نمونه سوالات آیین نامه تابلوها

داوطلب گرامی مرسی تست برای آشنایی بهتر شما با تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی اقدام به جمع آوری سوالاتی کرده است که آن را در قالب فایلی با نام نمونه سوالات آیین نامه تابلوها به شما ارائه می دهد. پیشنهاد ما این است این فایل را تهیه و مطالعه کنید تا آمادگی لازم را جهت شرکت در آزمون کسب کنید.

آشنایی با تابلوهای راهنمایی و رانندگی

این علامت ها در ایران به سه دسته ی کلی تقسیم می شوند:

علامت های بازدارنده (انتظامی): شکل بیشتر این تابلوها دایره است که دارای حاشیه ای قرمز رنگ است و بیانگر نوع ممنوعیت می باشد. برخی از این تابلوها دایره ای شکل نیستند نظیر: تابلوی ایست، تابلوی حق تقدم، تابلوهای خیابان های اصلی، تابلوهای مسیر کامیون با مواد خطرناک، حق تقدم ها و … اما این تابلو ها در همین گروه قرار میگیرند.

علامت های هشداردهنده (اخطاری): شکل بیشتر این تابلوها مثلث بوده و دارای حاشیه ای قرمز هستند و زمینه ای آن ها سفید می باشد و به ما هشدار می دهد که چه خطری پیش رو است.

علامت های آگاهی دهنده (اخباری): تابلوهایی که توصیه های عمومی را اعلام میکنند جز این دسته قرار میگیرند. رنگ های سفید، قهوه ای، سبز، زرد و آبی برای این تابلوها در نظر گرفته شده و با شکل های مثلث، دایزه، مستطیل، مربع و … طراحی گردیده است. می توان در دو دسته این تابلوها را قرار داد.

  • آگاهی دهنده هایی که دستوری می دهند: رعایت این تابلوها الزامی است و عدم رعایت آن ها باعث نقض قانون می شود و گاهی برای افراد جریمه هایی در نظر گرفته می شود.
  • آگاهی دهنده هایی که غیردستوری هستند: این تابلوها فقط در جهت راهنمایی رانندگان از مسیر و نیازهای ترافیکی تهیه شده است.

آزمون آیین نامه به تفکیک موضوعات متفاوت

برخی از سوالات وجود دارند که در همه ی آزمون ها مشترک هستند و شما باید با آن ها آشنا باشید. اما نمونه ای دیگری هم هستند که در آزمون آیین نامه اصلی و مقدماتی متفاوت می باشند. از این بسیار اهمیت دارد که شما آن ها را شناخته و یاد بگیرید.

تست های آیین نامه تابلوهای رانندگی

مهم ترین و متعدد ترین نوع سوالاتی که در هر آزمونی آورده می شود، سوالات مربوط به تابلوهای رانندگی است که معمولا به دو صورت برای شما طراحی می شود، این نمونه سوالات آیین نامه تابلوها که در این زمینه فراهم شده، بین بازه ی هفت تا دوازده سوال می باشد:

  • مورد اول تصویر تابلویی را به شما می دهند و از شما میخواهند که نام آن را بگویید.
  • مورد دوم چهار تابلو را به شما نمایش می دهند و از شما می خواهند که تابلوی مورد نظر را مشخص کنید.

تست های آیین نامه قوانین و هدایت خودرو

این محدوده از سوالات آیین نامه حجم بیشتری را در بر میگیرد که شما برای پاسخ به آنها باید نمونه های زیادی را مطالعه کرده باشید و کاملا به آن ها مسلط باشید. این سوالات در زمینه ی هدایت خودرو و کنترل آن می باشد. که بهتر است شما آن ها را فرا بگیرید. یک نمونه از این دسته سوالات برای شما می آوریم:

سوال – اگر خیابان یک طرفه باشد مجاز هستیم که ماشین را در کدام سمت خیابان پارک کنیم؟

  1. سمت راست
  2. سمت چپ
  3. پارک ممنوع می باشد
  4. می توان هر دو طرف پارک کرد

جواب سوال: سمت چپ

تست های حق تقدم آیین نامه تابلوها

شاید شیرین ترین بخشی که در هر آزمون می آید همین بخش باشد، البته اگر تسلط کافی را دارا باشید برای شما شیرین می شود و به راحتی می توانید از پس آن برآیید. این بخش سوالات را شما باید یاد بگیرید تا اینکه حفظشان کنید. ما یک نمونه جهت آشنایی بیشتر شما در این زمینه آماده کرده ایم:

سوال – حق تقدم وسیله ی مورد نظر را در شکل زیر مشخص کنید؟

نمونه سوالات آیین نامه تابلوها

  1. قرمز
  2. سفید
  3. مشکی
  4. همه با هم

جواب سوال: گزینه ی ۳

تفاوت نمونه سوالات آیین نامه اصلی با مقدماتی

نکته ی مهمی در آزمون آیین نامه اصلی وجود دارد که آن را از آیین نامه ی مقدماتی متمایز می کند. این نکته این است که در آزمون آیین نامه اصلی سوالات فنی هم آورده می شود که اگر شما آزمون های مقدماتی را داده باشید شاهد عدم وجود این سوالات در اینگونه آزمون خواهید بود. تعداد این سوالات فنی در آزمون اصلی متفاوت است این تعداد از حداقل ۴ سوال تا حداکثر ۷ سوال مطرح می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *