ساییدگی نامتوازن یا بیش از حد لاستیک ناشی از چیست

ساییدگی نامتوازن یا بیش از حد لاستیک ناشی از چیست؟ اگر می‌خواهید در مورد این نمونه سوال آیین نامه اطلاعاتی کسب کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم مطالب زیر از سایت مرسی تست را مطالعه فرمایید.

ساییدگی نامتوازن یا بیش از حد لاستیک ناشی از چیست؟

لاستیک خودرو یکی از قطعات مصرفی در خودروها می‌باشد که بعد از مدتی نیاز دارد تعویض گردد، این لاستیک‌ها هستند که وزن خودرو را حمل می‌کنند، پس بسیار مهم می‌باشد که سالم باشند. در خودروهایی که قدیمی هستند لاستیک‌ها بیشتر در معرض ساییده شدن قرار می‌گیرند.

این نکته را در نظر داشته باشید که سلامت لاستیک‌ها ارتباط مستقیمی با سلامت خودرو دارد پس در دوره‌های کوتاه مدتی باید بررسی گردند.

اما اگر بخواهیم که دلیل ساییده شدن لاستیک‌ها را بررسی کنیم، باید بگوییم که خودروهای قدیمی بیشتر لاستیک‌هایشان ساییده می‌شود و این می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

از علت‌هایی که باعث ساییده شدن لاستیک‌ها در خودروها می‌شود به هم خوردن زاویه‌های تنظیم در مرور زمان است. البته این را باید بگوییم که ساییده شدن لاستیک‌ها به نوع رانندگی نیز بستگی دارد.

برای مثال رانندگانی که تیک آف می‌کشند بسیار لاستیک‌های خودرویشان ساییده می‌شود. ساییده شدن لاستیک ها علت‌های دیگری هم دارد که در ادامه این مطلب به آن اشاره خواهیم کرد.

فرمان خودرو: اگر در هنگام رانندگی، خودروی شما به یک سمت متمایل می‌شود یا زمانی که فرمان را رها می‌کنید خودرو از مسیر خود منحرف می‌شود، باید به تنظیم بودن باد لاستیک‌ها اطمینان کسب کنید، نا متوازن بودن باد در لاستیک‌ها، علت‌های سایش بیشتر لاستیک‌ها به حساب می‌آید.

اگر میزان باد در لاستیک‌ها تنظیم باشد باید فرمان خودرو را تنظیم کنید، که در اصطلاح به آن میزان فرمان می‌گویند. لرزش فرمان نیز در خودروها یک اشکال به حساب می‌آید، که هم می‌تواند به لاستیک‌ها و هم به پلوس ارتباط داشته باشد. اما در حالت کلی تنظیم نبودن فرمان یکی از دلایل سایش در لاستیک‌ها به حساب می‌آید.

فنربندی: فنرها باعث گرفتن ضربه‌ها در دست‌اندازها می‌شوند، فنرهای خودرو از اجزای بسیار زیادی تشکیل شده‌اند که این اجزا باعث هم راستایی چرخ‌ها می‌شوند.

آسیب در هر کدام از بخش‌های فنر می‌تواند باعث آسیب به سایر بخش‌های دیگر شود. همچنین این آسیب‌ها فشار وارد روی چرخ‌ها را زیاد می‌کند و سبب فرسایش آنها می‌گردد.

هم راستایی لاستیک‌ها: برای اینکه لاستیک‌های خودرو کمتر در معرض فرسوده شدن قرار بگیرند، باید در یک راستا باشد. هم راستایی از ساییش لاستیک‌ها، اصطکاک و سر خوردن آنها جلوگیری می‌کند.

جهت اینکه لاستیک‌ها در یک راستا قرار بگیرند و در واقع بین آنها هم راستایی برقرار شود باید به یک تعمیرکار ماهر مراجعه کنید تا با تنظیم لاستیک‌ها مانع از ساییدگی بیش از حد در آنها گردد.

جلوگیری از ساییده شدن لاستیک‌های خودرو

بررسی مرتب لاستیک‌های خودرو را فراموش نکنید، تایرها در خودروها باید مرتب چک شوند تا از میزان سالم بودن آج لاستیک‌ها اطلاع کسب کنید و در صورت کاهش آج آنها را تعویض کنید.

فشارهای تایرها در فصل‌های مختلف باید متفاوت باشد، چرا که گرما و سرما باعث انبساط و انقباض آنها می‌شود و سبب کم یا زیاد شدن باد در آنها می‌گردد، با شروع هر فصل نسبت به تغییر و تنظیم باد در لاستیک‌ها اقدام فرمایید.

اگر دفترچه راهنما دارید حتماً از آن استفاده کنید، چرا که با استفاده از آن می‌توانید نسبت به میزان تنظیم باد در تایرها اطلاع کسب کنید و برای تنظیم مجدد آن اقدام فرمایید.

وقتی در حال رانندگی با سرعت بیش از حد هستید و ناگهان ترمز می‌گیرید، این باعث اصطکاک زیاد بین لاستیک و زمین می‌شود و در نتیجه فرسایش لاستیک‌ها را به دنبال خواهد داشت.

معمولاً لاستیک‌های جلو زودتر از لاستیک‌های عقب در معرض ساییده شدن قرار می‌گیرند. برخی توصیه‌ها می‌گویند که سالانه باید دو با لاستیک‌های عقب و جلو را جابجا کنید تا عمر لاستیک‌ها افزایش پیدا کند. البته بهتر است که قبل از جابجا کردن آنها با یک تعمیرکار مشورت کرده باشید.

رانندگی به صورت هجومی باعث افزایش ساییده شدن لاستیک‌ها می‌شود، پس بهتر است به صورت عادی و نرمال رانندگی کنید.

همانطور که قبلاً گفتیم لاستیک‌ها از اجزای مهم در خودروها به حساب می‌آیند و بهتر است به سالم بودن آنها اهمیت دهید. از این رو سلامت لاستیک‌ها ارتباط مستقیمی با نوع رانندگی و جاده‌هایی که در آن رانندگی می‌شود.

رانندگی در فصل‌های سرد و زمستان با دیگر فصل‌ها متفاوت می‌باشد، زیرا که تغییرات جوی و وضعیت آب و هوایی باعث می‌شود که سطح جاده‌ها لغزنده‌تر باشد و کنترل خودرو سخت تر باشد، از این رو تایرهای زمستانی باید اصطکاک بیشتری با جاده برقرار کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *