در راه های کوهستانی و مشابه آن که عبور دو وسیله از کنار هم غیر ممکن باشد حق تقدم با وسیله ای است

در راه های کوهستانی و مشابه آن که عبور دو وسیله از کنار هم غیر ممکن باشد حق تقدم با وسیله ای است؟ این یکی از سوالات آیین نامه بسیار مهم می‌باشد که شما می‌توانید پاسخ آن را در مطالب زیر از سایت مرسی تست مشاهده فرمایید.

در این مطلب از سایت آیین نامه راهنمایی و رانندگی سعی کردیم در مورد حق تقدم در تمامی تقاطع‌ها برای شما داوطلبانه عزیز صحبت کنیم.

یکی از بخش‌های بسیار مهم کتاب آیین نامه راهنمایی و رانندگی حق تقدم در تقاطع‌ها می‌باشد، که نمونه سوالات آیین نامه بسیاری از این بخش طراحی شده است و در آزمون اصلی از شما هنرجویان پرسیده می‌شود، پس از شما می خواهیم در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مباحث مربوط به حق تقدم

طبق آیین نامه راهنمایی و رانندگی حق تقدم حضور وسیله نقلیه در تقاطع و میدان‌هایی که هیچ گونه علامت و چراغ راهنمایی و رانندگی بر سر آنها وجود ندارد به صورت زیر معرفی می‌گردد:

اگر تقاطع هم عرض باشد و دو وسیله نقلیه که روبروی یکدیگر در حال تردد هستند بخواهند با هم وارد خیابان مجاور واحدی شوند، حق تقدم با وسیله نقلیه‌ای است که به سمت راست در حال گردش می‌باشد.

هرگاه دو یا چند وسیله نقلیه از دو یا چند راه متفاوت به یک تقاطع هم عرض برخورد کنند، حق تقدم عبور با وسیله نقلیه‌ای می‌باشد که در سمت راست وسیله نقلیه دیگر قرار گرفته است.

هنگام ورود به میدان‌ها حق تقدم عبور با وسیله نقلیه‌ای خواهد بود که در درون میدان در حال حرکت می‌باشد.

در سه راهی‌ها حق تقدم عبور با وسیله نقلیه خواهد بود که به صورت مستقیم و در سمت و مسیر مجاز خود در حال حرکت می‌باشد حتی اگر عرض خیابانی که خودرو در آن است از عرض تلاقی راه کمتر باشد.

در برخورد راه اصلی با راه فرعی حق تقدم عبور با وسیله نقلیه خواهد بود که از راه اصلی در حال عبور است، کنندگان که از راه فرعی وارد راه اصلی می‌شوند باید قبل از ورود به راه اصلی در صورت لزوم توقف کنند و بعد از رعایت احتیاط کامل و حق تقدم وسایل نقلیه‌ای که در مسیر راه اصلی در حال تردد هستند وارد این خیابان گردند.

رعایت قوانین و مقررات گفته شده در پاراگراف قبلی برای وسایل نقلیه‌ای که از راه‌های خصوصی یا شانه راه‌ها، گاراژ‌ها، کوچه‌ها، تعمیرگاه‌ها و مانند آنها وارد معابر عمومی می‌شوند نیز صادق می‌باشد.

وسیله نقلیه‌ای که در مسیر مجاز در حال حرکت می‌باشد بر وسایل نقلیه متوقفی که در حال شروع به حرکت به سمت جلو یا عقب، گردش یا دور زدن هستند حق تقدم بیشتری خواهد داشت.

در گذرگاه عابر پیاده که چراغ راهنمایی و رانندگی وجود ندارد حق تقدم با عابرین پیاده می‌باشد.

در راه‌ها و خیابان‌هایی که مسیرهای حرکت به وسیله وجود موانع بر سر راه‌ها مانند پارک وسایل نقلیه ی، مصالح ساختمانی، اشیا، عملیات حفاری و خرابی‌ها بسته شده است یا برای عبور از مسیر فضای کافی وجود ندارد، حق تقدم با وسیله نقلیه‌ای می‌باشد که سهم و فضای بیشتری برای عبور دارد یا مسیر او باز می‌باشد.

در راه های کوهستانی و مشابه آن که عبور دو وسیله از کنار هم غیر ممکن باشد حق تقدم با وسیله ای است … ؟

در راه‌های کوهستانی و یا راه‌های شیبدار با ویژگی‌های مشابه راه‌های کوهستانی که در آنها عبور از کناره وسیله نقلیه طرف مقابل غیر ممکن یا مشکل است راننده‌ای که در جهت سرازیری در حال تردد است باید به کناره راه برود و به راننده‌ای که در جهت سربالایی در حال حرکت است اجازه عبور بدهد.

در راه‌های مسطح که دو طرف به کوه و پرتگاه حق تقدم با وسیله نقلیه‌ای است که در سمت پرتگاه در حال حرکت است.

در این گونه راه‌هایی که در کناره آن جای پارک یا شانه کافی وجود دارد به نحوی که راننده می‌تواند با استفاده از آن به کنار برود و یا با استفاده از آن از مانع از عقب رفتن یکی از وسایل نقلیه دیگر شود، راننده‌ای که در سربالایی است باید با استفاده از آن به راننده واقع در جهت سرازیری اجازه عبور دهد.

اگر یکی از این دو وسیله نقلیه‌ای که می‌خواهند از کناره یکدیگر عبور کنند به منظور امکان عبور مجبور به عقب رفتن شوند وسیله نقلیه‌ای که در سرازیر قرار دارد این کار را باید انجام دهد مگر اینکه به صورت آشکار انجام آن از راننده‌ای که در سربالایی قرار دارد آسان‌تر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *