در محل توقف(پارک) کنار خیابان حق تقدم با کیست؟

در محل توقف(پارک) کنار خیابان حق تقدم با کیست؟ این یکی از نمونه سوالات آیین نامه بسیار مهم طراحی شده در آزمون‌های سال‌های قبل می‌باشد، که شما می‌توانید پاسخ آن را در ادامه این مطالب از سایت مرسی تست مشاهده فرمایید.

در محل توقف(پارک) کنار خیابان حق تقدم با کیست؟

  1. اتومبیلی که مستقیم در حال حرکت است
  2. اتومبیلی که ضمن حرکت با دنده عقب مشغول پارک کردن است
  3. هر دو مورد
  4. هیچکدام

پاسخ صحیح گزینه ۲ یعنی اتومبیل که ضمن حرکت با دنده عقب مشغول پارک کردن است، می‌باشد.

حق تقدم در عبور و مرور

حق تقدم به معنای اولویت یک وسیله نقلیه نسبت به وسایل نقلیه دیگر یا عابرین پیاده می‌باشد. برای مثال اگر دو یا چند وسیله نقلیه بخواهند به صورت همزمان از یک تقاطع عبور کنند قطعاً با هم برخورد خواهند کرد. از این رو قوانین خاصی برای حق تقدم وسایل نقلیه مطرح شده است که رانندگان باید از آن تبعیت کنند.

برای عبور رانندگان از چهارراه‌ها، میدان‌ها و دور برگردان‌ها، از تابلوها، خطوط و دستورات پلیس استفاده شده است، که باید بگوییم دستورات پلیس بر تمام این دستورات اولویت بیشتری دارد و پیروی از آن توسط همه رانندگان اجباری می‌باشد. ما در زیر نمونه‌ای از اولویت‌ها را برای شما بیان کرده‌ایم:

طبق ماده ۱۳۷ آیین نامه راهنمایی و رانندگی: حق تقدم عبور وسایل نقلیه در تقاطع‌ها و میدان‌هایی که هیچ گونه علامت و چراغ راهنمایی و رانندگی ندارند به صورت زیر بیان می‌گردد:

در تقاطع‌های هم عرض اگر دو وسیله نقلیه که روبروی یکدیگر در حرکت می‌باشند، بخواهند با هم وارد یک خیابان شوند، حق تقدم با آن وسیله‌ای می‌باشد که به سمت راست گردش می‌کند.

هرگاه دو یا چند وسیله نقلیه از چند راه مختلف به یک تقاطع هم عرض برخورد کنند، وسیله نقلیه‌ای باید عبور کند که در سمت راست دیگر وسایل نقلیه وجود دارد.

هنگام ورود به میدان‌ها حق تقدم با وسیله‌ای می‌باشد که در درون میدان در حال حرکت است.

در سه راه‌ها حق تقدم با وسیله نقلیه‌ای می‌باشد که به صورت مستقیم و در سمت و مسیر مجاور حرکت می‌کند، حتی اگر عرض خیابانی که از آن می‌گذرد از عرض راه تلاقی کننده کمتر باشد.

طبق ماده ۱۳۸ آیین نامه راهنمایی و رانندگی: در برخورد راه اصلی با راه فرعی، حق تقدم با آن وسیله‌ای می‌باشد که از راه اصلی حرکت می‌کند و رانندگانی که در راه‌های فرعی وجود دارند و می‌خواهند وارد راه اصلی شوند، باید قبل از ورود به راه اصلی توقف نمایند و بعد از بررسی اطراف خود و رعایت احتیاط کامل وارد این راه شوند.

راه اصلی در برخورد با راه فرعی با استفاده از تابلوها مشخص شده است و دارای عرض بیشتری نسبت به این راه‌ها می‌باشد.

طبق ماده ۱۳۹ آیین نامه راهنمایی و رانندگی: رعایت قوانین و مقررات گفته شده در ماده ۱۳۸ برای وسیله نقلیه‌ای که از راه‌های خصوصی یا شانه راه، گاراژ‌ها، کوچه‌ها، تعمیرگاه ها و مانند آنها وارد معابر عمومی می‌شود، باید رعایت گردد.

ماده ۱۴۰ آیین نامه راهنمایی و رانندگی: وسیله نقلیه‌ای که در مسیر مجاز در حال تردد است بر وسایل نقلیه‌ای که توقف کرده‌اند یا در حال شروع به حرکت به سمت جلو یا عقب هستند و یا می‌خواهند دور بزنند و گردش انجام دهند، اولویت بیشتری دارند.

طبق ماده ۱۴۱ آیین نامه راهنمایی و رانندگی: در گذرگاه پیاده که چراغ‌های راهنمایی و رانندگی ندارد حق تقدم با عابرین پیاده می‌باشد.

طبق ماده ۱۴۲ آیین نامه راهنمایی و رانندگی: در خیابان یا در تقاطع‌هایی که وسایل نقلیه روبروی یکدیگر در حال حرکت می‌باشند، هرگاه وسیله‌ای بخواهد گردش به سمت چپ داشته باشد، حق تقدم با آن وسیله‌ای می‌باشد که مستقیم و در مسیر مجاز خود در حال حرکت است.

در محل پارک در کنار خیابان حق تقدم برای پارک کردن با وسیله نقلیه‌ای می‌باشد که با دنده عقب مشغول پارک کردن است.

طبق ماده ۱۴۳ آیین نامه راهنمایی و رانندگی: در راه هایی که مسیر حرکت وسایل نقلیه به علت‌های گوناگونی از جمله وجود وسایل نقلیه پارک شده، مصالح ساختمانی، عملیات‌های عمرانی، حفاری‌ها و خرابی‌ها، راه بسته شده است، یا فضای کافی برای عبور وسایل نقلیه وجود ندارد، اولویت عبور با آن دسته از وسایل نقلیه‌ای می‌باشد که مسیر آنها باز است یا فضای بیشتری برای عبور دارند.

طبق ماده ۱۴۴ آیین نامه راهنمایی و رانندگی: در راه‌های کوهستانی و یا راه‌های شیبداری که مشابه راه‌های کوهستانی هستند و در آنها عبور از کنار وسایل نقلیه یک کار بسیار سخت و مشکل می‌باشد، راننده‌ای که در سرازیری در حال حرکت است باید به کناره راه برود و به راننده‌ای که در مسیر سربالایی در حال حرکت است اجازه عبور دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *