انتقال نیرو در سیستم ترمز دستی

اگر می خواهید بدانید که انتقال نیرو در سیستم ترمز دستی به چه صورت می باشد، به شما پیشنهاد می کنیم مطلب زیر که توسط سایت مرسی تست تهیه شده است را مطالعه فرمایید. هم چنین نمونه سوالات آیین نامه ای هم در زمینه تهیه شده است که بهتر است آن ها را نیز مطالعه فرمایید.

ترمز دستی و نحوه ی انتقال نیرو در سیستم ترمز دستی

قطعا که شما نام ترمز دستی را شنیده اید و وظیفه ی آن را می دانید، این ترمز دستی است که در مواقع ضروری به رانندگان کمک می کند و خودرو را متوقف نگه می دارد.

اما آیا می خواهید درباره ی نحوه ی عملکرد آن بدانید؟ می خواهید بدانید چه نیرویی در آن باعث می شود که خودرو را متوقف نگه دارد؟ چه انواعی دارد و مزایا و معایب آن چیست؟

ما برای پاسخ به تمام سوالات شما آمده ایم و این مطالب را تهیه کرده ایم، کافی است شما آن ها مطالعه کنید و پاسخ سوال های خود را دریافت کنید.

در واقع ترمز دستی برای ثابت نگه داشتن خودرویی که متوقف شده است می باشد. نام دیگر این ترمز به نام ترمز پارک نیز می باشد و توان این را دارد که خودرو را تا شیب ۳۰ درجه ثابت نگه دارد.

این قطعه به عنوان یکی از ضروری ترین ابزارها در خودرو می باشد و کمک می کند خودرویی که متوقف است بدون حرکت در یک جا ثابت باقی بماند. وقتی این ترمز کشیده شده باشد می توانید پاهای خود را از روی پدال ترمز بردارید.

ترمز پارک به صورت یک اهرم یا دکمه در نزدیکی و در دسترس راننده می باشد. این نوع ترمز دستی را بر أساس شکل ظاهری و نوع عملکرد آن تقسیم بندی می کنند. به نحوی که از نظر شکل ظاهری به أنواع زیر تقسیم می شود.

ترمز اهرمی: این نوع ترمز در خودروهایی که قدیمی تر هستند دیده می شود. شکل این ترمز اهرم می باشد و یک دکمه در بالای این اهرم وجود دارد. جهت حرکت دادن این اهرم باید دکمه ی بالای آن را فشار داده و سپس در بالاترین حد خود رهایش کنید و جهت غیر فعال کردن آن نیز دکمه را فشار می دهید و اهرم به سمت پایین حرکت می کند.

ترمز دستی دکمه ای: این نوع ترمز دستی در واقع یک دکمه می باشد. وقتی این دکمه فشرده شود، موتور برقی درون این سیستم باعث درگیری ترمز می شود. یک نوع دیگری نیز وجود دارد که بر روی هر چرخ یک سیستم الکتریکی قرار داده شده که با فشار دادن دکمه، به دیسک ها فشار وارد می شود و چرخ ها را درگیر می کنند.

باید بگوییم که انتقال نیرو در سیستم ترمز دستی توسط سیم های فلزی صورت گرفته اما در سیستم پایی با استفاده از روغن های ترمز انجام می پذیرد.

جهت اینکه نیروی کافی برای نگه داشتم اتومبیل فراهم گردد باید اهرم ترمز دستی را تا آخرین حد خود بالا بکشید. در صورتی که اهرم تا آخر خود بالا کشیده شده است اما نیروی و توان کافی جهت نگه داشتن اتومبیل وجود ندارد و ضعیف می باشد باید این میزان کشش تنظیم گردد.

نشانه های خرابی ترمز دستی چیست؟

برای اینکه یک ترمز دستی خوب و سالمی داشته باشید باید به صورت مرتب آن را چک کنید. اگر ترمز دستی بالا نیاید یا آزاد نشود به معنای این است که مشکل پیدا کرده است. عدم کشش مناسب نیز می تواند یکی دیگر از نشانه های پایان یافتن عمر این قطعه باشد و نشان می دهد که باید تعویض گردد.

دلایل مختلفی برای خرابی ترمز دستی وجود دارد اما از شایع ترین دلایل می توان به خرابی پمپ روغن، تمام شدن لنت ها و مشکل در بوسترها اشاره کرد.

ترمز دستی شامل قطعاتی از جمله پدال ترمز، سیم ترمزها، لنت ها و کشکک ها هستند که خرابی هر یک از آن ها سبب خرابی ترمز دستی خواهد شد.

ما در زیر چند نشانه و علامت برای شما آوده ایم که به شما می گوید ترمز دستی خراب شده است:

  • با فعالسازی ترمز دستی به درستی عمل نمی کند.
  • با رها کردن ترمز دستی به حالت اولیه ی خود باز نمی گردد.
  • با فشار دادن دکمه و کشیدن اهرم به سمت بالا، توان کافی برای نگه داشتن خودرو ندارد.
  • اگر ترمز دستی به صورت استاندارد رگلاژ نشده باشد، پدال ترمز بیش از اندازه پایین می رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *