ضد یخ چه عملی در رادیاتور انجام می دهد

ضد یخ چه عملی در رادیاتور انجام می دهد؟ جهت دریافت پاسخ این سوال می‌توانید در ادامه مطالب از سایت مرسی تست با ما همراه باشید. این سوال یکی از نمونه سوالات آیین نامه است.

ضد یخ چه عملی در رادیاتور انجام می دهد؟

  1. جلوگیری از یخ زدگی
  2. به تاخیر انداختن نقطه جوش
  3. در تابستان منجر به جوش آوردن زودتر موتور نمی‌شود
  4. همه ی موارد

صحیح گزینه ۴ یعنی همه موارد می‌باشد.

ضد یخ در خودرو چیست؟

ضد یخ مایع خنک کننده موتور می‌باشد که پایه آن بر اساس آب است و در موتور خودروها جریان دارد. اما چرا از آب به عنوان خنک کننده استفاده نمی‌شود؟

باید بگوییم که در گذشته بیشتر از آب خالص برای انتقال حرارت داخل موتور به رادیاتور استفاده می‌شد، اما از آنجایی که استفاده از آب خالص مشکلات زیادی را در برداشت و محدودیت فاصله بین نقطه انجماد تا نقطه جوش آب باعث می‌شد که آب به عنوان یک مایع خنک کننده استفاده نشود، چون کاربرد خود را در دماهای بسیار بالا یا بسیار کم از دست می‌داد.

از طرف دیگر قطعات آلومینیومی بدنه موتور در شرایطی که از آب استفاده می‌شد باعث خوردگی می‌شدند. اما استفاده از سیالات خنک کننده نه تنها از قطعات فلزی در برابر خوردگی محافظت کرده، بلکه نقطه جوش آب را بالا برده و نقطه انجماد آن را کاهش خواهند داد.

ضد یخ چه عملی در رادیاتور انجام می دهد؟

  • مهمترین وظایف ضد یخ در خودروها جلوگیری از یخ زدگی در فصل سرمای سال می‌باشد.
  • استفاده از ضد یخ در فصل تابستان نیز باعث افزایش نقطه جوش آب شده و مانع از به جوش آمدن خودرو در فصل تابستان خواهد شد.
  • یکی از مواردی که باعث افزایش حرارت موتور و به جوش آوردن خودرو می‌شود، عدم رسیدن مایع خنک کننده به برخی از قسمت‌ها و منافذی می‌باشد که باعث زیاد شدن دما و در نتیجه جوش آوردن موتور می‌شود. ضد یخ این رسوبات در داخل رادیاتور را کم می‌کند و تا حدودی این مشکلات را برطرف می‌سازد.
  • زنگ زدگی و خوردگی قطعات فلزی موتور یکی از مشکلاتی هست که می‌تواند هزینه‌های زیادی را برای دارندگان وسیله نقلیه ایجاد کند. جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی قطعات فلزی یکی از مهمترین وظایف ضد یخ‌ها می‌باشد که کمتر به آن توجه شده است.

زمان مناسب تعویض ضد یخ خودرو چه موقع می‌باشد؟

ضد یخ‌ها را از نظر کیفیت می‌توان به دو دسته زیر تقسیم بندی کرد:

ضد یخ‌های با پایه معدنی و ضد یخ‌های با پایه آلی.

با توجه به اینکه ضد یخ‌های متفاوتی در بازار وجود دارد ممکن است در انتخاب نوع ضد یخ سردرگم شوید. اما قبل از انتخاب نوع ضد یخ به این سوال پاسخ دهید که آیا خودروی شما دارای قطعات قدیمی مانند رادیاتور برنجی یا مسی است؟

اگر پاسخ این سوال مثبت است، پس از ضد یخ با پایه معدنی بهره بگیرید چون ضد یخ‌های با پایه آلی برای قطعات آلومینیومی ایجاد شده‌اند و حفاظتی در برابر قطعات مسی و یا برنجی را ندارند.

توصیه خودروسازان این است که دفترچه راهنمایی خودروی خود را برای اینکه از کدام یک از انواع ضد یخ‌ها استفاده کنید بررسی کنید. در خودروهای جدید معمولاً از ضد یخ‌های با پایه آلی استفاده می‌شود.

اگر خودروی خود را پیش تعمیرکار می‌برید تا مایع خنک کننده برای آن قرار استفاده کند پس از نوع ضد یخی که استفاده می کند حتماً اطمینان حاصل کنید.

چند نکته مهم در ضد یخ‌ها در زیر آورده شده است:

  • آب مورد استفاده برای ضد یخ باید دارای سختی بسیار پایینی باشد و در اصطلاح دیونیزه باشد.
  • توصیه می‌شود که به تنهایی از یک ضد یخ در رادیاتور استفاده نکنید. زیرا مایع ضد یخ قابلیت چندانی در برابر انجماد یا پخش کردن گرما در سیستم خنک کننده نخواهد داشت. البته برخی از شرکت‌ها نسبت آب و ضد یخ را در محصولات خود ۵۰ به ۵۰ رعایت می‌کنند، در نتیجه نیازی به اضافه کردن آب به رادیاتور نخواهد بود.
  • رنگ ضد یخ هیچ ارتباطی با نوع کیفیت آن ندارد، از روی رنگ آن نمی‌توان قضاوتی در مورد کیفیت مایع ضد یخ داشت.
  • ضد یخ‌های مختلف را با هم مخلوط نکنید، حتی اگر دارای رنگ یکسانی باشند. چون انجام این کار ممکن است به سیستم خنک کننده خودروی شما آسیب بزند.
  • ضد یخ خوب باید در برابر حریق نیز مقاوم باشد و به راحتی آتش نگیرد.
  • اگر ضد یخ دارای بوی نامطبوع بود این ممکن است نشانه خرابی آن باشد.
  • رقیق کردن ضد یخ بر اساس دستورالعمل‌های سازنده آن انجام می‌شود.
  • اگر در رادیاتور کف وجود داشته باشد، ابتدا باید رادیاتور را تخلیه و تمیز کنید و همچنین کلیه قطعات و لوله‌های آن را چک کنید، چرا که ضد یخ هیچگاه کف تولید نمی‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *