تابلو عبور وسایل نقلیه با محموله خطرناک ممنوع

در مورد آشنایی با تابلو عبور وسایل نقلیه با محموله خطرناک ممنوع، ابتدا بهتر است این مطلب از سایت مرسی تست را مطالعه فرمایید.

گاهی اوقات وجود تصادفات خطرناک ممکن است بر اثر حمل کالاهای خطرناک توسط وسایل نقلیه باشد. که به دلیل از دست دادن مهار و کنترل وسیله ی نقلیه و برخورد آن با دیگر موارد، باعث این حوادث می شود.

حمل کالاهای خطرناک، نیازمند قوانین و مقررات سختگیرانه می باشد که باید از آن ها تبعیت شود. در این صورت اگر مواد و کالاهایی که به عنوان اشیای خطرناک حمل می شوند، بدون ضمانت و برچسب گذاری و برخلاف قانون حمل گردد، احتمال جرمه شدن وجود دارد.

محموله ی خطرناک چه می باشد؟

محموله های خطرناک، شامل مواد و اشیایی می باشد که حمل کردن آن ها، امنیت عمومی، نظم عمومی و کالاهای مهمی از جمله جان، مال و سلامت انسان ها و حیوانات را تحت تاثیر قرار می دهد و به عبارت دیگر دارای خطر می باشد.

در صورتی که محموله های خطرناک در راه ها حمل می شود، رانندگان این گونه وسایل نقلیه باید آموزش ببینند و وسیله ی نقلیه ی آن ها باید دارای تجهیزات زیر باشد:

  • مثلث هشدار دهنده یا تابلوی خطر مواد ایمنی محموله
  • جلیقه های دید برای هر یک از خدمه
  • یک کیت کمک های اولیه
  • کپسول آتش نشانی معتبر

معرفی تابلو عبور وسایل نقلیه با محموله خطرناک ممنوع

این تابلو جزو یکی از تابلوهای ترافیکی و از دسته ی تابلوهای بازدارنده و انتظامی می باشد، که رانندگان وسایل نقلیه ی سنگین از جمله تریلرها و کامیون ها را موظف می داند که در مسیرهایی که این تابلو نصب شده است، عبور نکنند. البته وسیله ی نقلیه ی آن ها باید حامل مواد خطرناک نیز باشد تا تابع این قانون گردند.

این تابلو که بسیار در خیابان ها و جاده ها دیده شده است، به صورت دایره ای می باشد و نوار قرمز رنگی دارد و تصویر بار یک کامیون با یک رنگ متمایز روی آن طراحی شده است که به معنای کالای خطرناک می باشد. شما می توانید تصویر این تابلو را در زیر مشاهده کنید:

تابلو عبور وسایل نقلیه با محموله خطرناک ممنوع

به عبارت دیگر هر وسیله ی نقلیه ای که دارای محموله ی خطرناک قابل اشتعال است، نباید از مسیرهای نصب این تابلو عبور نماید. تا امنیت و نظم برای دیگر وسایل نقلیه، حفظ گردد.

حمل کردن کالاهای خطناک از طریق جاده ها، خطراتی برای رانندگان و دیگر کاربران راه ها از جمله مردم ایجاد می کند. علاوه بر این خطرات، ممکن است خطرات زیست محیطی دیگری را نیز در پی داشته باشد.

البته برخی دیگر از تابلوهای راهنمایی و رانندگی هستند، که علاوه بر حمل محموله های خطرناک، دیگر محدودیت هایی را برای وسایل نقلیه در نظر می گیرند که باید از تمامی آن ها پیروی گردد.

برای مثال از جمله محدودیت های وزن، طول، ارتفاع و … که توجه به مفهوم هر یک از تابلو ها از اهمیت ویژه ای برخودار است و رانندگان باید تابع آن ها باشند.

محموله های خطرناک شامل چیست؟

در کل می توان محموله های خطرناک را در ۹ دسته ی زیر تقسیم بندی کرد. که عبارت می باشند از:

  • مواد منفجره
  • گازها
  • مایعات قابل اشتعال
  • جامدات اشتعال زا مانند کبریت، گوگرد و نیرونفتالین
  • اکسید کننده‌ها و پراکسیدهای آلی
  • مواد سمی و عفونی
  • رادیواکتیوها
  • مواد خورنده‌ها مانند چوب، کاغذ، فیبر
  • سایر کالاهای خطرناک، مانند یخ خشک، باتری، دانه‌های پلیمری و غیره

حالا که با تابلو عبور وسایل نقلیه با محموله خطرناک ممنوع آشنا شدید و کاربرد این تابلو را دانستید، نوبت به حل نمونه سوالات آیین نامه می باشد.

تعدادی از این سوالات در زیر برای شما فراهم شده است که شما می توانید سوالات بیشتری را با استفاده از لینک موجود در همین صفحه تهیه و مطالعه فرمایید.

سوال ۱ – مفهوم این تابلو چه می باشد؟

  1. تابلو محموله خطرناک ممنوع
  2. تابلو عبور وسایل نقلیه با محموله خطرناک ممنوع
  3. تابلو عبور کامیون ممنوع
  4. تابلو عبور کامیون با یدک ممنوع

پاسخ صحیح گزینه ی ۲

سوال ۲ – تابلو عبور وسایل نقلیه با محموله خطرناک ممنوع در میان تابلوهای بازدارنده، دارای چه شکلی می باشد؟

  1. به شکل دایره است
  2. به شکل چهارگوش است
  3. به شکل مثلث است
  4. به شکل هشت ضلعی است

پاسخ صحیح گزینه ی ۱

سوال ۳ – تابلو عبور وسایل نقلیه با محموله خطرناک ممنوع جزو کدام گروه از تابلوهای ترافیکی می باشد؟

  1. تابلوهای راهنمای مسیر
  2. تابلوهای اخباری یا آگاهی دهنده
  3. تابلوهای اخطاری یا هشدار دهنده
  4. تابلوهای بازدارنده یا انتظامی

پاسخ صحیح گزینه ی ۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *