تابلو خط ویژه عبور

مطالب زیر جهت معرفی تابلو خط ویژه عبور برای شما داوطلبان تهیه شده است. پس در ادامه با مرسی تست همراه باشید.

معرفی تابلو خط ویژه عبور

تابلو خط ویژه عبور یکی از تابلوهای مهم راهنمایی و رانندگی می باشد، که به افراد اطلاع می دهد کدام خط و مسیر برای تردد وسایل نقلیه ی عمومی، اختصاص داده شده است.

عبور کردن از این مسیر و خط ویژه برای سایر وسایل نقلیه ممنوع اعلام شده است و در صورت مشاهده، جریمه هایی را در پی خواهد داشت.

تصویر این تابلو به صورت مستطیل با پس زمینه ی سفید است که تعدادی خطوط در آن طراحی شده است. روی یکی از خطوط یک وسیله ی نقلیه که نماد وسیله ی نقلیه ی عمومی است قرار گرفته است که این مفهوم را می رساند.

تابلو خط ویژه عبور

منظور از خط ویژه چیست؟

هر یک از خطوطی که در خیابان ها و جاده ها کشیده می شوند، دارای مفهوم متفاوتی می باشند و هر کدام هدف های خاصی را دارند.

از برخی از این خطوط برای تعیین حد و مرز در رفت و آمد وسایل نقلیه استفاده می شود. مانند خطوط عبور، خط ویژه و خط ایست و از بعضی دیگر برای تغییر سرعت استفاده می شود، مانند خط تغییر سرعت و خط کمکی.

در بسیاری از شهرهای بزرگ برای تشویق مردم در جهت استفاده از وسایل نقلیه ی عمومی، خطوط ویژه ای را برای این وسایل در نظر گرفته اند که سرعت حرکت آن ها بسیار بیشتر از وسایل شخصی است و ترافیک برای آن ها وجود ندارد.

در بعضی مواقع، خودروهای امدادی و امنیتی نیز از این خطوط برای ماموریت های خود استفاده می کنند. عبور از این خطوط برای سایر وسایل نقلیه ی شخصی، ممنوع است.

متاسفانه بعضی از رانندگان، هدف از ایجاد این خطوط را نمی دانند و با استفاده های بی مورد خود از آن ها، باعث ایجاد ترافیک و دیگر مشکلاتی برای وسایل نقلیه ی عمومی و امدادی می شوند.

در این صورت برای جلوگیری از این مشکل، جریمه هایی را در نظر گرفته اند تا با متخلفان برخورد شود. در زیر وسایل نقلیه ای را معرفی می کنیم که تنها اجازه ی عبور از این خطوط را دارند:

  • اتوبوس های شرکت واحد اتوبوسرانی
  • خودروهای تعمیراتی وابسته به شرکت واحد اتوبوسرانی
  • خودروهای ماموریتی سازمان آتش نشانی
  • خودروهای فوریت های پزشکی
  • وسایل نقلیه انتظامی و راهور
  • خودروهای تشریفات وزارت امورخارجه و ریاست جمهوری
  • خودروهای دیپلمات های کشورهای خارجی مقیم در ایران
  • خودروهای پول رسان وابسته به بانک ها
  • خودروهای مسئولین کشوری و لشکری

البته لازم به ذکر است که تردد وسایل نقلیه ای که در بالا اشاره کردیم، باید در حین ماموریت باشد و حتی بعضی از آن ها نیاز به اخذ مجوز برای تردد از این خطوط ویژه را دارند.

عواقب تردد غیرمجاز در خطوط ویژه

قطعا عبور غیر مجاز از خطوط ویژه توسط سایر وسایل نقلیه ی شخصی، نه تنها باعث زیر پار گذاشتن قوانین و مقررات می شود، بلکه عبور دیگر وسایل نقلیه که پیش تر در مورد آن صحبت کردیم را نیز با مشکل مواجه می کند.

از این رو با خودروهای متخلف، از سمت ماموران راهنمایی و رانندگی برخورد خواهد شد و برای آن ها جریمه هایی را در نظر می گیرند. گاهی أوقات نیز ممکن است به صورت در نظر گرفتن نمرات منفی در گواهی نامه ی راننده باشد.

ممنوعیت عبور وسایل نقلیه در خط های ویژه

ما در زیر به برخی از ترددهایی اشاره می کنیم که در خطوط ویژه ممنوع اعلام شده است:

  • تردد غیرمجاز خودروها و موتورسیکلت ها
  • عبور دوچرخه سوارها
  • عبورخودروهایی با پلاک سیاسی

اکنون که درباره ی تابلو خط ویژه عبور اطلاعاتی بدست آوردید، می خواهیم سوالی را برای شما معرفی کنیم که از این مبحث در آزمون آیین نامه آمده است و بسیار مهم می باشد.

سوال ۱ – کدام یک از گزینه های زیر تابلو خط ویژه عبور می باشد؟

  1. تابلوی ۱
  2. تابلوی ۲
  3. تابلوی ۳
  4. تابلوی ۴

پاسخ صحیح گزینه ی ۲

سوال ۲ – مفهوم تابلوی زیر چه می باشد؟

  1. تابلو خط ویژه عبور
  2. تابلو خط ویژه عبور اتوبوس
  3. تابلو خط ویژه عبور وسایل امدادی
  4. تابلو خط ویژه عبور خودرهای سیاسی

پاسخ صحیح گزینه ی ۱

شما می توانید در بقیه ی بخش های سایت در مورد سایر تابلوهای راهنمایی و رانندگی، مطالعه کنید و نمونه سوالات آیین نامه مربوط به آن ها را پاسخ دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *