روغن جعبه دنده هر چند کیلومتر پیمایش نیاز به تعویض دارد

روغن جعبه دنده هر چند کیلومتر پیمایش نیاز به تعویض دارد؟ جهت دریافت پاسخ این نمونه سوالات آیین نامه می‌توانید به مطالب زیر از سایت مرسی تست مراجعه فرمایید.

روغن جعبه دنده هر چند کیلومتر پیمایش نیاز به تعویض دارد؟

  1. هر ۲۰ هزار کیلومتر کارکرد
  2. هر ۳۰ هزار کیلومتر کارکرد
  3. هر ۴۰ هزار کیلومتر کارکرد
  4. هر ۵۰ هزار کیلومتر کارکرد

پاسخ صحیح گزینه ۲ یعنی هر ۳۰ هزار کیلومتر کارکرد، می‌باشد.

همیشه رانندگان باید آگاه باشند که در زمان مناسب به سراغ تعویض یا تعمیر قطعات ماشین خود بروند، این کار باعث می‌شود تا بسیاری از هزینه‌هایی که مربوط به تعمیرات ماشین یا دیرکرد در تعویض آنها است را کاهش دهد، از جمله دانستن زمان تعویض روغن جعبه دنده نیز یکی از این موارد می‌ باشد.

روغن جعبه دنده یا گیربکس چیست؟

برای اینکه قطعات محرک داخل خودرو بتوانند به راحتی روی یکدیگر حرکت داشته باشند، باید از روغن مابین آن ها استفاده کرد. این روغن‌ ها، کاهش اصطکاک بین دو سطح را در بر دارند و باعث حرکت روان تر آنها روی یکدیگر می‌ شوند.

روغن گیربکس برای اولین بار توسط شخص روسی به نام واسکازین ساخته شد و باعث می‌شود تا قطعات داخل جعبه دنده خودرو به درستی کار خود را انجام دهند.

واسکازین باعث روان سازی دیفرانسیل و جعبه فرمان خودرو نیز می‌ شود. همان طور که می‌ دانید نقش گیربکس در ماشین انتقال نیروی موتور به چرخ‌ ها در نتیجه حرکت چرخ‌ ها می‌باشد از این رو توجه به زمان تعویض روغن گیربکس و اقدام برای خرید محصول با کیفیت بسیار مهم می‌ باشد.

اهمیت توجه به زمان تعویض روغن گیربکس

همه سیالاتی که در داخل خودرو استفاده شده است روزی نیاز به تعویض خواهند داشت. اما این که چه زمانی برای تعویض آن ها باید اقدام شود، بستگی به نوع سیال دارد.

اگر زمان تعویض روغن گیربکس را بدانید و در زمان مناسب اقدام به تعویض آن کنید قطعاً شاهد عملکرد درست دنده‌ ها خواهید بود.

تعویض به موقع روغن گیربکس باعث روان‌ تر شدن و عملکرد بهتر آن می‌شود، همچنین عمر مفید دیگر قطعات را که داخل چرخ دنده به کار رفته است، افزایش می‌ دهد و مانع از ایجاد سر صدا می‌ گردد.

اگر در زمان مناسب روغن واسکازین تعویض نشود، باعث افزایش درجه حرارت سیال می‌شود و خرابی‌ های مجددی را در پی خواهد داشت.

بسیاری از رانندگان هزینه‌ های زیادی را برای خرید قطعاتی از جمله گیربکس خرج می‌کنند تا یک نمونه با کیفیت تهیه کنند، اما این تصور آنها که این نمونه با کیفیت نیازی به تعویض روغن ندارد اشتباه است.

به هر حال اگر تاریخ مصرف این روغن‌ ها گذشته باشد و در زمان مناسب تعویض نشوند خاصیت خود را از دست می‌دهند و عدم تعویض آن ها می‌تواند آسیب‌ های جدی‌ تری را به بار آورد.

روغن جعبه دنده هر چند کیلومتر پیمایش نیاز به تعویض دارد؟

این جمله را هی چگاه فراموش نکنید که فرقی نمی‌ کند روغن گیربکس شما خارجی باشد یا ایرانی، با کیفیت باشد یا به کیفیت، اتوماتیک باشد یا دستی و … شما حتماً باید در زمان مناسب آن ها را تعویض کنید.

گیربکس ها به دو نوع دسته و اتوماتیک تقسیم می‌ شوند که زمان تعویض روغن در حرکت از آن ها با یکدیگر متفاوت است.

در گیربکس‌ های دستی ممکن است مدتی بعد از استفاده دچار آلودگی گردند اگرچه ممکن است که کیفیت و حالت روغن آن ها طبیعی باشد، اما آلوده شده باشد از این رو به مرور زمان در اثر فرسایش و معلق شدن ذرات فلزی در روغن گیربکس باعث غلیظ و آلوده شدن آن می‌ گردند و این آلودگی مانع عملکرد درست روغن گیربکس می‌ شود.

زمان تعویض روغن گیربکس دستی با هر ۵۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر می‌ باشد. این در شرایط معمولی است اما اگر از خودرو خود بیشتر استفاده کنید تا ۲۵۰۰۰ کیلومتر نیز روغن گیربکس تعویض گردد.

اما زمان مناسب برای تعویض روغن گیربکس اتوماتیک چون با افزایش درجه حرارت همراه است به مرور زمان باعث بی‌ کیفیت شدن روغن می‌ شود، از این رو خرابی روغن یا سایر تجهیزات باعث عملکرد نادرست چرخ دنده‌ ها می‌ گردد.

این زمان تعویض بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار کیلومتر است. البته اگر زودتر از این موقع نیز روغن را تعویض کنید ضرری برای خودروی شما نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *