حق تقدم عبور عبارت است از

حق تقدم عبور عبارت است از … این یکی از سوالات آیین نامه می‌باشد که جهت دریافت پاسخ آن می‌توانید به ادامه این مطلب از سایت مرسی تست مراجعه فرمایید.

یکی از سخت‌ترین قسمت‌های امتحان آیین نامه راهنمایی و رانندگی بخش مربوط به حق تقدم‌ها می‌باشد که بسیاری از داوطلبان در آن مشکل دارند و بیشترین اشتباه داوطلبان نیز مربوط به این بخش می‌باشد. ما در این پست سعی کرده ایم در مورد مبحث حق تقدم صحبت کنیم تا به برطرف کردن این مشکل تا حد امکان بپردازیم.

اهمیت این مبحث در آزمون‌های راهنمایی و رانندگی به خاطر رعایت نکردن حق تقدم توسط رانندگان می‌باشد که منجر به بروز تصادفات می‌گردد، همچنین یکی از مهمترین و بیشترین عواملی که باعث ایجاد تصادفات در حین رانندگی می‌شود رعایت نکردن حق تقدم در رانندگی است.

حق تقدم عبور عبارت است از …

حق تقدم تقدم عبور در رانندگی عبارت است از قوانینی برای رعایت اولویت عبور وسایل نقلیه و عابرین پیاده. در مقررات راهنمای و رانندگی حق تقدم برای تمام رانندگان و افراد پیاده الزامی می‌باشد و رعایت نکردن آن خلاف قانون است و رعایت آن به معنای احترام گذاشتن به حقوق رانندگان و شهروندان می‌باشد.

برای رعایت کردن حق تقدم در تقاطع‌ها ابتدا بهتر است که انواع تقاطع‌ها را بدانیم، از این رو می توان تقاطع یا چهار راه را به دو دسته کلی تقاطع‌های دارای علائم کنترلی و تقاطع‌های فاقد علائم کنترلی تقسیم بندی کرد.

حق تقدم رانندگی در تقاطع‌های با علائم کنترلی چیست؟

تقاطع‌ها و چهارراه‌هایی که دارای چراغ راهنمایی و رانندگی هستند و یکی از بیشترین تقاطع‌ها به حساب می‌آیند، تقاطع‌های دارای علائم کنترلی می‌باشند و در صورتی که راننده با این گونه تقاطع‌ها برخورد کرد، باید طبق مباحث مربوط به چراغ‌های راهنمایی و رانندگی عمل کند.

اما با این حال اگر مسیر شما باز باشد و چراغ راهنمایی و رانندگی سبز باشد، قبل از رسیدن به تقاطع باید سرعت خود را کم کنید و با بررسی اطراف خود و در نظر گرفتن احتیاط کامل از تقاطع عبور کنید، زیرا ممکن است خطرات پیش روی شما وجود داشته باشد و منجر به تصادف و آسیب گردد.

در صورتی که تقاطع فاقد چراغ راهنمایی و رانندگی باشد و تنها تابلوی رعایت حق تقدم در تقاطع‌ها نصب شده باشد، ابتدا خودروهایی که بر سر آنها تابلوی رعایت حق تقدم وجود ندارد، باید عبور کند و سپس خودروهایی که در مسیر آنها تابلو نصب شده است عبور نمایند.

اگر در مسیر شما تابلوی ایست وجود داشته باشد، نیاز است که در مواقعی که خودرو در مسیر مقابل حرکت می‌کند، پشت خط ایست در تقاطع توقف کنید و اجازه دهید خودروی مقابل عبور نماید.

حق تقدم رانندگی در تقاطع‌هایی که فاقد علامت کنترلی می‌باشد چگونه است؟

در تقاطع‌های هم عرض یعنی تقاطع‌هایی که چهار خیابان آن دارای عرض یکسانی هستند و علائم کنترلی بر سر آنها نصب نشده است، ابتدا باید خودروهای حرکت کنند که در سمت راست‌ترین قرار دارند، پس اگر خودرویی در سمت راست خودروی شما وجود داشت شما باید اجازه دهید که آن خودرو ابتدا عبور نماید و سپس شما عبور کنید.

اگر سمت راست خودروها خالی باشد، حق تقدم با خودرویی است که در مسیر مستقیم حرکت می‌کند.

برای دریافت نمونه سوالات آیین نامه مربوط به حق تقدم‌ها به شما توصیه می‌کنیم از لینک موجود در همین سایت بهره بگیرید.

برای حق تقدم در چهارراه‌های هم عرض به چه شکلی باید عمل کرد؟

در چهارراه‌های هم عرض که فاقد علامت کنترلی هستند، حتی اگر شما قصد گردش داشته باشید یا بخواهید به صورت مستقیم حرکت کنید باید توجه کنید که آیا در سمت راست شما خودرویی وجود دارد یا نه، اگر در سمت راست شما خودرویی وجود داشت اولویت با آن خودرو می‌باشد.

در تقاطع‌های غیر هم عرض اولویت با خودرویی می‌باشد که به صورت مستقیم حرکت می‌کند، سپس خودرویی که به سمت راست گردش دارد اولویت دارد، اما قبل از همه این‌ها خودرویی که در خیابان اصلی قرار گرفته است از همه اولویت بالاتری خواهد داشت.

حق تقدم باید توسط رانندگان موتورسیکلت هم رعایت گردد؟

همه قوانین راهنمایی و رانندگی مانند تابلوها، چراغ‌ها، اخطار پلیس و حق تقدم‌ها برای تمام رانندگان وسایل نقلیه موتوری الزامیست، حتی رانندگان موتور سیکلت نیز باید به این قوانین احترام بگذارند.

اگر دو ماشین به صورت همزمان به یک میدان برسند حق تقدم با کدام یک می‌باشد؟

در این حالت حق تقدم با آن خودرویی می‌باشد که در سمت راست قرار دارد و خودروی دیگر باید در پشت آن اتومبیل حرکت کند تا از میدان خارج شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *