در برخورد با مصدوم بیهوش مهمترین اقدام بازکردن چیست

در برخورد با مصدوم بیهوش مهمترین اقدام بازکردن چیست؟ اگر شما هم به دنبال پاسخ این سوال هستید جای درستی آمدید در این بخش با برسی نکات مختلف پاسخ صحیح این سوال را با مرسی تست مطالعه خواهیم کرد.

در برخورد با مصدوم بیهوش مهمترین اقدام بازکردن چیست؟

۱)باز کردن راه تنفسی و حفظ گردش خون

۲) گرفتن فشار خون بیهوش

۳)بلند کردن دستهای مصدوم

۴)نشاندن مصدوم روی صندلی

پاسخ صحیح این سوال گزینه یک است اما چرا؟ باز کردن راه تنفسی به مصدوم اجازه می‌دهد تا هوای تمیز و اکسیژن را به ریه ها منتقل کند، که برای حفظ جان او حیاتی است. اگر مراقب گردش خون نباشیم جریان خون در مغز کاهش می‌یابد و می‌تواند منجر به آسیب های جدی شود و حتی در برخی موارد خطرناک باعث سکته مغزی شود.

هنگام دیدن یک مصدوم بیهوش باید چه کرد؟

«شرح حال در واقع» به معنای گرفتن اطلاعات در مورد وضعیت فعلی یک فرد مصدوم یا بیمار است. به منظور بدست آوردن یک شرح حال کامل، می‌توانید از خود مصدوم و افرادی که شاهد حادثه بودند سوال کنید. همچنین، تلاش کنید تصویر کاملی از موقعیت در ذهن خود ایجاد کنید.

بیانی که درباره مصدوم یا بیمار می‌توانید بپرسید شامل موارد زیر است:

1. مصدومیت/بیماری: سوال کنید که چه اتفاقی رخ داده است و سابقه مصدومیت یا بیماری او چه بوده است.

2. علائم و نشانه‌ها: سوال کنید که او در حال حاضر چه علائم و نشانه‌هایی دارد؟ مثلاً درد، تنگی نفس، عدم توانایی در حرکت و غیره.

3. شدت علائم: سوال کنید که این علائم چقدر شدید است و آیا در طول زمان بهبود یافته یا بدتر شده است.

4. زمان وقوع: سوال کنید که این حادثه یا بیماری کی رخ داده است و زمانی که شما وارد صحنه شده‌اید.

5. سابقه پزشکی: سوال کنید که آیا فرد دارای بیماری های مزمن، آلرژی ها یا داروهای مصرفی است و آیا قبلاً اقدامات درمانی خاصی انجام شده است.

6. دوران از دست دادن هوشیاری و بیهوشی: در صورتی که فرد بیهوش یا دچار فقدان هوشیاری است، سوال کنید که آیا درصحنه حادثه علت خاصی برای این وضعیت وجود دارد و به چه مدت مصدوم بیهوش بوده است.

برای حفظ جان مصدوم بیهوش چه باید کرد؟

حفظ نیازهای حیاتی مصدوم می‌ تواند جان او را نجات دهد. این نیازهای حیاتی شامل موارد زیر هستند:

1. باز بودن راه تنفس: اطمینان حاصل کنید که مجرای هوای مصدوم آزاد است و هیچ مانعی در راه تنفس او وجود ندارد.

2. تنفس به اندازه کافی: مطمئن شوید که مصدوم به طور منظم و کافی نفس می کشد. در صورت نیاز، تنفس مصنوعی راهی است که می‌ توانید برای کمک به مصدوم در انجام دهید.

3. جریان خون مناسب: مطمئن شوید که از نظر جریان خون، تمامی عضوهای بدن مصدوم به طور مناسب در بر می گیرد.
در صورت لزوم، اقداماتی مانند قرار دادن فرد در وضعیت فک محور (برای جلوگیری از انسداد راه تنفس) یا اعمال فشار بر روی اعضای خاص بدن می‌ تواند مفید باشد.

سه وضعیت بحرانی که ممکن است منجر به فقدان نیازهای حیاتی در مصدوم شوند عبارتند از:

1. فقدان تنفس و یا فقدان ضربان قلب: در صورتی که فرد نفس نمی کشد و یا قلب او ضربان ندارد، احتمالاً جان او در معرض خطر است و نیاز به CPR (تنفس مصنوعی قلبی-ریوی) دارد.

2. خونریزی شدید: اگر مصدوم دارای خونریزی شدیدی است که قابل کنترل نیست، باید سریعاً اقداماتی انجام داده شود تا خونریزی متوقف شود و فرد خون از دست ندهد.

3. حالت بیهوشی: اگر فرد بیهوش است احتمالاً راه تنفس او بسته شده است و نفس نمی کشد، باید بلافاصله اقداماتی انجام داده شود تا راه نفس مصدوم باز شود.

همواره در برخورد با یک فرد مصدوم یا بیهوش، اولین اقدامات مهم عبارتند از باز کردن راه تنفس و حفظ جریان خون او.

برای باز کردن راه تنفس مصدوم چه باید کرد؟

در برخورد با یک مصدوم،بیهوش مهمترین اقدام باز کردن راه هوایی و حفظ گردش خون او میباشد. پس ابتدا باید راه هوایی تنفس را باز نمایید. برای این کار مقابل سر مصدوم زانو زده و یک دست خود را روی پیشانی وی قرار داده و سر او را به آرامی به عقب ببرید با این کار دهان مصدوم باز خواهد شد.

باز کردن راه تنفس مصدوم

هر گونه جسم خارجی مانند دندان شکسته شده را از دهان مصدوم خارج کنید. نوک انگشتان خود را زیر چانه مصدوم قرار داده و چانه ی او را بالا ی بیاورید. پس از باز شدن راه هوایی تنفس ببینید آیا قفسه سینه مصدوم حرکت میکند؟ آیا صدای نفس او را میشنوید؟ گونه خود را نزدیک صورت او ببرید آیا نفس او را حس میکنید؟ بررسی تنفس نباید بیش از ۱۰ ثانیه طول بکشد.
اگر مصدوم نفس میکشد سایر مواردی که جان مصدوم را تهدید میکند مانند خونریزی شدید را درمان کنید اگر مصدوم نفس نمی کشد دو تنفس مصنوعی موثر بدهید سپس گردش خون مصدوم را بررسی نمایید.

داوطلبان گرامی برای یادگیری انواع سوالات مهم آزمون آیین نامه و نکات مهم جهت قبولی در آزمون کافی است بسته طلایی نمونه سوالات آیین نامه را دریافت کنید و همان بار اول در آزمون موفق شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *