مکان هایی که پارک ممنوع است

ما در مطلب زیر می‌خواهیم در مورد مکان هایی که پارک ممنوع است صحبت کنیم، پس با مرسی تست همراه باشید و نمونه سوالات آیین نامه مربوطه را دانلود فرمایید.

گاهی اوقات جرثقیل ماشین‌هایی که در جای مناسبی پارک نشده باشند را به پارکینگ منتقل کرده، پس همیشه هنگام پارک وسیله نقلیه خود، وجود شماره تماس راه حل مناسبی نیست. برای جلوگیری از این اتفاق شما تنها کافی است که مکان‌هایی را بدانید که در آن جا نباید پاک کنید.

اولین قانون پارک ممنوع توجه به تابلوهای راهنمایی و رانندگی

پیش از اینکه به سوال مکان‌هایی که پارک ممنوع است پاسخ دهیم، بهتر است نکته‌ای را با شما میان گذاشته.

یکی از نکاتی که در کلاس‌های آموزش راهنمایی و رانندگی برای هنرجویان توضیح داده می‌شود در مورد مفهوم و تابلوهای راهنمایی و رانندگیست. چرا که وجود این تابلوها بهترین راهنما برای رانندگان می‌باشند، قبل از اینکه ماشین خود را پارک کنید باید به تابلوهای موجود در اطراف آن مکان توجه کنید، برخی از این تابلوها حتی توقف برای مدت زمان اندکی را نیز منع می‌کنند و اگر پلیس مشاهده کند شما را جریمه خواهد کرد، در ادامه به برخی از این تابلوها اشاره می‌کنیم.

چراغ‌های راهنمایی و رانندگی: توقف در مکان‌هایی که مانع دید تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی می‌شود ممنوع می‌باشد، به عبارت دیگر نباید در فاصله ۱۵ متری چراغ‌های راهنمایی و رانندگی متوقف شوید.

تابلوی توقف ممنوع یا توقف مطلقاً ممنوع: منظور این تابلو کاملاً مشخص می‌باشد، با دیدن تابلوهای پارک ممنوع، پارک مطلقاً ممنوع و توقف ممنوع متوجه می‌شویم که در آن مکان‌ها به هیچ وجه نباید پارک کنیم.

تابلوی اماکن خاص: طبق قوانین آیین نامه راهنمایی و رانندگی پارک در فاصله ۱۵ متری ورودی و خروجی مکان‌های زیر ممنوع می‌باشد:

میدان‌ها، تقاطع‌ها و سه‌راهی‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز فوریت‌های پزشکی، مدرسه‌ها، مراکز آتش نشانی و ایستگاه‌های اتوبوس. به طوری که اگر در این مکان‌ها پارک کنید جنین خواهید شد.

تابلوهای پارک ویژه افراد معلول: این تابلوها به این معناست که آن مکان، تنها مخصوص وسایل نقلیه افراد معلول است. در صورتی که خودروی با پلاک معمولی در این مکان‌ها پارک کند پلیس آنها را جریمه خواهد کرد.

تابلوی حمل با جرثقیل: خودروها و وسایل نقلیه‌ای که زیر این گونه تابلوها پارک می‌کنند با جرثقیل به پارکینگ منتقل می‌شود و همچنین جریمه‌ای نیز برای آنها در نظر گرفته می‌شود.

جریمه پارک کردن خودرو در محل‌هایی که ممنوع است به صورت الصاقی می‌باشد، یعنی خودرو در جایی پارک شده و راننده در آن حضور ندارد.

جریمه‌هایی که الصاقی هستند به این معنا هستند که بعد از دو ماه اگر پرداخت نشوند دو برابر می‌شوند. پس باید این گونه جریمه‌ها را خیلی زود پرداخت کنید. انتقال خودرو به پارکینگ با جرثقیل تنها زمانی رخ می‌دهد که شما زیر این گونه تابلوها پارک کرده باشید.

ایستادن یا توقف وسایل نقلیه در مکان هایی که در زیر برای شما می آوریم پارک ممنوع است

  • خط کشی عابر پیاده
  • پیاده‌رو و گذرگاه‌های مخصوص عابر پیاده
  • ورودی و خروجی خیابان‌ها، جاده‌ها، کوچه‌ها و درب پارکینگ ساختمان‌ها
  • در تقاطع‌ها و سه راهی‌ها
  • در طول پیچ خیابان‌ها و اتوبان‌ها
  • زیر پل، درون تونل و معابدی که در ارتفاع هستند
  • مسیرهایی که ویژه اتوبوس تاکسی و دوچرخه سواران هست
  • ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی
  • مقابل درب پارکینگ ساختمان‌ها
  • خط عبور آزادراه‌ها
  • کنار وسایل نقلیه که پارک کرده‌اند به عبارت دیگر پارک دوبل

این نکته را در نظر بگیرید که توقف دوبل با پارک دوبل بسیار متفاوت است. با توجه به اینکه پارک دوبل ممنوع می‌باشد اما در شهرهای شلوغ و خیابان‌های پر رفت و آمد بسیار کمک کننده است و در محل‌های مجاز نیز این کار اشکالی ندارد.

اگر خودرو با استفاده از جرثقیل به پارکینگ حمل شد چه باید کرد؟

اگر اتومبیل خود را در مکانی پارک کردید که ممنوع بود و تابلوی حمل با جرثقیل بود و بعد از بازگشتن متوجه شدید که خودروی شما به پارکینگ منتقل شده است، اول از همه آرامش خود را حفظ کنید چون ممکن است گاهی اوقات اتومبیل شما دزدیده شده باشد.

مراحل قانونی را باید طی کنید. اگر ماشین شما به پارکینگ منتقل شد نگران نباشید، با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید و مطمئن شوید. با مدارک خودرو و مدارک شناسایی خود به پارکینگ مراجعه کرده و بعد از پرداخت جریمه، مالیات و عوارض و استعلام خلافی خودرو، ۲۴ ساعت بعد از آن خودروی شما ترخیص خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *