با مشاهده چراغ قرمز راهنمایی و در صورت نبود خط ایست برای توقف در چند متری چراغ باید توقف کنیم

با مشاهده چراغ قرمز راهنمایی و در صورت نبود خط ایست برای توقف در چند متری چراغ باید توقف کنیم؟ این یکی از نمونه سوالات آیین نامه می باشد، که شما می توانید پاسخ آن را در ادامه ی مطالب زیر از سایت مرسی تست مطالعه فرمایید.

با مشاهده چراغ قرمز راهنمایی و در صورت نبود خط ایست برای توقف در چند متری چراغ باید توقف کنیم؟

  1. ۲۰ متری
  2. ۱۵ متری
  3. ۱۰ متری
  4. ۵ متری

پاسخ صحیح گزینه ی ۴ یعنی ۵ متری، می باشد.

در صورت نبود خط ایست برای توقف در چند متری چراغ باید توقف کنیم

داوطلبان اخذ گواهی نامه ی راهنمایی و رانندگی باید تسلط کافی به این گونه سوالات داشته باشند تا بتوانند از پس آزمون آیین نامه برآیند.

یکی از این سوالات به این صورت بیان شده است که در صورتی که خط ایست وجود نداشته باشد، با مشاهده ی چراغ قرمز باید در چند متری آن توقف کرد؟ باید گفت که در فاصله ی ۵ متری از چراغ باید ایستاد.

طبق ماده ی ۱۰۱ آیین نامه ی راهنمایی و رانندگی، در محل هایی که عبور و مرور با استفاده از چراغ های راهنمایی کنترل می گردد، از رنگ های زیر برای مفاهیم مختلفی استفاده می شود:

چراغ سبز برای حرکت: رانندگانی که با این چراغ روبرو می شوند، می توانند عبور یا گردش کنند؛ مگر آن که گردش به وسیله ی علایم دیگری منع شده باشد.

در هر صورت وسیله ی نقلیه ای که می خواهد گردش کند، باید حق تقدم وسایلی که در مسیر مستقیم حرکت می کنند را در نظر داشته باشد و حتی به عابرین پیاده نیز توجه کند.

با این حال اگر ترافیک موجود در تقاطع به میزانی باشد که حتی با وجود چراغ سبز نتواند از تقاطع عبور نماید، در این صورت این چراغ برای ادامه حرکت مجاز نمی باشد.

چراغ زرد برای احتیاط: رانندگانی که با این چراغ روبرو می شوند نباید از خط ایست یا از تراز چراغ راهنمایی و رانندگی عبور نمایند. مگر آنقدر به این خط نزدیک شده باشند که نتوانند به راحتی توقف کنند، در این صورت باید سریعا از تقاطع عبور نمایند.

چراغ قرمز برای ایست: رانندگانی که با این چراغ روبرو می شوند باید قبل از خط ایست به صورت کامل توقف کنند و در صورت نبودن خط ایست، در فاصله ی ۵ متری چراغ های راهنمایی و رانندگی بایستند و تا روشن شدن چراغ سبز و تخلیه ی تقاطع از خودروها منتظر بمانند.

چراغ چشمک زن زرد برای عبور با احتیاط: رانندگان با دیدن این چراغ باید از سرعت خود کم کنند و با رعایت احتیاط کامل از تقاطع عبور نمایند.

چراغ چشمک زن قرمز برای ایست و عبور: هر راننده ای که این چراغ را مشاهده کرد نباید از خط ایست و در صورت نبودن خط ایست، نباید از تراز چراغ راهنمایی و رانندگی پیشتر رود و باید در پشت آن به صورت کامل توقف کند و با یررسی اطراف خود و نبودن خطر به شروع به حرکت کند.

در چند متری چراغ راهنما توقف ممنوع می باشد

داوطلبان باید همواره به این نکته توجه داشته باشند که قوانین و مقررات مربوط به توقف کردن را به خوبی یاد بگیرند. زیرا در هر مکانی که نیاز به توقف داشته باشد باید بر أساس یک سری از مقررات این کار صورت پذیرد.

قوانین و مقررات آیین نامه ی راهنمایی و رانندگی، توقف کردن در برخی از مکان ها را ممنوع اعلام کرده است. مثلا یکی از این مکان ها، چراغ های راهنمایی و رانندگی است که باید بدانیم در چند متری آن نمی توانیم توقف کنیم.

همه ی رانندگان باید بدانند که در فاصله ی ۱۵ متری از چراغ های راهنمایی و رانندگی و اطراف آن ها، یا مکان هایی که توقف وسایل نقلیه مانع از دید چراغ های راهنمایی و رانندگی می گردد، ممنوع اعلام شده است.

به صورت کلی برای عبور از چراغ قرمز و زرد و بی توجهی به چراغ راهنمایی و همچنین بی توجهی به علامت توقف ممنوع، جریمه در پی خواهد داشت.

از این رو این میزان فاصله ای که نسبت به چراغ راهنما برای توقف در نظر گرفته شده است هم برای ایجاد امنیت و حقوق عابران پیاده و هم برای دیده شدن چراغ راهنمایی است.

بنابراین این نوع توقف هم، برای رانندگان متخلف، جریمه در پی خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *