قرار گرفتن طولانی مدت رانندگان در شرایط نامساعد زیست محیطی منجر به چه می شود

«قرار گرفتن طولانی مدت رانندگان در شرایط نامساعد زیست محیطی منجر به چه می شود»، این یکی از سوالات آیین نامه پر تکرار می باشد. جهت مشاهده ی پاسخ این سوال لطفا به سایت مرسی تست مراجعه فرمایید.

قرار گرفتن طولانی مدت رانندگان در شرایط نامساعد زیست محیطی منجر به چه می شود؟

  1. باعث افزایش مقاومت بدن در قبال عوامل نامساعد می شود
  2. باعث افزایش صبوری و بردباری راننده می شود
  3. باعث افزایش اعتماد به نفس و از خود گذشتگی راننده می شود
  4. باعث تحریک پذیری، عصبانیت زود هنگام و پرخاشگری می شود

پاسخ صحیح گزینه ی ۴ یعنی باعث تحریک پذیری، عصبانیت زود هنگام و پرخاشگری می شود، می باشد.

رانندگان پرخاشگر و پر خطر و قرار گرفتن طولانی مدت رانندگان در شرایط نامساعد زیست محیطی

اگر بخواهیم از دید روانشناسی نگاه کنیم باید بگوییم، پرخاشگری های اجتماعی، باعث کاهش میزان رضایت شهروندان می شود. رانندگانی که عصبانی و پرخاشگر هستند، از افرادی می باشند که تمام وقت خود را برای جنگیدن و گریز تلف می کنند و بدون اینکه خودشان متوجه شوند درگیر نبرد های نابرابر هستند. نبردی که هیچ گاه طرف پیروز ندارد و باعث بیماری های روانی می شود از جمله: إحساس سرخوردگی، إحساس استرس، فشارهای روحی و روانی بالا و …

این گونه رانندگان که پرخاشگر و پر خطر هستند در حین رانندگی رفتارهای زیر را از خود نشان می دهند:

  • مانور و تغییر مسیرهای بیهوده به صورت مکرر
  • استفاده از نور بالاهای بی مورد برای اذیت گردن رانندگان دیگر
  • بوق زدن های بیهوده و مکرر
  • توهین به دیگر رانندگان و انجام رفتارهای زشت و ناپسند اجتماعی
  • تغییر مسیرهای ناگهانی و خطر ساز برای دیگر رانندگان
  • حرکت با سرعت غیر مطمئنه و ایجاد حوادث برای سایر رانندگان
  • قرار گرفتن های طولانی در خطوط سرعت جهت تنبیه اتومبیل های پشت سر خود
  • ترمز های مکرر و ناگهانی برای تنبیه اتومبیل های پشت سر خود
  • عبور از خط مقابل برای رهایی از ترافیک ها

عوامل زیادی در انجام حرکات اشاره شده در بالا نقش دارد، که ما تنها به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

نابسامانی های ترافیک: شامل رفتارهای نابهنجار ترافیکی می شود از جمله: تخلفات، تصادف ها، حرکت های مارپیچ، سبقت های غیر مجاز، عدم توجه به تابلو های ترافیکی و … از جمله مواردی هستند که باعث ایجاد پرخاشگری اجتماعی و رفتاری در رانندگان می شود.

زمان سفر: انجام سفرهای طولانی مدت با اتومبیل های فرسوده در راه ها، استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده و فاقد امکانات ایمنی، تردد در خیابان های پر ترافیک باعث خستگی های جسمانی، روحی و روانی، تخریک پذیری و واکنش های تند و ناخواسته در برابر دیگر رانندگان می شود.

شهر نشینی و آلودگی های هوا: قرار گرفتن طولانی رانندگان در شرایط نامناسب زیست محیطی، باعث تحریک پذیری و عصبانیت زود هنگام آن ها می شود و هم چنین باعث پرخاشگری آن ها در هنگام تردد نیز می شود.

نا امنی روانی، اضطراب، نگرانی، استرس و فشار روانی، درماندگی اجتماعی، احساس خشم، احساس انتقام و برتری جویی، باورهای نادرست فرهنگی، نگرش های خصمانه و مخرب از جمله دیگر مواردی است که باعث رانندگی تهاجمی در رانندگان جوان می شود.

استفاده از نوشیدنی هایی که عملکرد رانندگان را حین رانندگی دچار مشکل می کند، مشروبات الکلی است. بر أساس آمار گرفته شده نشان می دهد که اگر راننده ای مشروبات الکلی استفاده کند، به خاطر ورود الکل به خون او، باعث تغییر در رفتار او می شود و از این رو راننده قادر به تصمیم گیری درست و به موقع در شرایط مختلف را ندارد.

هم چنین مصرف مشروبات الکلی باعث خواب آلودگی، کاهش ایمنی و سلامت راننده حین رانندگی می شود و هم چنین سطح هوشیاری او را به مقدار زیادی پایین می آورد.

و این باعث می شود از توجه راننده به محیط اطرافش و مسیری که در حال تردد در آن است، کاسته شود و نتواند شرایط محیطی را به درستی درک کند و قادر به پیش بینی حوادث و رویدادهای پیش رو نیست، از این رو برای برخورد با آن ها برنامه ریزی لازم را نمی تواند انجام دهد.

مستی که با مصرف مشروبات الکلی حاصل می شود باعث عدم کنترل در رانندگان می شود. بر أساس قوانی جدید، میزان جریمه برای رانندگانی که مشروبات الکی مصرف می کنند دو میلیون تعیین گردیده و هم چنین برای آن ها ۱۰ تا ۲۰ نمره ی منفی نیز در نظر گرفته می شود.

جهت آشنایی بیشتر با این مبحث به شما توصیه می کنیم نمونه سوالات آیین نامه را مطالعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *