نام دیگر ترمز دستی چیست

اگر می‌خواهید بدانید که نام دیگر ترمز دستی چیست به شما پیشنهاد می‌کنیم که به سایت مرسی تست مراجعه کنید.

ما در این مطلب از سایت سعی کرده‌ایم تا شما هنرجویان را با اهرم ترمز دستی که نام دیگر آن ترمز ثانویه می‌باشد آشنا کنیم، در فصل سوم کتاب آیین نامه راهنمایی و رانندگی، بخش سیستم‌های فنی خودرو و سرویس به نگهداری آنها قرار گرفته است و در صفحات ۱۲۱ و ۱۲۲ این کتاب درباره اهرم ترمز دستی صحبت‌هایی را به میان آورده است، جهت آشنایی بیشتر با این مبحث در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

تعریف کلی از اهرم ترمز دستی که نام دیگر آن ترمز ثانویه است

ترمز دستی ترجمه عبارت Parking Brake می‌باشد، با توجه به عملکردی که دارد نام‌های ترمز توقف یا ترمز پارک نیز برای آن در نظر گرفته شده است، به خاطر اینکه از این نوع ترمز تنها هنگام توقف خودرو و وقتی که خودرو دارای سرعت بسیار پایینی باشد استفاده می‌شود ، هم چنین در هنگام پارک کردن خودرو این اهرم باید کشیده شود.

اهرم ترمز دستی در سمت راست صندلی راننده و در پایین آن صندلی قرار داده شده است. اما این نوع اهرم تنها موجود نمی‌باشد بلکه در برخی از خودروها این اهرم به شکل دکمه یا پدالی نیز وجود دارد.

بر سر اهرم ترمز دستی یک دکمه‌ای وجود دارد که در واقع ضامن آن می‌باشد و شما هنگام حرکت دادن این اهرم باید این دکمه و ضامن را به حالت فشرده نگه دارید و ترمز دستی را در پایین‌ترین حالت خود رها کنید. اگر می‌خواهید ترمز دستی را بدون فشردن این ضامن حرکت دهید این کار اشتباه است زیرا باعث استهلاک زودتر لنت‌ها خواهد شد.

همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم نام دیگر ترمز دستی ترمز ثانویه می‌باشد و نام دیگری که برای ترمز پایی در نظر گرفته‌اند ترمز اولیه یا ترمز سرویس است. از جمله اصلی‌ترین وظیفه‌ای که می‌توانیم برای ترمز دستی بیان کنیم.

ثابت نگه داشتن خودرویی است که در حال توقف و یا پارک است و راننده آن خودرو وسیله خود را ترک کرده است. باید اشاره کنیم که مدار عملکرد ترمز دستی با ترمز پایی بسیار متفاوت می‌باشد.

عملکردی که ترمز دستی دارد بر چرخ‌های خودرو، به خصوص چرخ‌های عقب خودرو می‌باشد، یعنی در واقع وقتی که اهرم ترمز دستی در حالت کشیده باشد چرخ‌های عقب ماشین قفل می‌شوند، در حالی که چرخ‌های جلویی آزاد هستند، اما عملکرد ترمز پایی یا ترمز سرویس با توجه به استانداردهای تعیین شده بر تمام چرخ‌های اتومبیل تاثیر می‌گذارند.

نیرو تولید شده در ترمز دستی توسط سیم‌های فلزی می‌باشد اما در ترمز پایی با استفاده از روغن‌های ترمز و یا مایعات است.

برای اینکه نیروی نگهدارنده در ترمز دستی به اندازه کافی باشد تا بتواند وزن سنگینی از خودرو را در حالت توقف نگه دارد، باید این اهرم باید به اندازه کافی به سمت بالا و تا آخرین حد خود بکشید.

اگر این مشکل برای شما پیش آمده است که اهرم ترمز دستی را در بالاترین حد خود کشیده‌اید اما نیروی کافی برای نگه داشتن اتومبیل شما وجود ندارد، باید بدانید که میزان کشش آن باید تنظیم گردد.

نکته‌ای که لازم است در اینجا به آن اشاره کنیم این است که اگر اهرم ترمز دستی خود را به سمت بالا کشیده‌اید ولی چرخ‌های عقب ماشین قفل نمی‌شوند، این به آن معناست که ترمز دستی به صورت درست کار نمی‌کند و باید توسط مکانیک رگلاژ شود.

ما در زیر بخشی از نمونه سوالات آیین نامه را در مورد ترمز خودرو برای شما گردآوری کرده‌ایم و به شما توصیه می‌کنیم که این سوالات را مطالعه فرمایید:

سوال ۱ – نام دیگر ترمز دستی ….. می‌باشد.

  1. ترمز ثانویه
  2. ترمز پارک
  3. ترمز سرویس
  4. ترمز اولیه

پاسخ صحیح گزینه ۱

سوال ۲ – استفاده کردن از ترمز دستی در سرعت‌های بالا چه مشکلی را ایجاد می‌کند؟

  1. باعث از دست رفتن پایداری خودرو و واژگونی خودرو می‌شود
  2. سرعت خودرو به شدت کم می‌شود
  3. مسافت توقف کاهش پیدا می‌کند
  4. این کار در موارد ضروری نیاز است

پاسخ صحیح گزینه ۱

سوال ۳ – انتقال نیرو در سیستم ترمز دستی توسط ….. صورت می‌پذیرد.

  1. اهرم
  2. سیم‌های فلزی
  3. پدال ترمز
  4. روغن ترمز

پاسخ صحیح گزینه ۲

سوال ۴ – نام دیگر ترمز دستی چیست؟

  1. اصلی
  2. اولیه
  3. ثانویه
  4. گزینه‌های ۱ و ۲

پاسخ صحیح گزینه ۳

سوال ۵ – اگر ترمز دستی را بدون فشار ضامن بکشیم چه مشکلی پیش می‌آید؟

  1. باعث کاهش سطح روغن ترمز می‌شود
  2. سایش لاستیک‌ها را افزایش می‌دهد
  3. باعث استهلاک زودتر لنت‌ها می‌شود
  4. هیچکدام

پاسخ صحیح گزینه ۳

سوال ۶ – به ترتیب نام‌های دیگر ترمز دستی و ترمز پایی چیست؟

  1. اولیه، ثانویه
  2. ثانویه، اولیه
  3. سریع، قدرتی
  4. قدرتی، سریع

پاسخ صحیح گزینه ۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *