در چه شرایطی میتوان شاسی خودرو را عوض کرد

در چه شرایطی میتوان شاسی خودرو را عوض کرد؟ این یکی از نمونه سوالات آیین نامه می‌باشد که جهت دریافت پاسخ آن می‌توانید به ادامه مطلب از سایت مرسی تست مراجعه فرمایید.

در چه شرایطی میتوان شاسی خودرو را عوض کرد؟

  1. در هیچ شرایطی نمی‌توان این کار را کرد
  2. تعویض آن به دلخواه و بدون اشکال می‌باشد
  3. تنها با مجوز راهنمایی و رانندگی می‌توان این کار را انجام داد
  4. مجوز کارخانه سازنده برای این کار کافی می‌باشد

پاسخ صحیح گزینه ۳ یعنی تنها با مجوز راهنمایی و رانندگی می‌توان این کار را انجام داد، می‌باشد.

در صورت وقوع تصادف و حادثه شاسی خودرو مانع از آسیب رسیدن به سرنشینان خودرو می‌شود. خرید خودروهای دست دوم نیاز به بررسی و کارشناسی دارند، زیرا شاسی خودرو یکی از گزینه‌هایی است که در هنگام خرید خودروهای دست دوم باید از سالم بودن آنها بسیار اطمینان داشته باشید.

شاسی خودرو چیست؟

خود را از سه قسمت مهم پیشرانه، بدنه و شاسی تشکیل شده است. این قسمت از بخش‌های بسیار مهم در خودرو حساب می‌شوند. شاسی خودرو دارای ستون‌های فولادی هست که یک چهارچوب برای خودرو می‌باشد که قابل مشاهده نیست.

اجزایی از جمله فنربندی، پیشرانه، سیستم انتقال قدرت و فرمان روی شاسی قرار گرفتند. شاسی باید ویژگی‌هایی داشته باشد از جمله سبک بودن، کم حجم، استحکام، توان تحمل ضربه، مقاومت و صدای کم. این بخش مهم از خودرو می‌باشد که در تصادفات از آسیب رسیدن به سرنشینان خودرو جلوگیری می‌کند.

دلایل آسیب دیدن شاسی در خودروها چیست؟

  • تصادف های شدید
  • افتادن در چاله
  • عبور با سرعت بالا از سرعتگیرها
  • چرخاندن ناگهانی فرمان خودرو

همانطور که قبلاً هم گفتیم توجه به شاسی در هنگام خرید خودروهای دست دوم بسیار مهم است، چرا که هرگونه آسیب در شاسی خودرو از ایمنی آن می‌کاهد. از طرف دیگر معیوب بودن شاسی خودرو هزینه‌های زیادی را ایجاد می‌کند و ممکن است باعث تصادف‌های شدیدتر گردد.

بنابراین قبل از خریدن خودروهای دست دوم حتماً با استفاده از نظر کارشناسان این کار را انجام دهید و تمام این موارد را بررسی کنید، تا با خریدن این گونه خودروها محتمل ضرر و هزینه‌های زیادی نشوید. خودرویی را تهیه کنید که از نظر ایمنی و امنیت در بالاترین درجه خود قرار دارند.

راه هایی وجود دارد که مشکلات شاسی خودرو را می پوشانند که عبارت اند از:

جوش دادن اتاق خودرو: بسیاری از افراد برای جلوگیری از لرزش خودرو و ایجاد سر و صدا رانندگی چند نقطه از اتاق خودروی خود را جوش می‌دهند و روی جوش‌ها را با استفاده از رنگ یا بتونه می‌پوشانند که تشخیص آنها کار ساده‌ای نخواهد بود.

این نکته را قبل از خرید خودروهای دست دوم در نظر بگیرید و حتماً زیر موکت، کفپوش‌ها و صندوق عقب خودرو را بررسی کنید.

ریختگی رنگ: شاسی کشی در بین خودروهای تصادفی کار معمولی است و تعمیرکاران بعد از شاسی کشی، محلی که رنگ آن ریخته است را رنگ و بتونه می‌کنند که توسط اشخاص عادی قابل تشخیص نیست و برای تشخیص آن باید از کارشناسان خودرو استفاده کنید.

در زیر برخی از رایج ترین مشکلات در شاسی خودرو ها برای شما آورده شده است:

انحراف فرمان: اگر انحراف و کشیده شدن فرمان را به یک جهت در خودروی خود مشاهده می‌کنید قبل از هر اقدامی باید شاسی خودرو را بررسی کرده.

صدا در جلوبندی خودرو: اگر در هنگام رانندگی متوجه سر و صدا در جلوبندی خودروی خود شدید، یعنی شاسی خودروی شما شکسته شده است و نیاز به جوش دادن دارد و در صورتی که صدا و اصطکاک در یک طرف خودرو باشد احتمال آسیب بیشتری وجود خواهد داشت.

فرسودگی شاسی: شاسی با رطوبت ممکن است فرسوده یا پوسیده شود. زمانی که شاسی خودرو پوسیده شده است لرزش و صدای بیشتری از جلوبندی خودرو را احساس خواهید کرد.

انحراف شاسی: تصادف و ضربه‌های شدید باعث انحراف شاسی می‌شود که می‌تواند به سایر قطعات خودرو نیز آسیب وارد کند. انحرافات جزئی در شاسی توسط تعمیرکاران رفع می‌شود اما اگر این انحراف شدید و جدی‌تر باشد ممکن است شاسی خودرو هیچگاه مانند روز اول نشود.

جهت‌گیری گشتاوری: اگر در سرعت‌های بالا متوجه انحراف خودرو به یک سمت شدید احتمال اینکه شاسی خودروی شما آسیب دیده باشد بسیار بالا است.

شاسی خوردگی: شاسی خوردگی بیشتر در قسمت‌های جلویی و انتهایی خودرو وجود دارد که بسیار خطرناک می‌باشد و جان سرنشینان را تهدید می‌کند. از طرف دیگر لرزش‌های خودرو به درون اتاق را انتقال می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *