کدام یک از عوامل مهم اتلاف سوخت و انرژی در خودروها محسوب میشود

کدام یک از عوامل مهم اتلاف سوخت و انرژی در خودروها محسوب میشود؟ این یکی از نمونه سوالات آیین نامه پرتکرار می‌باشد که امسال نیز در آزمون آیین نامه مطرح شده است پس به شما توصیه می‌کنیم که این گونه سوالات را به خاطر بسپارید و آنها را جدی بگیرید. در زیر مطلب پیرامون این مبحث توسط مرسی تست تهیه شده است.

کدام یک از عوامل مهم اتلاف سوخت و انرژی در خودروها محسوب میشود؟

  1. حرکت با سرعت مطمئنه
  2. عدم تنظیم موتور و احتراق ناقص در سیلندرها
  3. رانندگی در شب
  4. تنظیم نبودن باد تایرها

پاسخ درست گزینه ۲ یعنی عدم تنظیم موتور و احتراق ناقص در سیلندرها می‌باشد؟

کدام یک از عوامل مهم اتلاف سوخت و انرژی در خودروها محسوب میشود؟

  1. عدم تنظیم موتور و احتراق ناقص در سیلندرها
  2. تنظیم باد تایرها
  3. سرعت نامناسب
  4. فیلتر هوای نامناسب

پاسخ صحیح گزینه ۱ یعنی عدم تنظیم موتور و احتراق ناقص در سیلندرها است.

عوامل مهم اتلاف سوخت و انرژی در خودروها

بسیاری از دلایلی وجود دارند که باعث افزایش مصرف سوخت در خودروها می‌باشد، اما از آنجایی که بیان کردن همه این دلایل کاری بسیار دشوار است ما در زیر به مهمترین آنها اشاره می‌کنیم:

موتور معیوب: اگر موتور خودروها درست تنظیم نشوند و نگهداری آنها با تاخیر انجام شود، این یکی از دلایلی می‌باشد که باعث افزایش مصرف سوخت می‌گردد. وقتی که در مورد موتورهای بنزینی صحبت به میان می‌آید عدم تعویض شمع‌های فرسوده، یا فیلترهای سوخت، و همچنین نگهداری شیر دریچه گاز و حسگرهای اکسیژن نیز می‌تواند باعث افزایش مصرف سوخت شود.

و به همین صورت افزایش مصرف سوخت در یک موتور دیزلی نیز می‌تواند ناشی از کثیف شدن انژکتورهای سوخت و المنت‌های پاک کننده هوا باشد.

روغن‌های موتور بی‌کیفیت: کیفیت روغن موتوری که شما در وسیله نقلیه خود استفاده می‌کنید می‌تواند یکی از مهم‌ترین دلایل بالا رفتن یا کاهش مصرف سوخت باشد. به طوری که کارشناسان می‌گویند: اگر روغن موتور از مقدار توصیه شده بیشتر باشد، آنگاه در دماهای خاص یا در صورت بی‌کیفیت بودن آن روغن، موتور و سایر قطعات متحرک نمی‌توانند به صورت آزادانه و راحت‌ تری حرکت کنند و این موضوع باعث افزایش بار موتور می‌شود و در نتیجه مصرف سوخت را نیز افزایش می‌دهد.

سوخت بی‌کیفیت: بر اساس نظر کارشناسان: استفاده کردن از سوخت‌ های بی‌کیفیت نیز می‌تواند باعث افزایش مصرف سوخت موتور ها شود. در واقع این مورد می‌تواند بر اساس عدد اکتان باشد. برای مثال عدد اکتان مناسب برای کیفیت خودرو برابر است با ۹۲، حال اگر این عدد پایین باشد بنزین قبل از آنکه توسط شمع اشتغال پیدا کند، بر اثر افزایش فشار داخل موتور احتراق پیدا می‌کند. و در اکثر این فرایندها موتور خودرو دچار آسیب می‌ شود.

عدد اکتان در ایران به گفته کارشناسان برابر است با ۸۷. پس می‌ توان دلایل آلودگی‌های غیر طبیعی هوای تهران و دیگر کلان شهر ها را و همچنین خرابی زود به زود خودرو ها را بی‌کیفیت بودن بنزین دانست.

دنده اشتباه یا دنده مرده: خودرو هایی که دارای دنده‌ های دستی هستند ممکن است دنده را به اشتباه در آنها بدهیم یا دنده مرده حرکت کنیم. اما خودرو هایی که با گیربکس اتوماتیک هستند دنده با سرعت بیشتری در آن ها تغییر می‌ کند و مشکل دنده مرده در این گونه خودروها حذف می‌ شود.

اگر ماشین در دهنده شماره ۳ باشد و با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت رانندگی می‌ کنید، پس به انرژی بسیار زیادی برای حرکت اتومبیل نیاز است، در نتیجه این مورد باعث بالا رفتن مصرف سوخت می‌ شود، همچنین در سربالایی‌ ها که خودرو نیاز به قدرت زیادی دارد، استفاده کردن از دنده‌ های بالاتر باعث اتلاف سوخت شده.

گرم کردن ماشین در صبح: خودرو ها نیازی به گرم کردن در صبح و هنگام روشن شدن ندارند، البته اکثر خودرو ها این گونه هستند و برخی از وسایل نقلیه باید در ابتدای شروع به کار گرم شود و عدم انجام این کار باعث اتلاف سوخت می‌شود. کافی است در ابتدای صبح به مدت ۵ دقیقه تنها خودرو را روشن بگذارید و سپس حرکت کنید. اگر در جاده هستید با متوقف کردن مدام خودرو باعث افزایش سوخت می‌ شوید.

با خاموش و روشن کردن‌ های مداوم موتور حتی برای زمان کوتاه نیز باعث افزایش سوخت می‌ شوید پس برای رفع این مشکلات تنها کافیست تعداد توقفات را کم کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *