تابلو خیابان یک طرفه

ما می خواهیم در این مطلب در مورد تابلو خیابان یک طرفه صحبت کنیم. پس در ادامه ی این مطلب از سایت مرسی تست با ما همراه باشید.

معرفی تابلو خیابان یک طرفه

تابلو خیابان یک طرفه جزو تابلوهای انتظامی و بازدارنده می باشد و به این معنا می باشد که خیابان یک طرفه است و هم چنین جهت یک طرفه بودن خیابان را نیز نمایش می دهد. این تابلو یک نشان رایج در خیابان ها می باشد.

این تابلو جهت هدایت در خیابان و جاده های یک طرفه استفاده می شود و با هدف جلوگیری از تصادفات و افزایش امنیت ایجاد شده است. در این صورت با نمایش جهت حرکت به رانندگان کمک می کند که به راحتی و با اطمینان بیشتر از جاده ها عبور کنند.

تابلو خیابان یک طرفه

کاربرد تابلوی خیابان یک‌طرفه

این تابلو را بر سر خیابان های یک طرفه نصب می کنند تا به رانندگان دستور دهند تنها در یک جهت حرکت کنند و امکان تردد در جهت مخالف وجود ندارد و با رانندگانی که از این قانون سرپیچی کنند برابر قانون رفتار خواهد شد و جریمه هایی را در نظر می گیرند.

با طراحی خیابان ها به صورت یک طرفه، جریان ترافیک روان تر می گردد و از تصادفات ناشی از حرکت رانندگان در جهت نادرست جلوگیری به عمل می آید.

اگر خیابان به صورت یک طرفه تعیین گردد، ممکن است برای ساکنان آن خیابان زیاد جالب نباشد. اما دلایلی وجود دارد که باعث می شود برخی از خیابان ها را به صورت یک طرفه مشخص کنند، که عبارت اند از:

  • به دلیل باریک بودن خیابان و اینکه امکان عبور و مرور در دو جهت وجود ندارد.
  • باعث کنترل وسایل نقلیه در هنگام عبور از آن منطقه می گردد.
  • جهت عبور در مکان های کنترل شده مانند پارکینگ ها مناسب است.
  • جهت آرام تر و روان تر کردن ترافیک به خصوص در مرکزهای تاریخی شهرها مناسب می باشد.
  • تراکم ترافیک کمتر شده و سرعت حرکت ترافیک بیشتر می گردد.
  • دسترسی و استفاده ی آسان تر و بهتر از راه امکان پذیر است.
  • دسترسی و استفاده ی راحت تر توسط عابران فراهم می باشد.
  • دسترسی به راه های دیگر از طریق رمپ ها یک طرفه امکان پذیر است.
  • ایجاد بخشی از خیابان های یک طرفه برای عبور دوچرخه و وسایل نقلیه ی عمومی.

اما سوالی که در مورد خیابان های یک طرفه پیش می آید این است که باید در سمت چپ خیابان پارک کرد یا در سمت راست آن؟ هر راننده ای باید این را بداند که در خیابان های یک طرفه همیشه باید در سمت راست خیابان، وسیله ی نقلیه را پارک کرد.

طبق ماده ی ۱۲۲ آیین نامه ی راهنمایی و رانندگی، در خیابان های یک طرفه، وسیله ی نقلیه باید در مسیر مجاز حرکت کند و حرکت برخلاف مسیر تعیین شده، ممنوع می باشد.

طبق ماده ی ۱۵۳ آیین نامه ی راهنمایی و رانندگی، در راه های یک طرفه جهت گردش به چپ، رانندگان باید خودروی خود را به منتهی الیه سمت راست خیابان منتقل کنند و سپس به سمت چپ گردش کنند.

اکنون که با تابلو خیابان یک طرفه آشنا شدید، می خواهیم تعدادی از نمونه سوالات آیین نامه را برای شما معرفی کنیم که مربوط به این تابلو می باشد.

سوال ۱ – مفهوم تابلوی زیر چه می باشد؟

  1. تابلو راه یک طرفه
  2. تابلو خیابان یک طرفه
  3. تابلو حق تقدم با شما می باشد
  4. تابلو حق تقدم با وسیله ی نقلیه مقابل است

پاسخ صحیح گزینه ی ۲

سوال ۲ – تابلو خیابان یک طرفه جزو کدام دسته از تابلوهای راهنمایی و رانندگی می باشد؟

  1. تابلوهای انتظامی یا بازدارنده
  2. تابلوهای اخباری یا آگاهی دهنده
  3. تابلوهای اخطاری یا هشداردهنده
  4. تابلوهای راهنمای مسیر

پاسخ صحیح گزینه ی ۱

امیدواریم این مطلب در مورد تابلو خیابان یک طرفه برای شما داوطلبان مفید باشد. شما می توانید سوالات بیشتری را در فایل دانلود موجود در همین بخش مطالعه کنید.

کافی است با مراجعه به این لینک نسبت به خرید سوالات اقدام فرمایید و آن ها را قبل از آزمون خود یکبار مرور کنید. هم چنین می توانید مطالب بیشتری در مورد سایر تابلوهای راهنمایی و رانندگی را در بقیه ی بخش های سایت مطالعه کنید.

سعی کنید تابلوهای راهنمایی و رانندگی را مفهومی یاد بگیرید نه این که حفظ کنید. چرا که بعد از مدتی به فراموشی سپرده نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *