حرکت از روی خطوط هاشور

اگر می‌خواهید بدانید حرکت از روی خطوط هاشور چه حکمی دارد، کافیست مطلب زیر که توسط سایت مرسی تست تهیه شده است را مطالعه فرمایید.

حرکت از روی خطوط هاشور در حاشیه راه‌ها که معمولاً کناره اتوبان‌ها، آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها و تونل‌ها رسم می‌شوند چه حکمی دارد؟

  1. در شیب‌ها مجاز می‌باشد
  2. در صورت ترافیک‌های سنگین مجاز می‌باشد
  3. ممنوع است
  4. مجاز است

پاسخ صحیح گزینه ۳ یعنی ممنوع می‌باشد.

در صفحات ۲۲ تا ۲۸ کتاب آیین نامه راهنمایی و رانندگی در جلد جدید آن، درباره مفاهیم مربوط به خط کشی در خیابان‌ها و جاده‌ها صحبت شده است. همچنین ما در این مطلب سعی کرده‌ایم که این مفاهیم را برای شما هنرجویان گرامی به صورت روان بیان کنیم. پس در این مطلب با ما همراه باشید.

مفهوم خط‌کشی‌ها در خیابان‌ها و جاده‌ها

از خط‌کشی‌ها در راه‌ها برای نظم بخشیدن به حرکت وسایل نقلیه، آگاه ساختن، اخطار و هدایت آنها در شبکه معابر استفاده می‌شود. اگر بخواهیم تقسیم بندی در مورد انواع خط‌کشی‌ها داشته باشیم می‌توان گفت که آنها را به دو قسمت طولی و عرضی تقسیم بندی می‌کنند.

خط‌کشی‌های طولی در امتداد طول معابر کشیده می‌شوند و از مهم‌ترین آنها خط ممتد، خط ممتد دوبله، خط مقطع یا بریده بریده، خط هاشور، خط مقطع و ممتد ترکیبی، خط زیگزاگ و خطوط پارک نام دارند، که در ادامه تعریف مختصری از هر یک از آنها ارائه می‌دهیم.

خط طولی ممتد: رانندگان وسایل نقلیه از روی این خطوط نباید عبور کنند، این خطوط که در حاشیه راه‌ها و معمولاً در وسط راه‌های دو طرفه ترسیم می‌شود، گاهی اوقات به صورت دو خط ممتد در موازی یکدیگر هستند و تاکید این را می‌رساند.

خط مقطع یا بریده بریده: از این گونه خطوط برای تفکیک گذرگاه‌ها جهت هدایت وسایل نقلیه استفاده شده. عمل سبقت، گردش، تغییر حرکت و دور زدن از روی این خطوط در صورت رعایت احتیاط کامل و حق تقدم اشکالی ندارد.

خط ممتد و مقطع ترکیبی: رانندگانی که در سمت خط ممتد قرار دارند به این معناست که از روی آن نمی‌توانند عبور کنند، اما رانندگانی که در سمت خط مقطع قرار دارند به این معناست که عبور کردن از روی آن بلامانع است.

خط هاشور: خطوط هاشور نشان دهنده وجود موانع در معابر می‌باشد و باید به نحوی کشیده شوند که ترافیک را از کنار مانع مورد نظر دور کنند. حرکت از روی خطوط هاشور ممنوع می باشد.

خطوط زیگزاگ: این خطوط که معمولاً به رنگ زرد هستند و به صورت زیگزاگی در حاشیه راه‌های متصل به پیاده‌روها ترسیم می‌شوند و عبور کردن و ایستادن روی آنها ممنوع می‌باشد.

خطوط پارک: جهت پارک وسایل نقلیه از این خطوط استفاده می‌شود که در کنار جداول خیابان‌ها رسم می‌شوند و سه نوع آن عبارتند از خطوط پارک افقی، خطوط پارک مورب و خطوط پارک عمودی.

دیگری از خط‌کشی‌ها خط‌کشی‌های عرضی هستند که در عرض معابر رسم می‌شوند و مهم‌ترین آنها عبارتند از خط‌کشی‌های عابر پیاده، خط ممتد ایست و خطوط توقف منقطع، که در ادامه تعریف مختصری از هر یک از آنها ارائه کرده‌ایم:

خط کشی عبور پیاده: این خط‌کشی‌ها برای عبور عابرین پیاده از عرض خیابان‌ها استفاده می‌شود و در ورودی تقاطع یا محل‌های معینی از معابر رسم می‌شوند.

خط ممتد ایست: رانندگانی که به این خطوط می‌رسند، باید قبل از خطوط ممتده ایست، که معمولاً در تقاطع‌ها رسم می‌شود، به صورت کامل توقف نمایند.

خطوط توقف منقطع: رانندگان وقتی که این خطوط را مشاهده می‌کنند باید سرعت خود را کم کنند و با رعایت احتیاط کامل و حق تقدم، به راه اصلی وارد شوند و حتی اگر نیاز باشد توقف نمایند.

خطوط شطرنجی: این خطوط که از اسمشان پیداست به صورت شطرنجی رسم می‌شوند و به رنگ سیاه و سفید هستند، در تقاطع‌ها دیده می‌شوند و کاربرد آن مربوط به وقتی است که تراکم خودروها در یک تقاطع بسیار زیاد بوده و امکان تخلیه آن وجود ندارد. در این صورت عبور از روی این خطوط ممنوع اعلام شده است و رانندگان باید قبل از این خطوط توقف کنند و مسیر را برای حرکت خودروهای دیگر باز بگذارند.

پیکان‌ها: توت پیکان یا فلش‌های جهت نما در سطح راه‌ها برای راهنمایی رانندگان بهره می‌گیرند و تبعیت کردن از آنها واجب است.

خطوط اضطرار: حرکت کردن از روی این خطوط که در حاشیه راه‌هایی که معمولاً در کنار شبکه معابر آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها و تونل‌ها کشیده می‌شوند و مخصوص تردد و توقف اضطرار وسایل نقلیه امدادی می‌باشد ممنوع است.

جهت آشنایی بیشتر با نمونه سوالات آیین نامه به شما پیشنهاد می‌کنیم بسته طلایی موجود در این سایت را تهیه و مطالعه فرمایید، چرا که مطالعه آنها می‌تواند شانس قبولی شما در آزمون آیین نامه را بالا ببرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *