حرکات دست در رانندگی

برای آشنایی با حرکات دست در رانندگی چه این کار توسط مامور پلیس انجام شود و چه توسط رانندگان، به شما توصیه می کنیم مطالب زیر در سایت مرسی تست را مطالعه فرمایید. هم چنین می توانید از نمونه سوالات آیین نامه که در این زمینه طرح شده جهت تسلط بیشتر بر این مبحث استفاده فرمایید.

آموزش علامت و حرکات دست در رانندگی

در بخش اول این مطلب درباره ی حرکات دست پلیس صحبت می کنیم. این نکته را در نظر داشته باشید که حرکات دست پلیس بر هر تابلو و چراغ راهنمایی و رانندگی ارجحیت دارد، پس آشنایی با این حرکات و به کارگیری آن ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

در بخش دوم این مطلب سعی کرده ایم در مورد حرکات دست رانندگان حین رانندگی صحبت کنیم. گاهی اوقات به دلایل از جمله خرابی چراغ راهنما و … رانندگان باید برای رساندن مفهوم خود از دستشان استفاده کنند. که شما باید با مفهوم هر یک از آن ها آشنا باشید.

علامت دست پلیس

ما در زیر شش حرکت و علامت که پلیس ها می توانند با دست خود بدهند را برای شما آورده ایم. این حرکات جهت کنترل ترافیک بوده که ممکن است برای کاهش سرعت خودروها یا توقف جمعی آن ها صورت بگیرد. با توجه به این که این مباحث در کتاب آیین نامه راهنمایی و رانندگی نیز آمده است، پس از شما هنرجویان انتظار می رود با آن ها آشنا باشید.

علامت توقف برای همه: همان طور که در شکل زیر مشاهده می کنید در این علامت افسر پلیس راهنمایی و رانندگی در تقاطع درست خود را به صورت قائم در بالا نگه داشته که در این صورت تمام رانندگان خودروها در چهار طرف تقاطع باید متوقف شوند.

حرکات دست در رانندگی

علامت توقف تنها برای طرف مقابل: همان گونه که در تصویر زیر مشاهده می کنید، افسر راهنمایی و رانندگی دست خود را به صورت قائم بالا نگه داشته ولی جهت آن به روبروست به این معنا که تنها خودروهایی که روبروی پلیس هستند باید توقف کنند.

حرکات دست در رانندگی

علامت توقف برای پشت: همان گونه که در تصویر زیر مشاهده می کنید، افسر یک دست خود را به طرف مقابل خود راست کرده و دست دیگر را پشت کمر خود گذاشته. به این معنا می باشد که خودروهایی که پشت افسر هستند باید توقف کنند.

حرکات دست در رانندگی

توقف برای شما: نمونه ای از این حرکت در تصویر زیر نمایش داده شده است. این جزو دردناک ترین علامت پلیس است و به این معناست که تنها شما باید متوقف شوید.

حرکات دست در رانندگی

علامت ایست برای دو طرف تقاطع: وقتی افسر راهنمایی و رانندگی دست های خود را به سمت دو طرف خود و به صورت افقی راست کرده به این معناست که خودروهایی که در امتداد دست های پلیس هستند باید متوقف شوند. وقتی افسر پلیس بعد از این حرکت دست خود راپایین بیاورد به این معناست که دو راه جلو و عقب باید بایستند.

ایست برای دو طرف تقاطع

علامت کاهش سرعت: وقتی افسر پلیس راهنمایی و رانندگی دست خود را به صورت متناوب در راستای شانه ی خود بالا و پایین ببرد به این معناست که خودروهایی که در حال حرکت هستند باید سرعت خود را کم کنند.

کاهش سرعت

بعد از معرفی حرکات دست پلیس، نوبت این است که حرکات دست رانندگان حین رانندگی معرفی گردد. مطلب زیر در رابطه با همین مورد است:

علامت دست رانندگان حین رانندگی

هر فردی حین رانندگی باید مدام به این توجه داشته باشد که سایر رانندگان چه علامتی به او می دهند. حال این علامت با دست باشد یا با استفاده از چراغ ها و بوق. اگر به این علامت ها توجه کنید همیشه رانندگی ایمنی خواهید داشت.

علامت گردش به چپ با دست: وقتی راننده ای دست چپ خود را از اتومبیل بیرون آورده و به صورت افقی نگه دارد به این معنا است که می خواد به سمت چپ راه، گردش کند. در تصویر زیر می توانید ببینید.

گردش به چپ

علامت گردش به راست با دست: وقتی راننده دست چپ خود را از شیشه بیرون آورد و از آرنج به سمت بالا خم کند به این معناست که قصد گردش به سمت راست راه را دارد.

گردش به راست

علامت کم کردن سرعت و متوقف شدن: هر گاه راننده ای برای کاهش سرعت خودروی خود و توقف کردن دست خود را از شیشه بیرون آورده و از بالا به پایین حرکت دهد و سپس قبل از اینکه توقف کند دست خود را به صورت عمودی و پایین نگه دارد، مفهوم این علامت است.

کاهش سرعت و توقف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *