حق تقدم در چهارراه با چراغ

حق تقدم در چهارراه با چراغ به چه صورت است؟ اگر می خواهید پیرامون این سوال اطلاعاتی بدست آورید، لطفا مطلب زیر که توسط سایت مرسی تست تهیه شده است را مطالعه فرمایید.

حق تقدم در چهارراه

مفاهیم مربوط به حق تقدم ها و انواع چهار راه ها در دیگر مطالب سایت به صورت مفصل بیان شد. اما در زیر خلاصه ای از آن را بیان می کنیم تا بعد از آن به موضوع اصلی این مطلب یعنی «حق تقدم در چهارراه با چراغ» بپردازیم.

چهارراه ها یا تقاطع ها با توجه به عرض خیابان های آن، می توانند به تقاطع های هم عرض و یا تقاطع هایی که دارای عرض برابر نیستند، تقسیم بندی شوند.

اگر تقاطعی هم عرض بود، بر سر آن تابلو نصب نمی شود و اصل تشخیص حق تقدم وسایل نسبت به یکدیگر، خودروهای سمت راست هستند. به طوری که هر خودرویی در سمت راست دیگری قرار داشت، اول باید حرکت کند.

اما در تقاطع هایی که عرض یکسان ندارند، معمولا تابلوهای رعایت حق تقدم یا تابلو خطر نصب می گردد و یا ممکن است خط هایی بر روی زمین کشیده شوند. در این صورت هر خودرویی که این تابلو را در مسیر خود داشت باید توقف کند تا دیگر خودروها عبور نمایند.

حق تقدم در چهارراه با چراغ به چه صورت است؟

حالت دیگری نیز وجود دارد که ممکن است در تقاطع ها، تابلویی نصب نشده باشد یا هیچ خط کشی روی زمین نباشد، هم چنین عرض خیابان های آن یکی نباشد، در این صورت تکلیف چیست؟

این تقاطع ها معمولا از چراغ های راهنمایی و رانندگی برای هدایت خودروها استفاده می کنند که شما بارها با آن مواجه شده و در پشت این چراغ ها بسیار معطل شده اید.

چراغ راهنمایی بر سر چهارراه ها

چراغ های راهنمایی و رانندگی به سه رنگ زرد، سبز و قرمز می توانند هدایت خودروها را میسر کنند. این ها چراغ های سه زمانه ای هستند که به ترتیب اولویت حرکت خودروها را در هر طرفی مشخص می نمایند.

با وجود این چراغ ها دیگر هیچ خودرویی نمی تواند از این قوانین سرپیچی کند و در صورت بروز این مورد، طبق قانون با وی برخورد خواهد شد.

شکل

چند نکته در مورد حق تقدم در رانندگی

اکنون که این مفاهیم را به خوبی فرا گرفته اید، برخی از نکاتی را اشاره خواهیم کرد که بسیار مهم است و کمتر به آن اشاره شده است:

همیشه عابران در تقاطع ها و خیابان ها، حق تقدم دارند و باید به آن ها احترام گذاشته شود. اما در مورد دوچرخه سواران به این صورت نیست، بلکه آن ها نیز قوانین مربوط به خود را دارند که باید از آن تبعیت کنند.

برای مثال دوچرخه سواران باید حق تقدم عبوری خود را به وسایل اوژانسی از جمله آمبولانس، وسایل نقلیه ساختمانی و اتوبوس ها دهد.

در جاده های کوهستانی که دارای شیب است، وسایل نقلیه ای که در سراشیبی وجود دارند باید راه را به وسایل نقلیه ای که در سربالایی هستند، بدهند.

هر راننده ای باید خود هوشیار باشد و تحت تاثیر حرف های دوستان و آشنایان خود قرار نگیرد. قبل از حرکت، تمام مسیرها را بسنجد و اگر مسیری ترافیک داشت از ورود به آن جلوگیری کند و از مسیرهای جایگزین دیگر استفاده نماید.

هیچ گاه در رانندگی نباید به زور متوسل شد. بلکه با در نظر گرفتن اقدامات سایر رانندگان و در صورت نیاز اولویت حرکت را به آن ها داد.

در شرایط زیر هر راننده ای حتی اگر حق تقدم داشته باشد، باید آن را نادیده بگیرد و راه را برای حرکت دیگران باز بگذارد:

  • وقتی که عابر پیاده در حال عبور از عرض خیابان است.
  • وقتی که افراد نابینا با عصای سفید نوک قرمز در حال عبور از خیابان هستند.
  • وقتی که می خواهد به سمت چپ گردش کند.
  • وقتی که می خواهد به یک جاده بدون آسفالت بپیچد که با جاده آسفالت در تقاطع بوده.
  • وقتی که از پارک در می آید و می خواهد به خیابان یا جاده وارد گردد.
  • در تقاطع هایی که از تابلو یا علامت ایست استفاده شده است.
  • در صورتی که صدای آژیر را از وسایل نقلیه امدادی یا اورژانسی می شنود.

امیدواریم که شما به عنوان یک راننده حرفه ای تمام این نکات را در نظر داشته باشید. لطفا با مراجعه به بخش خرید سایت، نمونه سوالات آیین نامه را تهیه و مطالعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *