مراحل دیاگرام چهارگانه مسافت توقف

مراحل دیاگرام چهارگانه مسافت توقف چیست؟ اگر می‌خواهید پاسخ این سوال را مشاهده کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم در ادامه این مطلب از سایت مرسی تست با ما همراه باشید.

مراحل دیاگرام چهارگانه مسافت توقف

مدت زمانی که طول می‌کشد خودروی شما توقف کامل نماید به چند عامل مهم بستگی دارد که عبارتند از: زمان واکنش، زمانی است که راننده تشخیص می‌دهد باید توقف نماید تا لحظه‌ای که پای خود را بر روی ترمز قرار می‌دهد؛

مسافت ترمز، مسافتی که از زمان ترمز تا زمان توقف خودروی شما طی می‌کند؛ مسافت توقف، به مجموعه مسافت ترمز و مسافتی که در زمان واکنش طی می‌شود، گفته شده.

مسافت توقف

حفظ فاصله طولی مناسب با خودروی جلویی

نکته‌ای که نیاز است در این مطلب به آن اشاره شود رعایت فاصله مناسب با خودروی جلویی، جهت جلوگیری از برخورد با آن می‌باشد.

روش‌های متعددی برای تشخیص میزان درست بودن این فاصله در نظر گرفته شده‌اند. از جمله مهم‌ترین این روش‌ها، روش طول یک خودرو و روش دو ثانیه‌ای می‌باشند.

در روش طول یک خودرو محاسبات باید به این صورت انجام شود که به ازای هر ۱۵ کیلومتر بر ساعت سرعت، باید به میزان یک طول خودرو که همان ۶ متر است با وسیله نقلیه جلویی فاصله داشته باشیم.

ولی در روش دو ثانیه‌ای این موضوع فرق می‌کند به طوری که فاصله بر حسب متر نیست بلکه بر حسب زمان است. به طوری که هر خودرویی باید به اندازه دو ثانیه با خودروی جلویی فاصله داشته باشد. محاسبه این مدت زمان با در نظر گرفتن مانع در روبروی خود امکان‌ پذیر می‌ باشد.

تمام این روش‌ هایی که توضیح دادیم در شرایط آب و هوایی خشک و معمولی قابل استفاده هستند و در صورتی که وضعیت متفاوت باشد، برای مثال در هوای بارانی، برفی یا برای جاده‌های لغزنده این میزان نیز افزایش پیدا خواهد کرد. در این شرایط سعی کنید همیشه با دنده سنگین حرکت کنید و از ترمزهای شدید خودداری نمایید.

مراحل دیاگرام چهارگانه توقف در سطح‌های شیبدار

در راه‌هایی که دارای جدول می‌باشد، پارک کردن خودرو باید طبق مقررات خاصی صورت پذیرد تا مشکلاتی برای خودروی شما ایجاد نگردد.

مثلاً برای پارک خودرو در سربالایی باید فرمان را به سمت چپ و در خلاف عقربه‌های ساعت قرار داده به نحوی که چرخ‌ های جلویی سمت راست از عقب با جدول برخورد داشته باشند. همچنین ترمز دستی را کشیده و خودرو را باید در دنده یک قرار داده.

اما برای پارک خودرو در سرازیری فرمان را به سمت راست و در جهت عقربه‌ های ساعت قرار می‌ دهیم، به طوری که چرخ‌ های جلو و سمت راست از قسمت جلویی با جدول برخورد داشته باشد، سپس ترمز دستی را می‌ کشیم و خودرو را در وضعیت دنده عقب قرار می‌ دهیم.

معرفی نمونه سوالات آیین نامه

سوال ۱ – اگر بین شما و خودروی جلویی شما فاصله طولی دو ثانیه‌ای برقرار شده باشد، در این صورت:

  1. وضعیت هوا خشک و مطلوب می‌ باشد
  2. هوا مه آلود می‌ باشد
  3. هوا بارانی می‌ باشد
  4. مرطوب و جاده خیس می‌ باشد

پاسخ صحیح گزینه ۱

سوال ۲ – یک وسیله نقلیه کندرو را هدایت می‌کنید و تعداد وسیله نقلیه دیگری پشت سر شما گیر افتاده‌اند، در این صورت چه کاری باید انجام دهید؟

  1. وقتی که راه باز شد با دست به آن ها اشاره می‌کنیم که عبور نمایند
  2. زمانی که احساس کردیم خطری متوجه ما نیست کنار می‌کشیم و اجازه عبور می‌ دهیم
  3. تا حد امکان به حاشیه جاده نزدیک نمی‌ شویم
  4. هیچ کاری انجام نمی‌ دهیم

پاسخ صحیح گزینه ۲

سوال ۳ – اگر در خیابان یک طرفه در حال رانندگی باشید و قصد گردش به سمت راست داشته باشید، باید خود را در چه شرایطی قرار دهید؟

  1. تنها در قسمت وسط قرار می‌گیریم
  2. باید در باند سمت چپ قرار بگیریم
  3. در هر باندی که امکان دارد با توجه به وضعیت ترافیک قرار می‌ گیریم
  4. در باند سمت راست قرار می‌ گیریم

پاسخ صحیح گزینه ۴

سوال ۴ – به هنگام دنده عقب گرفتن، قادر به دیدن پشت سر خود نمی‌ باشیم. در این صورت چه کاری باید انجام دهیم؟

  1. به آینه بغل نگاه می‌ کنیم
  2. در را باز می‌کنیم و به پشت سر خود نگاه می‌ کنیم
  3. از افرادی می‌ خواهیم که به ما کمک کنند
  4. شیشه را پایین می‌ آوریم و به پشت سر خود نگاه می‌ کنیم

پاسخ صحیح گزینه ۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *