علائم اخباری برای سبقت در روز

برای آشنایی با علائم اخباری برای سبقت در روز، کافیست مطلب زیر که توسط سایت مرسی تست تهیه شده است را مطالعه فرمایید، تا در این زمینه اطلاعات کافی را به دست آورید.

همچنین سوال زیر یکی از نمونه سوالات آیین نامه می‌باشد که در این زمینه مطرح شده است:

کدام یک از گزینه‌های زیر از علائم اخباری برای سبقت در روز می‌باشد؟

  1. افزایش سرعت و تبدیل متناوب نور چراغ
  2. تعویض نور چراغ بالا و پایین با یکدیگر
  3. اشاره با دست به همراه استفاده از بوق متناوب
  4. استفاده از بوق کوتاه و چراغ راهنما

پاسخ صحیح گزینه ۴ یعنی استفاده از بوق کوتاه و چراغ راهنما می‌باشد.

سبقت به معنای جلو افتادن از وسیله و اتومبیل است که روبروی ما در حال حرکت است، به همین دلیل وسیله نقلیه‌ای که می‌خواهد سبقت بگیرد باید سرعتش از خودروی مقابل بیشتر باشد تا بتواند از او عبور کند. همچنین باید به محل و منطقه‌ هایی که سبقت در آن مجاز است نیز توجه بسیاری نمود و خودروی جلویی را از قصد و نیت خود آگاه کند.

اگر واقعاً نیاز به سبقت گرفتن پیدا کردید ابتدا باید تصمیم این کار را بگیرید. بعد از آن به تابلو ها و علائم راهنمایی و رانندگی که در خیابان و جاده‌ ها وجود دارد توجه کنید. برای مثال منطقه سبقت مجاز یا علامت‌ های عابرین پیاده.

بعد از آن هر بار مطمئن شدید که با افزایش سرعت خود قادر هستید که از اتومبیل جلویی خود سبقت بگیرید این کار را بکنید.

وسیله‌های نقلیه‌ای که در پشت سر و جلوی شما در حال حرکت هستند را کنترل کنید. برای مثال فاصله ایمن با آن ها را نگه دارید.

با توجه به اینکه می‌دانید همیشه سبقت از سمت چپ انجام می‌گیرد، پس با زدن چراغ راهنما به مسیر چپ جاده حرکت کنید و با رعایت حق تقدم این کار را انجام دهید.

اگر روز باشد می‌توانید با زدن چند بوق کوتاه و اگر شب باشد می‌توانید با زدن چراغ‌های کوتاه چند ثانیه‌ ای اتومبیل جلوی خود را از تصمیم خود آگاه کرده. به طوری که راننده وسیله نقلیه روبروی شما دچار استرس نشود و تمرکز خود را از دست ندهد.

بعد از اینکه سبقت شما تمام شد دوباره چراغ راهنمای سمت راست را می‌زنید و به همان خط اولیه باز می‌ گردید.

برای جلوگیری از برخورد با وسیله نقلیه‌ ای که از آن سبقت گرفتید باید فاصله قانونی را رعایت کنید و زمانی که چراغ‌ های بزرگ اتومبیل جلویی خود را در آینه بغل خود مشاهده کردید، آنگاه می‌ توانید به مسیر اولیه خود بازگردید. این نکته را در نظر داشته باشید که بعد از تمام شدن سبقت چراغ راهنمای خود را خاموش کنید.

طبق ماده ۱۳۲ آیین نامه راهنمایی و رانندگی: رانندگان که قصد سبقت گرفتن از وسایل نقلیه‌ ای دارند که هم جهت آن ها در حال حرکت است، باید این کار را در محل‌ های مجاز انجام دهند و بعد از روشن کردن چراغ راهنما از سمت چپ این کار را انجام داده و بعد از گذراندن مسافت مورد نظر با روشن کردن چراغ راهنما به سمت راست خیابان برگردند، به نحوی که راه را برای وسیله نقلیه‌ ای که از آن سبقت گرفته‌اند نبندند و موجب ایجاد حوادث نشوند. همچنین سبقت گرفتن از سمت راست وسیله نقلیه‌ ای که خود به در حال گردش چپ است مجاز می‌ باشد.

طبق ماده ۱۳۳ آیین نامه راهنمایی و رانندگی: مسیری که راننده می‌ خواهد جهت سبقت گرفتن وارد آن شود تا فاصله دورتر از آن باید مطمئن باشد که خالی از هر گونه وسیله نقلیه است، که با تفاوت در سرعت بین وسیله خود و وسیله نقلیه جلویی می‌ تواند این کار را انجام دهد و باعث ایجاد ترافیک نمی‌ شود.

طبق ماده ۱۳۴ آیین نامه راهنمایی و رانندگی: رانندگانی که از آن ها سبقت گرفته می‌ شود نباید راه را برای وسیله نقلیه ببندند و سرعت خود را افزایش ندهند.

معرفی علائم اخباری برای سبقت در روز

طبق ماده ۹۷ آیین نامه راهنمایی و رانندگی: علائم اخباری برای سبقت در روز به مورد زیر اشاره می‌ شود: استفاده از بوق‌ های کوتاه.

و همچنین در شب با چند بار خاموش و روشن کردن چراغ‌ های وسیله نقلیه.

صرف نظر از اینکه روز باشد یا شب در هر دو مورد باید از چراغ‌های راهنمایی استفاده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *