توان ایستاد.

ویژگی‌های تابلوی توقف مطلقاً ممنوع

اگر بخواهیم به شکل ظاهری این تابلو بپردازیم، این تابلو همانند تابلوهای انتظامی دیگر دایره‌ای شکل می‌باشد و دارای حاشیه قرمز رنگ است و دو خط مورب قرمز رنگ که به صورت ضربدر قرار گرفته‌اند در پس زمینه آبی قابل مشاهده است.

این تابلو از ورق فولادی و گالوانیزه است و لبه‌های آن گرد می‌باشد، در فرایند گالوانیزه کردن این تابلوها، نسبت به واکنش‌ها یا عوامل خارجی ایمن شده و غیر حساس می‌شوند همچنین در برابر زنگ زدگی مقاوم هستند. این ورق‌های فلزی در برابر آسیب‌های مکانیکی نیز مقاوم می‌باشند.

برای بهتر دیده شدن تابلوی توقف مطلقاً ممنوع در شب و یا در جاده‌ها و خیابان‌هایی که نور کم دارند از شبرنگ‌هایی استفاده می‌شود که بازتاب نور بالایی دارند، این شبرنگ‌ها بر روی سطح تابلوها قرار می‌گیرند.

در فرایند ساخت اینگونه تابلوها لبه‌های تیز آن به گونه‌ای خم و گرد می‌شود تا ایمنی کافی برای نصاب‌ها در هنگام نصب این گونه تابلو تضمین شود، برای رنگ آمیزی کردن آنها از رنگ‌های الکترواستاتیک استفاده شده. این رنگ‌ها ماندگاری و عمر بالایی دارند و همچنین تابلو را در برابر زنگ زدگی و محو شدگی محافظت می‌کند.

این تابلوها را می‌توان بر روی پایه یا لوله نصب کرد، همچنین امکان سوراخ کردن برای نصب تابلو روی دیوار نیز وجود دارد.

تابلوهایی که با تابلوی توقف مطلقاً ممنوع مشابهت زیادی دارند

تابلوهای زیادی وجود دارند که با تابلوی توقف مطلقاً ممنوع شباهت زیادی دارند و برخی از رانندگان آنها را اشتباه می گیرند از جمله:

  • تابلوهای توقف در روزهای فرد هفته ممنوع و توقف در روزهای زوج هفته ممنوع، این تابلوها همانگونه که از اسمشان پیداست توقف را در روزهای خاصی از هفته ممنوع می‌کند
  • تابلوی توقف ممنوع که یکی از تابلوهای انتظامی است توقف را در کل محدوده ممنوع می‌نماید
  • مکان‌هایی که می‌توان از تابلو توقف مطلقاً ممنوع استفاده کرد
  • تابلوهای توقف مطلقاً ممنوع را در بیرون و محوطه های باز و حتی روی دیوار می‌توان نصب کرد
  • داخل سوله، کارخانه‌ها، شرکت‌ها و یا محل‌های دیگر نیز این تابلو استفاده می‌شود
  • در اطراف جاده‌ها نیز قابل مشاهده است
  • در محل دفاتر موسسات و سازمان‌ها نیز وجود دارد
  • در مکان‌هایی که تعداد زیادی وسیله نقلیه پارک کرده‌اند و تردد سخت می‌شود، مانند بازارها و پاساژها
    در مکان‌هایی که خودروها را می‌توان در دو طرف جاده پارک کرد، از این رو بزرگراه ها را باریک می‌کند و تردد از روبرو را سخت می‌سازند
  • تابلوی ایستادن ممنوع

همانگونه که در قبل اشاره کردیم این گونه تابلو به معنای این است که در آن محل اجازه ندارید حتی برای یک لحظه هم که شده توقف کنید و بایستید. البته این را هم باید بگوییم که اگر راننده‌ای از این تابلو تبعیت نکند شامل دریافت جریمه و برخورد قاطعانه مامور راهنمایی و رانندگی خواهد شد و حتی حمل با جرثقیل نیز صورت می‌گیرد.

تفاوت توقف ممنوع با ایستادن ممنوع

شاید برای شما این سوال هم پیش آمده باشد که ایستادن ممنوع همان توقف مطلقاً ممنوع است؟ در رابطه با تابلو توقف مطلقاً ممنوع یا ایستادن ممنوع باید عرض کنم، خودرو حق توقف و پارک کردن تا فاصله ۱۵ متری از قبل و بعد از این تابلو را نخواهد داشت، اما در تابلوی توقف ممنوع ممکن است در صورت ضرورت چند لحظه کوتاه از خودروی خود خارج شده و قصد توقف داشته باشد اشکالی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *