علامت دایره در راهنمایی و رانندگی

شاید برای شما جالب باشد که بدانید علامت دایره در راهنمایی و رانندگی به چه معناست؟ جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، مطلب زیر که توسط سایت مرسی تست تهیه شده است را مطالعه فرمایید.

مفهوم شکل ها در راهنمایی و رانندگی

با توجه به تغییراتی که در نمونه سوالات آیین نامه رخ داده است، یکی از مطالبی که در سوالات جدید بیشتر مورد توجه قرار می گیرد، توجه به به تابلوهای راهنمایی و رانندگی بر أساس شکل آن ها می باشد. اگر بخواهیم به یک روش موثر و مهم برای یادگیری و به خاطر سپردن تابلو های راهنمایی و رانندگی بپردازیم، باید به یادگیری بر أساس شکل آن ها بگوییم.

در مطلب زیر تمام اشکال در تابلو ها برای شما معرفی شده است و تفاوت آن ها نیز بیان شده است. که شما با یادگیری آن ها می توانید بخش زیادی از سوالات آیین نامه را پاسخ دهید و در آزمون اصلی نمره ی قبولی کسب کنید. پس در ادامه ی مطلب با ما همراه باشید.

اگر بخواهیم از روی شکل هندسی، تابلوهای راهنمایی و رانندگی را تقسیم بندی کنیم، می توان آن ها را در شش دسته ی زیر جا داد، که در زیر به معرفی هر یک می پردازیم.

علامت دایره در راهنمایی و رانندگی

آن دسته از تابلوهای راهنمایی و رانندگی که به شکل دایره ای هستند، انتظامی نام دارند و راننده را به انجام دادن کاری دستور داده یا آن ها را از کاری منع می کنند.

اگر علامت دایره در راهنمایی و رانندگی، دارای رنگ آبی باشند، مجاز بودن یک حرکت را می رسانند و نام این گونه تابلو ها به این صورت می باشد: فقط ….. مجاز است، به عبارت دیگر می گوییم هر حرکت مشابه آن غیر مجاز است. برای مثال فقط گردش به راست مجاز است پس گردش به چپ غیر مجاز است.

اگر این تابلوهای دایره ای شکل یک نوار قرمز رنگی در حاشیه ی خود داشته باشند، آن گاه کار مورد نظر را ممنوع اعلام می کنند.

علامت مثلث در راهنمایی و رانندگی

استفاده از شکل هندسی مثلث در تابلوهای راهنمایی و رانندگی برای تابلوهای اخطاری است. این تابلوها دارای نوار حاشیه ای قرمز رنگی هستند و رانندگان را از وجود خطراتی که پیش رو دارند آگاه می کند.

اگر بخواهیم به یک تفاوت میان تابلوهای مثلث شکل و دایره ای شکل اشاره کنیم باید بگوییم که: تابلوهای مثلث شکل رانندگان را از وجود خطات در راه آگاه کرده اما دستور به کاری نمی دهند و در مقابل تابلوهای دایره ای شکل به رانندگان دستور می دهند. به عبارت دیگر تفاوت این دو تابلو در اخطاری و دستوری بودن آن هاست.

در واقع می توان گفت تابلوی مثلثی و دایره ای مکمل یکدیگر هستند، مثلا یک تابلوی مثلثی به شما اخطار می دهد که به پیچ نزدیک می شوید و در همان جا یک تابلوی دایره ای به شما دستور می دهد حداکثر سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت را رعایت کنید.

یک نوع از تابلوهای مثلثی شکل، تابلوی مثلث نشسته روی یک راس (تابلوی مثلث بر عکس) است، این شاید تنها تابلویی باشد که به شکل مثلث است و جزو تابلوهای اخطاری نیست و به تابلوی رعایت حق تقدم معروف است. این یکی از مهم ترین تابلوهای راهنمایی و رانندگی می باشد. مثالی از این تابلو، وجود آن در خیابان فرعی است که برای ورود به خیابان اصلی باید حق تقدم را رعایت فرمایید.

علامت مستطیل در راهنمایی و رانندگی

تابلوهای مستطیل افقی: از این گونه تابلوها به عنوان تابلوهای اخباری و راهنماهای مسیر استفاده شده. اگر این تابلوها در مکان های متفاوت استفاده شوند و حاوی پیام های گوناگون باشند به رنگ های مختلفی نمایش داده می شوند.

تابلوهای مستطیل عمودی یا ایستاده: این دسته از تابلوهای مستطیلی که به صورت عمودی و ایستاده هستند برای تابلوهای دستوری و خدماتی مورد استفاده قرار می گیرند.

تابلوهای پنج ضلعی

از شکل های پنج ضلعی معمولا به عنوان راهنماهای مسیر در تابلو ها استفاده می گردد.

تابلوهای لوزی شکل

تابلوهای به شکل لوزی که در خیابان ها استفاده شده، نشان دهنده ی راه اصلی هستند و شروع و پایان راه اصلی و هم چنین حق تقدم را بیان می کنند. به طور کلی در تمام تابلوهای راهنمایی و رانندگی دو تابلو هست که به شکل لوزی می باشد.

تابلوهای هشت گوشه

در کل تابلوهای راهنمایی و رانندگی تنها یک تابلو وجود دارد که به شکل هشت گوشه است و آن هم تابلوی ایست می باشد. این تابلو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *