مهمترین مزیت ترمز ضد قفل چیست

اگر می خواهید بدانید که مهمترین مزیت ترمز ضد قفل چیست؟ باید به شما بگوییم کافی است مطلب زیر که توسط سایت مرسی تست تهیه شده است را مطالعه فرمایید.

مهمترین مزیت ترمز ضد قفل چیست؟

  1. در هنگام ترمزگیری مسافت توقف خودرو را افزایش می دهد
  2. در هنگام ترمز گیری فرمان دادن و هدایت بهتر خودرو را می دهد
  3. در هنگام ترمزگیری موجب سر خوردن وسیله نقلیه می شود
  4. در هنگام ترمزگیری از قفل شدن درهای خودرو جلوگیری می کند

پاسخ صحیح گزینه ی ۲ یعنی در هنگام ترمز گیری فرمان دادن و هدایت بهتر خودرو را می دهد، می باشد.

یکی از اصلی ترین بخش هایی که برای کنترل خودرو در شرایط بحرانی استفاده می گردد، ترمز می باشد. با پیشرفت تکنولوژی، به سیستم خودرو ها ترمز ABS به عنوان سیستم ترمز ضد قفل اضافه شده است به طوری که قابلیت ترمز کردن را بهبود بخشیده است. ترمزهای ضد قفل دارای انواع مختلفی هستند و اتومبیل را در شرایط خاصی کنترل می کنند.

تعریف سیستم ترمز ABS

ترمز ضد قفل که مخفف Anti Braking System می باشد، یک سیستم ایمنی ترمز در خودروها می باشد که از قفل شدن چرخ های اتومبیل و هم چنین مانع لیز خوردن خودرو در هنگام ترمز گرفتن می شود.

سیستم ترمز ضد قفل را نباید به عنوان ترمز دوم نامید و حتی نمی توان آن را جایگزین ترمز اصلی خودرو کرد، بلکه سیستم نو و جدید می باشد که برای افزایش امنیت به خودرو ها اضافه شده است.

شاید شنیده باشید که رانندگان حرفه ای برای اینکه با ترمز گرفتن در جاده ها لیز نخورید به شما توصیه می کنند که چندین بار پدال ترمز را پشت سر هم بگیرید، اما با قرار دادن این سیستم در خودرو ها دیگر نیازی به این کار نیست.

تفاوت ترمز معمولی با ترمز ضد قفل در چیست؟

در ترمزهای اصلی با فشار دادن پدال ترمز، بلافاصله سرعت چرخ ها صفر می شود اما در ترمز ضد قفل این کاهش سرعت متناوب انجام می پذیرد. در واقع نوعی موازی سازی بین کاهش سرعت و ترمز چرخ ها ایجاد می گردد. برای مثال اگر بخواهیم درک بهتری از این موضوع داشته باشیم:

شرایط لغزندگی جاده ها را در نظر بگیرید، زمانی که راننده در این شرایط ترمز می گیرد، چرخ ها قفل می شود و همین امر باعث لیز خورد خودرو می شود. اما زمانی که خودرو ترمز ضد قفل داشته باشد، در حین ترمز گرفتن چرخ ها قفل نمی شود و راننده کنترل بهتری می تواند روی خودرو داشته باشد.

مزیت های ترمز ضد قفل چیست؟

می توان دو مزیت زیر را برای این گونه ترمز ها بر شمرد:

  1. توقف زودتر خودرو
  2. هدایت بهتر خودرو

معایب ترمز ضد قفل چیست؟

با توجه به اینکه مزیت های این سیستم به همگان ثابت شده است و باعث افزایش ایمنی در خودرو ها می شود، اما می توان گفت که بی عیب هم نیست. از جمله برخی از معایب این سیستم:

  1. این سیستم به نحوی ساخته شده است تا در شرایط لغزندگی جاده ها باعث توقف خودرو شود اما به دلیل وجود خطا در آن ها در سرعت های کم و شرایط معمولی نیز باعث توقف وسیله ی نقلیه می شوند.
  2. اصلی ترین هدف این سیستم، افزایش میزان کنترل روی خودرو است و برخلاف باور رایج، مسافت ترمز را کاهش نمی دهد. به عبارت دیگر یک راننده ی حرفه ای در شرایط بحرانی می تواند خودرو را در فاصله ی کمتری متوقف کند که شاید راننده ای که از سیستم ترمز ضد قفل استفاده می کند نتواند این کار را انجام دهد.
  3. هزینه های نگه داری سیستم های ترمز ضد قفل بسیار زیاد است به طوری که آسیب به هر یک از سنسور های چرخ می توان شامل هزینه ی گزافی باشد. حتی اگر کالیبراسیون آن دچار مشکل شود این هزینه سنگین تر می شود به همین دلیل بسیاری از رانندگان ترجیح می دهند از همان ترمز ها معمولی استفاده کنند.
  4. این سیستم از قطعات و اجزای ظریف زیادی تشکیل شده است که می تواند باعث بروز مشکل شود و گاهی أوقات یکی از این مشکلات این است که سر و صدای زیادی در خودرو ایجاد می کند.
  5. این ترمز ها می توانند هنگام استفاده زیر پای راننده لرزش ایجاد کنند.

برای آشنایی با نمونه سوالات آیین نامه در زمینه ی سیستم ترمز های ضد قفل به شما پیشنهاد می کنید از بسته طلایی موجود در همین سایت اقدام فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *