تفاوت بزرگراه و آزادراه در آیین نامه

آیا می‌دانستید که تفاوت بزرگراه و آزادراه در آیین نامه؟ برای پاسخ به این سوال لطفاً مطلب تهیه شده توسط مرسی تست در زیر را مطالعه فرمایید و برای آشنایی بیشتر با سوالات طراحی شده در این زمینه نمونه سوالات آیین نامه را دانلود و استفاده کنید.

بزرگراه در آیین نامه چیست؟

به راه دو طرفه که با استفاده از موانعی، این دو راه از هم جدا شده اند و در هر مسیر حداقل دو خط عبور وجود دارد، البته گاهی ممکن است در برخی از بزرگراه‌ها ۳ یا ۴ خط عبور هم وجود داشته باشد.

نقش اصلی در بزرگراه‌ها برقراری ارتباط راحت و سریع بین مناطق شهری می‌باشد. ممکن است در بزرگراه‌ها تقاطع‌های هم‌سطح، میدان و حتی چراغ‌های راهنمایی نیز وجود داشته باشد. بزرگراه‌ها معمولاً در شهر ساخته شده و باعث تسهیل رفت و آمد و استفاده در سفرهای شهری می‌شود. اکثر مسافران از بزرگراه استفاده می‌کنند، از این رو شاهد ترافیک بیشتری در آنها هستیم. حداکثر سرعت مجاز در بزرگراه‌ها ۱۱۰ کیلومتر در ساعت می‌باشد.

آزادراه در آیین نامه چیست؟

آزادراه یا اتوبان مسیری است که خطوط رفت و برگشت دارد و همانند بزرگراه‌ها این مسیرها به وسیله موانعی از هم جدا شده‌اند یکی از مهم‌ترین تفاوت بزرگراه و آزادراه‌ها نیز همین است، که آزادراه‌ها شامل هیچ گونه تقاطع هم سطحی نیستند. ورود و خروج به آزادراه‌ها محدود می‌باشد و که شامل پرداخت عوارض است.

آزادراه‌ها در خارج از شهرها و در فاصله‌های بین شهری ساخته می‌شوند. در آزاد راه ها بریدگی برای دور زدن نیست همانطور که در قبل گفتیم آزادراه‌ها تقاطع هم سطح ندارند از این رو محل گذر قطار و حتی عابرین پیاده نیستند، به عبارت دیگر آزادراه‌ها با پهنای زیاد هستند که مابین شهرها ساخته می‌شوند و سرعت مجاز در آنها حداقل ۷۰ و ۱۲۵ کیلومتر بر ساعت است.

مهمترین تفاوت بزرگراه و آزادراه در آیین نامه؟

اگر بخواهیم به تفاوت بزرگراه و آزادراه در آیین نامه اشاره ای داشته باشیم، مطلب زیر را مطالعه فرمایید:

  • از تردد کنندگان در آزادراه‌ها عوارض دریافت شده اما در بزرگراه‌ها عوارضی وجود ندارد و به عبارتی هیچکس حق دریافت عوارض در بزرگراه را نخواهد داشت.
  • رنگ تابلوهای استفاده شده در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها با هم متفاوت است، به طوری که رنگ تابلوها در بزرگراه‌ها سبز، و در آزادراه‌ها آبی می‌باشد.
  • آزادراه‌ها شانه‌ای به عرض ۳ متر در هر دو طرف مسیر دارند که به آن شانه خطر نیز می‌گویند، اما در بزرگراه‌ها این گونه شانه‌ها وجود ندارد.
  • برای تردد از آزادراه‌ها می‌توان از مسیرهای جایگزین استفاده کرد اما این مسیرهای جایگزین در بزرگراه‌ها وجود ندارد.
  • آزادراه‌ها دور برگردان ندارند و تنها راه چاره استفاده از راه‌های فرعی یا زیرگذرها و روگذرهاست، اما در بزرگراه‌ها این امکان وجود دارد و در طول مسیر دور برگردان‌هایی قرار داده شده است که برای تغییر مسیر از آن استفاده می‌شود.
  • از مهم‌ترین تفاوت‌های آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها تقاطع‌های همسطح است. به طوری که در آزاد راه‌ها تقاطع همسطح وجود ندارد و در بزرگراه‌ها این تقاطع‌های همسطح دیده می‌شود.

شناخت انواع راه‌ها

خیابان: راه‌هایی هستند که مردم برای عبور و مرور استفاده می‌کنند و محل سکونت در آن قرار دارد، حداقل عرض یک خیابان باید ۶ متر باشد.

خیابان اصلی: برای اینکه بتوانیم به یک خیابان اصلی بگوییم باید سه شرط را دارا باشد، اول اینکه خیابانی که دارای بیشترین عرض است و به سایر خیابان‌ها متصل است. دوم اینکه توسط تابلوهای راهنمایی و رانندگی اصلی نامیده می‌شوند، در این صورت به خیابانی اصلی می‌گوییم که در سمت راست خیابان دیگری واقع شده باشد. سرعت حرکت در خیابان‌های اصلی ۶۰ کیلومتر بر ساعت می‌باشد.

خیابان فرعی: خیابانی که عرض کمتری نسبت به سایر خیابان‌ها دارد یا توسط تابلوهای راهنمایی و رانندگی، فرعی نامیده می‌شود و در سمت چپ خیابان‌های دیگر وجود دارد، سرعت حرکت در خیابان‌های فرعی ۵۰ کیلومتر بر ساعت است.

جاده: راه‌هایی که برای تردد خودروها در خارج از شهر استفاده می‌شوند.

جاده اصلی: جاده‌ای که نسبت به بقیه جاده‌ها عریضتر باشد و با استفاده از تابلوهای راهنمایی و رانندگی اصلی نامیده شود. سرعت مجاز در روزها حداکثر ۹۵ و در شب‌ها حداکثر ۸۵ کیلومتر بر ساعت است.

جاده فرعی: جاده هایی که پهنای کمتری نسبت به بقیه جاده‌ها دارد و این امر توسط تابلوها مشخص شده است. سرعت مجاز در روز حداکثر ۸۵ و در شب ۷۵ کیلومتر بر ساعت است.

جاده خصوصی: این جاده توسط یک ارگان شخصی یا دولتی خریداری شده و تنها افراد خاصی به استفاده از آن مجاز هستند.

کوچه: راه‌هایی که در مناطق مسکونی وجود دارد و دارای عرض کمتر از ۶ متر می‌باشند.

راه عمومی: راه‌هایی که مورد استفاده تمام مردم عادی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *