شکستگی جلوبندی چه مشکلی را ایجاد می کند

شکستگی جلوبندی چه مشکلی را ایجاد می کند؟ این یکی از نمونه سوالات آیین نامه بسیار مهم می‌باشد که جهت دریافت پاسخ آن می‌توانید به مطالب زیر از سایت مرسی تست مراجعه فرمایید.

شکستگی جلوبندی چه مشکلی را ایجاد می کند؟

  1. باعث سخت شدن کنترل ماشین و فرمان می‌شود
  2. باعث افزایش سوخت در خودرو می‌شود
  3. باعث کشیده شدن ماشین به یک طرف می‌شود
  4. باعث خوب کار نکردن موتور می‌شود

پاسخ صحیح گزینه ۱ یعنی باعث سخت شدن کنترل ماشین و فرمان می‌شود، می‌باشد.

ما در این مطلب سعی کردیم شما داوطلبان را با سیستم هدایت و فرمان که نام دیگر آن جلوبندی خودرو می‌باشد، آشنا کنیم. این مطالب در صفحه ۱۳۹ کتاب آیین نامه راهنمایی و رانندگی ارائه شده است و ما این مطالب را برای شما فراهم کرده‌ایم.

آشنایی با سیستم هدایت و فرمان خودروها

سیستم هدایت و فرمان در خودروها با توجه به میزان چرخش غربیلک فرمان توسط راننده، وظیفه کنترل جهت و میزان گردش چرخ‌های جلو را عهده‌دار می‌باشد.

به عبارت دیگر به مجموعه مکانیزم که غربیلک فرمان شروع و تا پشت چرخ‌های جلو ادامه پیدا می‌کند و وظیفه تغییر جهت تایرها را عهده‌دار است، سیستم فرمان یا جلوبندی خودرو می‌گویند.

از نظر فنی کلیه قطعات این بخش تاثیر بسیار زیادی را در تامین ایمنی و امنیت سرنشینان خودرو ایجاد می‌کند.

امروزه بیشتر سیستم‌های هدایت و فرمان به صورت هیدرولیکی ساخته می‌شوند و مزیت فرمان‌های هیدرولیکی راحتی کار با آنها و چرخش آسان غربیلک فرمان می‌ باشد.

به این نکته توجه کنید که برای چک کردن سطح روغن هیدرولیک فرمان باید به میزان روغن درون مخزن روغن هیدرولیک نگاه کنید که معمولاً این مخزن‌ ها از جنس پلاستیکی بوده و در صورتی که میزان روغن سطح نمودار پایین‌تر باشد، باید به آن روغن اضافه شود و اگر مخزن روغن از جنس فلزی باشد توسط گیج که درون مخزن وجود دارد، سطح روغن آن بررسی گردد.

سیستم جلوبندی خودرو از اجزای مختلفی تشکیل شده است و در موقع خرابی جلوبندی همیشه کل آن به صورت کامل آسیب نمی‌بیند و اگر تنها بخشی از آن دچار آسیب شده باشد می‌توان با صرف هزینه‌ های کم قابل جبران باشد.

اگر بخواهیم اجزای اصلی سیستم جلوبندی خودرو را معرفی کنیم شامل موارد زیر می‌شوند، که در ادامه به معرفی هر یک از آن ها می‌ پردازیم:

  • فنر ها
  • کمک فنر ها
  • بوش یا سیبک
  • طبق ها

فنر ها: بهترین و مهم‌ ترین قسمت‌ های سیستم جلوبندی خودرو این قسمت است که وظیفه مهمی را بر عهده دارد. برای مثال وقتی که شما در سرعت‌ های بالا در حال رانندگی هستید و ناگهان خودروی شما در یک دست انداز می‌افتد، اگر این فنر ها نباشند چه مشکلی برای خودرو پیش می‌ آید.

در واقع فنر ها کلیه ارتعاشات وارد شده به چرخ‌ ها را جذب خود می‌ کنند و باعث می‌ شود کمترین فشار به اتاق و شاسی خودرو وارد شود.

کمک فنر ها: وقتی به فنر ها ضربه وارد می‌ شود این فنر بر اساس خاصیتی که دارد نوسان پیدا می‌ کند، از این رو برای گرفتن نوسانات وسیله‌ های دیگری نیاز است که به آن کمک فنر ها می‌ گویند.

طبق‌ ها: طبق‌ ها نیز از مهم ترین اعضای جلو بندی خودرو ها می‌ باشد که بازو های سیستم تعلیق خودرو را به شاسی خودرو متصل می‌ کند. خود این طبق‌ ها از طریق بوش‌ ها به شاسی و از طریق سیبک‌ ها به چرخ‌ ها اتصال پیدا کرده‌ اند.

لقی فرمان: سیستم هدایت و فرمان یا همان جلو بندی خودرو باید ظرف مدت ۶ ماه یک بار توسط مراکز مجاز مورد بررسی و کنترل قرار بگیرد.

رانندگی کردن با خودرویی که سیستم فرمان پذیری آن دارای مشکل است می‌تواند باعث ایجاد تصادفات غیرقابل جبران شود.

اگر سیستم فرمان خودرو از نوع هیدرولیکی باشد باید مخزن روغن هیدرولیک ترمز باید به صورت دوره‌ های منظم مورد بررسی قرار گیرد.

سیستم فرمان خودرو یا غربیلک فرمان باید بعد از گردش‌ ها دارای برگشت پذیری باشد، به طوری که بعد از چرخش فرمان و رها کردن آن به صورت خودکار به حالت اولیه خود بازگردد.

غربیلک فرمان تا حدود ۲ تا ۳ سانتی‌ متر دارای لقی و خلاصی می‌ باشد به این منظور که با چرخاندن فرمان تا حدود ۲ تا ۳ سانتی‌متر یا ۱۰ درجه جهت تایر ها تغییری نمی‌ کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *