منظور از تخطی از محدودیت های سرعتی در راهها چیست

پاسخ به سوال «منظور از تخطی از محدودیت های سرعتی در راهها چیست» یکی دیگر از دغدغه های سایت مرسی تست می باشد. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر، سوالات آیین نامه را در پایان همین مطلب مطالعه کنید.

در زیر ما یک نمونه سوالی در زمینه ی پاسخ به سوال «منظور از تخطی از محدودیت های سرعتی در راهها چیست» برای شما فراهم کرده‌ایم که بهتر است آن را مطالعه کنید:

منظور از تخطی از محدودیت‌های سرعتی در راه‌ها چیست؟

  1. رعایت سرعت مطمئنه
  2. عدم سرعت مجاز تعیین شده
  3. رعایت قوانین و مقررات تعیین شده
  4. تجاوز به حریم قانونی دیگران

پاسخ درست گزینه ۴

ایمنی در ترافیک و تخطی از محدودیت های سرعتی در راهها

سرعت مناسب یکی از پارامترهای بسیار مهم در ایمنی ترافیک می‌باشد. اگر بخواهیم تعریفی از سرعت ارائه دهیم به مسافت پیموده شده در واحد زمان می‌توان اشاره کرد. یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث بروز ترافیک می‌شود عدم توجه به سرعت است.

عکس العملی که رانندگان در مقابله با حوادث جاده‌ای و ترافیک از خود نشان می‌دهد دارای زمان مشخصی می‌باشد. اگرچه میزان این زمان با توجه به توانایی و مهارت هر فرد ممکن است متفاوت باشد اما مقدار آن صفر نمی‌باشد.

هرچه سرعت خود را افزایش دهیم احتمال وقوع حادثه نیز افزایش پیدا می‌کند، بنابراین در همان مدت زمان لازم برای ارائه عکس‌العمل باید مسافت بیشتری توسط خودرو طی شود و سرنشینان خودرو به خطر بیشتر نزدیک می‌شوند و راننده از واکنش مناسب مواجهه با خطر ناتوان خواهد بود.

افزایش سرعت علاوه بر افزایش خطر تصادف، در شدت ضایعات انسانی ناشی از سوانح ترافیکی نیز تاثیر می‌گذارد. اگر سرعت افزایش یابد مسافت مورد نیاز برای توقف خودرو نیز افزایش پیدا می‌کند و با توجه به اینکه عکس العمل راننده محدود می‌شود در صورت وقوع تصادف شدت آن نیز افزایش می‌یابد.

به عبارت دیگر در سرعت‌های بالا در اثر برخورد با کاربران ترافیکی، مانند عابرین پیاده شدت تصادف و احتمال مرگ این عابران افزایش قابل توجهی می‌یابد.

برخورد با عابر پیاده با سرعت بیشتر از ۳۰ کیلومتر بر ساعت آسیب وارده به او را افزایش می‌دهد، همچنین برخورد به وی با سرعت بیشتر از ۵۰ کیلومتر بر ساعت باعث افزایش احتمال مرگ وی خواهد شد.

رانندگی با سرعت‌های غیر مجاز و یا سرعت‌های مجاز ولی نامناسب در شرایط محیطی می‌تواند سوانح ترافیکی را افزایش دهد از این رو کنترل وسیله نقلیه توسط راننده کاهش می‌یابد و در صورت عدم کنترل وسیله نقلیه برگرداندن آن به شرایط اولیه سخت‌تر می‌شود و حتی در برخی مواقع غیر ممکن خواهد بود.

پس باید این را در نظر بگیریم که افزایش سرعت، فاصله مورد نیاز برای توقف خودرو هنگام ترمز گرفتن را نیز افزایش می‌دهد و زمان ارائه واکنش مناسب از سوی راننده را کاهش می‌دهد و همین امر باعث افزایش خطر تصادف می‌شود. برای مثال اگر سرعت به میزان ۱۰ کیلومتر بر ساعت بیشتر شود، خطر تصادف در هنگام رانندگی را نیز افزایش می‌دهد.

رعایت سرعت مجاز و رانندگی مناسب با شرایط محیطی، باعث افزایش ایمنی ترافیکی می‌شود و مزایای زیر را به دنبال دارد:

  • در اختیار داشتن زمان کافی آگاهی از خطرات پیش رو و ارائه واکنش مناسب برای کنترل وسیله نقلیه
  • کاهش تصادفات و کاهش برخورد با وسایل نقلیه دیگر یا عابرین پیاده
  • کاهش میزان مسافت توقف

اگر از سرعت مطمئنه در رانندگی صحبت می‌کنیم، منظورمان رانندگی با سرعت پایین نیست، بلکه گاهی اوقات حرکت کردن با سرعت پایین نیز اشتباه خواهد بود.

اگرچه رانندگی با سرعت‌های بالا خطر بروز تصادف و آسیب‌ها را افزایش می‌دهد، اما گاهی اوقات رانندگی با سرعت پایین نیز عامل ایجاد تصادف نیز می‌باشد.

بر اساس آیین نامه راهنمایی و رانندگی، رانندگان حق ندارند در راه‌ها با سرعت بسیار پایین حرکت کنند که باعث کندی عبور و مرور و بی‌نظمی در راه شود مگر اینکه خطر وجود سانحه ای پیش بینی شده باشد.

رانندگی با سرعت کمتر از ۷۰ کیلومتر بر ساعت در آزادراه‌ها نیز ممنوع می‌باشد، مگر آنکه شرایط محیطی و یا ترافیک بر سر راه ایجاد شده باشد.

در چنین مواردی راننده باید در خط شماره یک قرار بگیرد و از تردد در خطوط دوم و سوم آزاد راه جلوگیری کند. رانندگان موظف هستند که در تقاطع‌هایی که چراغ راهنما یا تابلو ایست وجود ندارد، سرعت مطمئنه را رعایت کند.

برای رانندگانی که سرعت مجاز را رعایت نمی‌کنند علاوه بر در نظر گرفتن جریمه، نمره منفی نیز برای وی در نظر گرفته می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *