در شهرها و مناطق مسکونی در خیابان های شریان اصلی حداکثر سرعت چند کیلومتر در ساعت است

در شهرها و مناطق مسکونی در خیابان های شریان اصلی حداکثر سرعت چند کیلومتر در ساعت است؟ جهت دریافت پاسخ این سوال مهم در کتاب آیین نامه ی راهنمایی و رانندگی، لطفا به مطالب زیر در سایت مرسی تست مراجعه فرمایید.

قوانین و مقررات مربوط به سرعت در شهرها و مناطق مختلف

بر اساس ماده ی ۱۲۶ آیین نامه ی راهنمایی و رانندگی، در راه ها و مکان هایی که سرعت رانندگی با استفاده از تابلوها یا علامت های دیگری مشخص نشده است، میزان سرعت های مجاز در رانندگی طبق قوانین زیر اعمال می گردد:

این قوانین برای شهرهای و مناطق مسکونی به صورت زیر می باشد:

در معابر شریانی درجه یک

  • در آزاد راه ها حداقل سرعت ۷۰ کیلومتر در ساعت و حداکثر ۱۲۵ کیلومتر در ساعت می باشد
  • در بزرگ راه ها حداکثر سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می باشد

در شهرها و مناطق مسکونی در خیابان های شریان اصلی حداکثر سرعت چند کیلومتر در ساعت است

  • در خیابان های شریانی اصلی حداکثر سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت است
  • در خیابان های شریانی فرعی حداکثر سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت است

در معابر محلی

  • در این معابر و هم چنین میدان ها حداکثر سرعت ۳۰ کیلومتر در ساعت می باشد

حالا این قوانین و مقررات را برای راه های بیرون از شهر و مناطق غیرمسکونی به صورت زیر بیان می کنیم:

  • در آزادراه ها، حداقل سرعت ۷۰ کیلومتر در ساعت و حداکثر سرعت ۱۲۵ کیلومتر در ساعت است
  • در بزرگراه ها، حداکثر سرعت ۱۱۵ کیلومتر در ساعت می باشد
  • در جاده ها و در روزها حداکثر سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت و برای شب ها حداکثر سرعت ۹۰ کیلومتر در ساعت است

نکته: تردد اتوبوس ها، مینی بوس ها و أنواع بارکش ها در خط سوم سرعت آزاد راه های شهری و بین شهری ممنوع اعلام شده است.

نکته: حداکثر سرعت برای وسیله ی نقلیه ی موتوری در هر یک از خطوط آزاد راه ها و با توجه به مکان مورد نظر، به وسیله ی علایم معین می گردد.

نکته: تغییرات و دستورات بعدی در میزان سرعت های گفته شده در راه های بیرون از شهر و مناطق غیر مسکونی توسط وزارت راه و ترابری معین می گردد.

بر أساس ماده ی ۱۲۷ آیین نامه ی راهنمایی و رانندگی، علاوه در آزاد راه ها که بر حسب نیاز با استفاده از تابلوها، حداقل سرعت بیان شده است، بر أساس مقررات راهنمایی و رانندگی، رانندگی کردن با سرعت های کمتر از حداقل مجاز نمی باشد.

بر أساس ماده ی ۱۲۸ آیین نامه ی راهنمایی و رانندگی: رانندگان نباید در راه ها آنقدر با سرعت کم رانندگی کنند که باعث ایجاد ترافیک، کندی راه و نابسامانی شود، مگر اینکه در راه خطر یا تصادفی وجود داشته باشد.

بر أساس ماده ی ۱۲۹ آیین نامه ی راهنمایی و رانندگی، رانندگان باید در تقاطع هایی که دارای چراغ های راهنمایی و رانندگی، تابلوها یا ماموران پلیس نیست، در سر پیچ ها و راه های تنگ و تپه ها و به طور کلی در مکان هایی که موانعی بر سر راه ها وجود داشته باشد، هم چنین در هنگام بارنگی، مه یا کولاک و مانند آن ها، از میزان سرعت خودروی خود کم کنند تا باعث ایجاد تصادفات نگردد و با سرعت مطمئنه حرکت نمایند.

بر أساس ماده ی ۱۳۰ آیین نامه ی راهنمایی و رانندگی، رانندگان وسایل نقلیه در هنگام عبور از معابر و گذرگاه های تنگ و شلوغ، یا در هنگامی که بیشتر از ۵۰ متر روبروی خود را نمی بینند، باید آرام و با سرعت مطمئنه عبور کنند و در صورت وجود حادثه یا اخلال در نظم و مزاحمت برای عابران پیاده، وسیله ی نقلیه را بسیار کند و یا حتی متوقف سازند.

بر أساس ماده ی ۱۳۱ آیین نامه ی راهنمایی و رانندگی، رانندگی با دوچرخه های موتور دارد در شب و با سرعت بیشتر از ۴۰ کیلومتر در ساعت مجاز نمی باشد مگر اینکه نورهای چراغ جلویی آن ها برای تشخیص افراد و اشیا از فاصله ی ۱۰۰ متری مناسب باشد و حتی با این وجود نباید از حداکثر سرعت مجاز نیز پیش تر روند.

با استفاده از لینک موجود در این مطلب نسبت به تهیه و مطالعه ی نمونه سوالات آیین نامه اقدام فرمایید. این سوالات می تواند کمک بسیاری به شما جهت موفقیت در آزمون اصلی آیین نامه داشته باشد و قبولی شما را صد در صد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *