باد لاستیک چرخ ها را چه زمانی باید تنظیم کرد

آیا می دانستید که باد لاستیک چرخ ها را چه زمانی باید تنظیم کرد؟ این یکی از نمونه سوالات آیین نامه می باشد که پاسخ آن در ادامه ی همین مطلب آورده شده است.

باد لاستیک چرخ ها را چه زمانی باید تنظیم کرد؟

تنظیم باد لاستیک در خودرو ها یکی از اقدامات مهمی می باشد که باید به صورت دوره های ماهانه انجام پذیرد. اگر باد لاستیک ها به درستی تنظیم شود باعث حرکت بهتر و کنترل بیشتر روی خودرو می گردد. این کار هم چنین مصرف سوخت را میز کاهش می دهد.

اما متاسفانه بسیاری از رانندگان این کار را جدی نمی گیرند و بی توجه به آن هستند. در نتیجه به مرور زمان از عدم شتاب و سرعت و یا کنترل نامناسب خودروی خود شکایت می کنند.

تنظیم باد لاستیک های چه تاثیری در عملکرد خودرو دارد؟

اگر میزان و فشار باد در لاستیک ها مناسب باشد تاثیرات فوق العاده ای در عملکرد خودرو می گذارد، هم چنین عمر تایرها نیز افزایش می یابد. در ادامه ی این مطلب از سایت مرسی تست از جمله تاثیرات تنظیم باد لاستیک ها بیان شده است:

  • بهبود مصرف سوخت در خودرو و کنترل بهتر حرکت خودرو
  • بهبود دقت فرمان و کنترل راحت ماشین در هنگام پیچیدن
  • افزایش طول عمر مفید تایرها به خصوص در زمان حرکت در مسیرهای ناهموار و پیچ‌ ها
  • جلوگیری از لاستیک سایی و حفظ فرم و ظاهر دایره شکل در تایرها
  • کنترل اصطکاک جنبشی تایر و پیشگیری از بالا رفتن بیش از حد حرارت آن
  • جلوگیری از ترکیدن لاستیک در اثر فشار زیاد وزن خودرو
  • دفع ضربه‌ های جاده و ایجاد حرکتی روان و نرم در خودرو

اگر میزان فشار باد در لاستیک ها مناسب نبوده، فرمان پذیری را پایین می آورد و رانندگی سخت تر خواهد بود. این مسئله ممکن است خطراک ناگوارتری را برای راننده و سرنشینان خودرو در پی داشته باشد. از این رو پیشنهاد می کنیم این موضوع را جدید بگیرید.

جهت درک بهتر ایت موضوع موارد زیر را در نظر بگیرید و از آن غافل نشوید:

رانندگی با لاستیک های کم باد خطرناک می باشد: اگر باد لاستیک ها بسیار کم بوده، تماس آن با سطح زمین بیشتر می شود، در نتیجه اصطکاک آن با زمین بیشتر شده و در معرض فرسودگی قرار می گیرد.

و این کار با گذشت زمان موجب ترکیده شدن لاستیک می شود. حالا اگر این اتفاق در حین حرکت در سرعت های بالا باشد، باعث واژگونی خودرو می شود.

رانندگی با لاستیک های پرباد بسیار خطرناک می باشد: بسیاری از افراد تصور دارند که لاستیک های پر باد، عملکرد خودرو را بهتر می کند. اما در این حالت لاستیک ها اصطکاک کمتری با سطح جاده برقرار می کند و این باعث عملکرد ضعیف سیستم تعلیق خودرو می گردد.

حالا اگر جاده خیس یا لغزنده بوده احتمال از دست رفتن کنترل ماشین بسیار زیاد است.

افزایش احتمال ترکیدن لاستیک: اگر باد لاستیک ها از مقدار مناسب آن کمتر یا بیشتر باشد، باعث تغییر دمای آن و در نتیجه ترکیدن آن ها می گردد و خطر واژگونی خودرو را در پی خواهد داشت.

افزایش طول عمر لاستیک ها با استفاده از باد نیتروژن: باد نیتروژن از باد معمولی گران تر می باشد اما طول عمر لاستیک ها را بالا می برد و بر مصرف سوخت خودور نیز تاثیر می گذارد. هم چنین باد نیتروژن قابل اشتعال نمی باشد و خطر آتش گرفتن ماشین نیز کمتر می شود.

بهترین زمان برای تنظیم باد لاستیک ها چه موقع می باشد؟

برای تنظیم باد لاستیک ها این نکته را در نظر بگیرید که خودرو به میزان حداقل دو تا سه ساعتی خاموش باشد. تایرهای خودرویی که تازه خاموش شده است به دلیل دمای بالای آن، میزان فشار باد را بیشتر از حالت معمولی نشان می دهد.

نکته ی دیگر در رابطه با تنظیم باد لاستیک های زاپاس است. باد این لاستیک بهتر است کمی بیشتر از حالت معمولی تنظیم گردد، زیرا استراحت این لاستیک باعث می شود فشار باد داخل آن به مرور زمان کمی کاسته شود.

بهترین زمان برای مراجعه ی به تعمیرگاه جهت تنظیم باد در لاستیک های خودرو به صورت زیر بیان می گردد:

  • طی دوره های ۳۰ روز یک بار
  • با هر بار تغییر دما به اندازه ی هر ۳۰ درجه سانتی گراد یا بیشتر از آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *