تقاطع اصلی و فرعی

آیا می دانستید که تفاوت تقاطع اصلی و فرعی در چیست؟ و مفهوم هر یک به چه معنا می باشد؟ برای پاسخ به این سوالات در ادامه ی مطلب از سایت مرسی تست با ما همراه باشید.

مفهوم راه های اصلی تر و رعایت حق تقدم در هر یک

تشخیص این که چه خیابانی اصلی می باشد و چه خیابانی فرعی، کار بسیار راحتی است که در ادامه ی این مطلب برای شما خواهیم گفت.

در نمونه سوالات آیین نامه که درباره ی این مبحث طرح می گردد باید ابتدا حق تقدم در هر یک از این راه ها را بشناسید و سپس به این سوالات پاسخ دهید.

ما در این مطلب فرق تقاطع اصلی و فرعی را بیان می کنیم تا شما بتوانید هم در آزمون اصلی و هم در امتحان رانندگی پیروز باشید.

تعریف خیابان اصلی یا فرعی

ما در زیر تعریفی که در کتاب آیین نامه راهنمایی و رانندگی آورده شده است را بیان کرده ایم، ضمن اینکه تابلوی مربوط به هریک را نیز برای شما گذاشته ایم. پس در ادامه ی این مطلب با ما همراه باشید.

تعریف خیابان اصلی: خیابان اصلی راهی است که در برخورد با سایر راه ها، عرض سواره رو در آن بیشتر است و هم چنین با نصب تابلو و علایم راهنمایی و رانندگی به عنوان اصلی نامیده می شود و اگر این علایم وجود نداشته باشد از اینکه در سمت راست راه های دیگر وجود دارد می توان تشخیص داد.

تعریف خیابان فرعی: خیابان فرعی راهی است که در برخورد با راه های دیگر دارای عرض سواره روی کمتری می باشد و هم چنین با نصب تابلو ها و علایم راهنمایی و رانندگی، به عنوان فرعی تلقی می شود. در صورت نبودن علایم این خیابان در سمت چپ راه های دیگر وجود دارد.

گاهی أوقات در خیابان ها تابلو هایی نصب می شود که نشان دهنده ی این است که آن خیابان، اصلی می باشد. شما می توانید تابلوی خیابان اصلی را در شکل زیر مشاهده کنید.

خیابان اصلی

با دیدن این تابلو شما متوجه می شوید که در خیابان اصلی در حال رانندگی می باشید و باید قوانین و مقررات مربوط به این راه ها را رعایت کنید. حق تقدم در این خیابان ها بیشتر است و به عبارتی دیگر خودرو هایی که در خیابان اصلی هستند حق تقدم بالاتری دارند.

هم چنین برای پایان خیابان اصلی نیز تابلویی طراحی شده است که شما می توانید آن را در شکل زیر مشاهده کنید. هنگامی که شما این تابلو را می بینید متوجه این می شوید که دیگر در راه اصلی قرار ندارید و حق تقدم که به واسطه ی حضور شما در خیابان اصلی را داشتید، دیگر ندارید و از بین می رود.

پایان خیابان اصلی

شناسایی اصلی یا فرعی بودن در تقاطع ها چگونه است؟

حالا که فرق میان خیابان اصلی و فرعی را یاد گرفتید، زمان آن است که چگونه می توانید در تقاطع ها راه اصلی و فرعی را شناسایی کنید؟ و هم چنین چگونه می توانید حق تقدم در هر یک از آن ها را تشخیص دهید؟

این نکته را همیشه در نظر داشته باشید که برای رعایت حق تقدم، همیشه به اصلی بودن یا فرعی بودن راه توجه کنید. با توجه به اینکه می دانید همیشه حق تقدم با خودروهایی است که در راه های اصلی قرار دارند.

ما در زیر چند مورد را برای شما آورده ایم که به شما کمک می کند راحت تر بتوانید راه های اصلی را از فرعی تشخیص دهید و حق تقدم در آن ها را رعایت کنید:

  • با استفاده از تابلوی ایست بر سر تقاطع ها
  • با استفاده از تابلوی حق تقدم بر سر تقاطع ها
  • با استفاده از چراغ های چشمک زن قرمز و زرد بر سر تقلطع ها
  • با استفاده از اندازه گیری عرض خیابان ها
  • خیابان های بدون نشانه یا هم عرض

حالا که در مورد راه های اصلی و فرعی مطالبی را یاد گرفتید به شما پیشنهاد می کنیم که در زمینه ی حق تقدم ها نیز اطلاعاتی کسب کنید. برای این کار کافی است نمونه سوالات آیین نامه که در این سایت قرار داده شده است را مطالعه کنید.

لینک دانلود این سوالات در بالای همین صفحه موجود می باشد. امیدواریم که با مطالعه ی آن ها بتوانید در آزمون آیین نامه نمره ی قبولی کسب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *