رانندگان موظفند برای رویت کلیه اشیا و اشخاص

«رانندگان موظفند برای رویت کلیه اشیا و اشخاص …» این بخشی از نمونه سوالات آیین نامه راهنمایی و رانندگی می‌باشد، برای مشاهده کامل این سوال مطلب زیر سایت مرسی تست را مطالعه فرمایید:

رانندگان موظفند برای رویت کلیه اشیا و اشخاص در جاده‌ ها و خیابان‌ ها، از کدام یک از چراغ‌ ها استفاده کنند؟

  1. چراغ های جانبی عقب
  2. چراغ‌های نور پایین
  3. چراغ‌های جانبی جلو
  4. چراغ‌های نوربالا

پاسخ صحیح گزینه ۴ می‌باشد یعنی استفاده از چراغ‌های نور بالا

قوانین مربوط به استفاده از چراغ‌های ماشین نور بالا و نور پایین

استفاده کردن از چراغ‌های نور بالا در جاده‌ها و خیابان‌ها برای رانندگانی که از سمت مقابل در حال حرکت به سوی ما هستند و همچنین برای رانندگانی که جلوتر از ما حرکت می‌کنند بسیار آزار دهنده می‌باشد.

بنابراین قوانین و مقررات استفاده از این گونه چراغ‌ها دارای اهمیت بسیار بالایی می‌باشد. فصل نهم کتاب آیین نامه راهنمایی و رانندگی به این مبحث اختصاص داده شده است و در ادامه این مطلب شما را به چگونگی استفاده از چراغ‌ ها آشنا خواهیم کرد.

چگونگی استفاده از چراغ‌ها برای رویت کلیه اشیا و اشخاص

طبق ماده ی ۱۴۶ قوانین آیین‌نامه، هر راننده‌ای که در شب در حال رانندگی می‌باشد و یا در محل یا زمانی در حال حرکت است که نور کافی به علت عوامل متعدد از جمله ابری بودن هوا، وجود مه، باران، برف، عبور از تونل و مانند آنها وجود ندارد، باید چراغ‌ های وسیله نقلیه را طبق قوانین تعیین شده روشن نماید.

طبق ماده ی ۱۴۷ قوانین آیین نامه، در خیابان‌ها و جاده‌هایی که دارای نور کافی نیستند، تنها مجاز هستیم که از چراغ‌های جانبی جلو و عقب استفاده کنیم و در صورت خرابی ناگهانی چراغ‌های جانبی جلو اشکالی ندارد که از چراغ‌های نور پایین به جای ان نیز استفاده کرد.

طبق ماده ی ۱۴۸ قوانین آیین نامه، اگر چند وسیله نقلیه متصل به هم در حال حرکت باشند، روشن کردن چراغ‌هایی که با توجه به محل نصبشان پوشیده می‌شوند ضرورتی ندارد. از این رو می‌توان آنها را خاموش نگه داشت. اما چراغ‌های جلوی وسیله اولی و چراغ‌های عقب وسیله آخری حتماً باید روشن باشد.

طبق ماده ی ۱۴۹ قوانین آیین نامه، رانندگان وسایل نقلیه موتوری باید در جاده‌ها از چراغ‌های نور بالا استفاده کنند تا بتوانند کلیه اشیا و اشخاص را که در فاصله دور قرار دارند ببینند، مگر در موارد زیر توصیه می‌شود از چراغ نور پایین استفاده کنند:

  • هنگام روبرو شدن با وسیله نقلیه‌ای که از طرف مقابل به سمت او حرکت می‌کند. در این صورت راننده باید از فاصله حداقل ۱۵۰ متری چراغ‌های خود را به نور پایین تغییر دهد، تا راننده ی طرف مقابل به راحتی بتواند به راه خود ادامه دهد. همچنین برای جلوگیری از تابش این نور به چشم رانندگان دیگر می‌توان از چراغ‌های کوچک یا به عبارتی چراغ‌های مه‌شکن استفاده کرد.
  • هنگامی که وسیله نقلیه از فاصله نزدیک عقب وسیله نقلیه دیگری در حال حرکت است، به جز وقتی که می‌خواهد سبقت بگیرد.

طبق ماده ی ۱۵۰ قوانین آیین نامه، چراغ‌های جلوی وسایل نقلیه که در شانه راه‌ها توقف کرده‌اند (به جز آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها)، با دیدن حرکت وسیله نقلیه‌ای که از مقابل او در حال حرکت است، باید خاموش گردد، برای تشخیص وجود و ابعاد وسیله نقلیه کافیست چراغ‌های کوچک و جانبی خودرو را روشن کنید.

طبق ماده ی ۱۵۱ قوانین آیین نامه، استفاده از چراغ‌های چشمک زن و رنگارنگ در وسایل نقلیه ممنوع اعلام شده است، مگر در مواردی که قوانین و مقررات استفاده از آن را مجاز اعلام کرده باشد.

راهکارهایی برای افزایش دید در شب بدون استفاده از چراغ‌های نور بالا

یکی از راهکارهایی که برای رانندگان وجود دارد که دید خود را در شب افزایش دهند، تنظیم نور پایین است. به عبارتی دیگر می‌توانند ارتفاع نور پایین را بالا ببرند تا قادر به مشاهده مسیرهای دورتری باشند.

یکی دیگر از این راهکارها استفاده از چراغ‌ های مه‌شکن است، به عبارت دیگر روشن کردن چراغ‌های مه‌شکن دیده بهتری را در شب به شما خواهد داد.

راهکار دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد تنظیم آینه می‌باشد به عبارت دیگر تنظیم آینه می‌تواند مانع این شود که نور بالا چشمان شما را اذیت کند. پشت آینه ی وسط خودرو دکمه‌ ای وجود دارد که با زدن آن می‌ توانید شدت نوری که به چشمان شما وارد می‌شود را کاهش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *