سطح روغن موتور را با چه وسیله ای میتوان کنترل کرد

سطح روغن موتور را با چه وسیله ای میتوان کنترل کرد؟ این یکی از نمونه سوالات آیین نامه می باشد که شما می توانید پاسخ آن را در ادامه ی همین مطالب از سایت مرسی تست بیابید.

چه زمانی باید روغن موتور را چک کرد؟

حتی اگر برای مدت کوتاهی وسیله ی نقلیه داشته اید این را باید بدانید که سطح روغن موتور را باید به صورت دوره ای چک کرد.

به خاطر اینکه بیشتر خودروهای بنزینی یا دیزلی، روغن خود را به آرامی مصرف می کنند یا ممکن است دچار نشتی روغن باشند.

باید به این نکته توجه کرد که تمام خودرو ها به خاطر اینکه روغن دمای خیل بالایی به خود می گیرد و موتور در دمای بسیار بالایی کار می کند پس باعث می شود بخشی از روغن بخار شود و به همراه هوای ورودی موتور وارد سیلندر گردد و بسوزد.

پس اگر سطح روغن بسیار پایین رود و روغن کاری به درستی انجان نشود، باعث می شود روغن کاری به قسمت های مهم موتور انجام نشود و یا متوقف گردد و باعث آسیب شدید به موتور شود. شاید بارها این جمله را شنیده اید که باعث می شود موتور بسوزد.

حالا با این تصاویر ممکن است این سوالات برای شما پیش آید که سطح روغن را چگونه باید بررسی کرد؟ هر چند وقت یکبار باید سطح روغن را چک کرد؟ این کار را باید وقنی روغن موتور داغ است چک کرد یا وقتی که سر می باشد؟

وقتی که موتور خاموش است روغن موتور را چک کنیم یا وقتی که سرد می باشد؟ چه محدودیت هایی در این ارزیابی وجود دارد؟ سطح روغن موتور را با چه وسیله ای میتوان کنترل کرد؟ این ها همه سوالاتی هستند که در ادامه ی این مطلب خواهید یافت. پس با ما همراه باشید.

نحوه ی کار روغن موتور به چه صورت می باشد؟

ابتدا بهتر است درباره ی پیشینه ی روغن موتور صحبت کنیم. موتور خودروی شما به وسیله ی روغن، روان کاری می گردد و حتی برخی از قطعات موتور به وسیله ی روغن خنک می شوند و تمیز می گردند.

برای تمام خودروهایی که ساخته می شوند فرقی نمی کند بنزینی باشند یا دیزلی، این روغن در مخزن های مخصوصی نگه داری می شوند. این مخزن پایین تر از موتور خودرو می باشد که به آن کارتل گفته می شود.

پمپ روغن که نام دیگر آن اویل پمپ می باشد، در روغن قرار دارد و در حین کار روغن را از مخزن گرفته و اول آن را به فیلتر روغن و بعد به تمام قسمت های موتور که نیاز به روغن دارند، می دهند و در آخر به مخزن باز می گرداند.

وقتی که موتور خودرو خاموش باشد، پمپ از گردش می ایستد و روغن باقیمانده در موتور به مخزن تخلیه می گردد. این توضیحاتی که دادیم یک سیستم معمولی از روغن کاری موتور خودرو می باشد.

سطح روغن موتور را با چه وسیله ای میتوان کنترل کرد؟

برای بیشتر خودروها، سطح روغن موتور به وسیله ی گیج اندازه گیری روغن، صورت می پذیرد. اما ممکن است برایتان سوال شود که گیج روغن چیست؟ باید بگوییم که گیج روغن یک میله ی نازکی است که درون مخزن روغن قرار داده شده است.

این میله ی فلزی بلند و باریک است و به شکل مسطح و استوانه ای می باشد که دارای یک دسته یا حلقه ی فلزی زرد رنگ می باشد که در انتهای بالای آن قرار دارد که می توان آن را در بالای موتور پیدا کرد. اگر هنوز متوجه نشدید می توانید به دفترچه ی خودرو جهت یافتن مکان آن مراجعه فرمایید.

در انتهای پایینی گیج روغن، دو نقطه یا دو خط رسم شده است. علامت بالایی مربوط به زمانی است که سطح روغن درون مخزن پر باشد و علامت پایینی نشان دهنده ی حداقل روغنی است که باید درون مخزن باشد.

علامت پایینی روغن را اگر یک لیتر روغن به آن اضافه کنیم باعث می شود مخزن روغن پر شود.

فضای خالی میان این دو خط ممکن است متقاطع یا ساده باشد. اگر روغن میان این محدوده قرار بگیرد به این معناست که موتور روغن کافی برای کارکرد دارا می باشد. و نیازی به اضافه کردن روغن نمی باشد. اما اگر سطح روغن پایین تر از آخرین علامت گیج باشد به این معناست که باید روغن به آن اضافه گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *