سوالات آیین نامه تستی است یا تشریحی

قصد داریم در این مطلب بیشتر در مورد نوع سوالات آیین نامه صحبت کنیم از این نظر که این سوالات آیین نامه تستی است یا تشریحی؟ مرسی تست می‌تواند اطلاعات بیشتری در این زمینه به شما بدهد.

نوع سوالات آیین نامه رانندگی چیست (تستی یا تشریحی)؟

وقت صحبت از آیین نامه راهنمایی و رانندگی می‌شود بیشتر داوطلبان به یاد آزمون‌هایی می‌افتند که برای اخذ گواهینامه راهنمایی و رانندگی باید بدهند.

باید به عرضتان برسانم که این آزمون از دو بخش تشکیل شده است بخش نظری و بخش عملی که هر کدام از این بخش‌ها دارای سوالات مختص به خود هستند ما در این مقاله سعی کرده‌ایم که این موضوع را باز کنیم که این سوالات آیین نامه تستی است یا تشریحی و چه تفاوتی بین این دو مورد وجود دارد.

تشخیص نوع سوالات آیین نامه

به سوالی تستی می‌گوییم که به ازای آن سوال، جواب‌های چندگانه مطرح می‌شود و داوطلب اخذ گواهینامه راهنمایی و رانندگی باید یکی از آن جواب‌ها را به عنوان پاسخ درست انتخاب کند. در مقابل سوالات تشریحی وجود دارند، که به سوالاتی گفته می‌شود که آزمون دهنده باید پاسخ این سوال را به صورت متن و در قالب کلمات و جملات کامل و جامع بیان کند در این گونه سوالات هیچگونه گزینه ی آماده از قبل وجود ندارد و آزمون دهنده باید خود جواب صحیح را مطرح کند.

در آزمون‌های آیین نامه راهنمایی و رانندگی در بخش نظری معمولا سوالات تستی بیشتر شود. این سوالات در موضوعات مختلفی طرح می‌شود از جمله موضوعاتی که می‌توانیم به آنها اشاره کنیم شامل قوانین راهنمایی و رانندگی، علائم و تابلوهای راهنمایی و رانندگی، مسئولیت‌های راننده در برخورد با شرایط مختلف و محک وضعیت جسمی و روانی رانندگان می‌باشد.

بخش دیگری از آزمون اصلی آیین نامه راهنمایی و رانندگی وجود دارد که به نام بخش عملی می‌باشد، در این بخش سوال مطرح نمی‌شود تنها داوطلب باید توانایی خود در رانندگی و تکنیک‌های یاد گرفته را به افسر یا کارشناس نشان دهد. این بخش اگرچه سوالات تستی یا تشریحی ندارد، اما به نوعی مهارت فرد در استفاده از قوانین و مقررات و دستورالعمل‌های آیین نامه راهنمایی و رانندگی را نشان می‌دهد.

چه تفاوتی بین سوالات تستی و تشریحی وجود دارد؟

از جمله مهم‌ترین و اصلی‌ترین تفاوتی که بین سوالات تستی و تشریحی می‌توانیم اشاره کرد، نوع پاسخگویی به آنهاست همانطور که قبلاً اشاره کردیم سوالات تستی از چند گزینه تشکیل شده‌اند و شخص آزمون دهنده باید یکی از آن گزینه‌ها را به عنوان جواب درست انتخاب کند.

همان یک گزینه درست و مابقی گزینه‌ها اشتباه است این سوالات معمولاً در آزمون‌های وسیع و گسترده مورد توجه قرار می‌گیرند.

در مقابل سوالات تشریحی وجود دارند و آزمون دهنده باید توانایی و دانش خود در پاسخ به آن سوال را بیان کند در این گونه سوالات پاسخ درست یا نادرست به راحتی قابل تشخیص نیست و نیاز به بررسی بیشتری دارد. پاسخ به این سوالات می‌توانند درک عمیق‌تری پیرامون آن موضوع را نمایش دهند و به دلیل وقتگیر بودن در پاسخی که به آنها داده می‌شود در آزمون‌های بزرگ کمتر استفاده می‌شوند.

چرا از سوالات تستی در آزمون آیین نامه رانندگی بیشتر استفاده می‌شود؟

از جمله دلایلی که باعث می‌شود سوالات آیین نامه رانندگی بیشتر به صورت تستی مطرح می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت بالا در ارزیابی سوالات: یکی از مهمترین دلایل تستی مطرح شدن سوالات در آزمون آیین نامه همین موضوع می‌باشد به طوری که اگر سوال تستی باشد سرعت ارزیابی آن بالاتر می‌رود و در آزمون‌هایی که از شرکت کنندگان زیادی تشکیل شده‌اند این موضوع حائز اهمیت است.
  • کاهش تقلب در آزمون: به دلیل چند گزینه‌ای بودن این سوالات امکان تقلب و کپی کردن در این گونه آزمایش‌ها به شدت کاهش می‌یابد.
  • ارزیابی مهارت‌ها و توانایی‌ها: هدف اصلی در آزمون‌های آیین نامه راهنمایی و رانندگی این است که آزمون دهنده بتواند قوانین و مقررات را یاد بگیرد، با علائم و تابلوها آشنا شود و مسئولیت راننده در شرایط مختلف را درک کند. چه این مهارت و توانایی‌ها از طریق بیان سوالات تستی بیشتر قابل ارزیابی است.

با این توضیحات بخش دیگری از آزمون‌های آیین نامه رانندگی وجود دارد که به نام بخش عملی معروف است این بخش شامل پاسخ‌های تشریحی است، چرا که آزمون دهنده باید توانایی و مهارت خود را در برخورد با عملیات مختلف به رخ کارشناسان و افسرهای تعیین شده بکشد. نتیجه‌ای که از این مطالب می‌توانیم بگیریم این است که بیشتر سوالات مطرح شده در آزمون اصلی به صورت تستی خواهد آمد و سوالات تشریحی تعداد کمتری را به نسبت سوالات تستی تشکیل می‌دهند.

سوالات تستی را بیشتر تمرین کنیم یا تشریحی؟

یکی از سوالات پرشماری که برای هنرجویان راهنمایی و رانندگی پیش می‌آید این است که قبل از آزمون بیشتر سوالات تستی را تمرین کنیم یا سوالات تشریحی؟

باید به عرضتان برسانم که هدف از برگزاری آزمون‌های آیین نامه راهنمایی و رانندگی تنها آشنایی داوطلبان با قوانین و مقررات است. فرقی ندارد که شما بیشتر سوالات تستی بخوانید یا تشریحی به عبارت دیگر شما باید در پاسخگویی به هر دوی این سوالات مهارت کافی را کسب کنید. اما با توجه به اینکه سوالات تستی حجم بیشتری از آزمون را شامل می‌شود و نمره زیادتری را به خود اختصاص داده است، اگر قبولی در آزمون مخصوصاً در آزمون‌های اولیه برای شما بسیار مهم می‌باشد، بهتر است برای اینکه نمره قابل قبولی در این آزمون دریافت کنید بیشتر سوالات تستی را تمرین کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *