جدول صفحه ۹۳ کتاب آیین نامه راهنمایی و رانندگی

اگر می‌خواهید بدانید که جدول صفحه ۹۳ کتاب آیین نامه راهنمایی و رانندگی درباره چه می‌باشد؟ به شما پیشنهاد می‌کنیم که مطلب زیر از سایت مرسی تست را مطالعه فرمایید که به همین موضوع پرداخته است.

تشخیص فاصله طولی بر اساس کتاب آیین نامه راهنمایی و رانندگی

رعایت فاصله طولی مناسب در حین رانندگی می‌تواند از بروز بسیاری از حوادث جلوگیری کند. این نکته را باید در نظر داشته باشید که هر چقدر سرعت شما بیشتر باشد باید فاصله شما با ماشین جلویی نیز بیشتر شود، تا هنگام ترمز گرفتن یا سایر اتفاق در حین رانندگی شما زمان کافی برای توقف خودرو و جلوگیری از برخورد آن با وسیله روبرو را داشته باشید.

در کتاب آیین نامه راهنمایی و رانندگی دو روش برای تشخیص فاصله قانونی با خودروی جلویی معرفی شده است: روش طول یک خودرو و روش دو ثانیه‌ای.

ما در ادامه این مطلب به شما این روش‌ها را یاد می‌دهیم، همچنین شما یاد خواهید گرفت که مسافت توقف چیست و شرایط مختلف مانند یخبندان چه تاثیری روی آن خواهد گذاشت. همچنین شما می‌توانید جهت آشنایی با نمونه سوالات آیین نامه از لینک قرار داده شده در همین صفحه استفاده کنید.

روش طول یک خودرو: به ما می‌گوید که به ازای پیمودن هر ۱۵ کیلومتر سرعت به اندازه طول یک ماشین با خودروی روبرو باید فاصله داشته باشیم، برای مثال اگر با سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت در حال حرکت هستیم، فاصله ما با ماشین جلویی باید دو برابر طول یک خودرو باشد.

اگر شرایط آب و هوایی مختلف وجود داشته باشد این میزان نیز تغییر می‌کند، جدول صفحه ۹۳ کتاب آیین نامه راهنمایی و رانندگی این فاصله ها را برای ما معرفی می کند. (اعدادی که در این جدول بیان شده است بر حسب طول خودرو می‌باشد)

جدول صفحه ۹۳ کتاب آیین نامه راهنمایی و رانندگی

برای مثال فاصله طولی مناسب در شرایط مختلف آب و هوایی به صورت زیر بیان می‌گردد:

  • در شرایط مرطوب فاصله باید دو برابر حالت خشک و عادی باشد
  • در شرایط شن و ماسه فاصله باید دو برابر حالت خشک و عادی باشد
  • در شرایط برفی فاصله باید سه برابر حالت خشک و عادی باشد
  • در شرایط یخبندان فاصله باید ۶ برابر حالت خشک و عادی باشد

روش دو ثانیه‌ای در رانندگی: علاوه بر روشی که در بالا معرفی کردیم و یک روش ساده و کاربردی برای تعیین فاصله قانونی تا خودروی روبرویی می‌باشد، روش دیگری نیز وجود دارد که آن نیز بسیار آسان می‌باشد و نیازی به حفظ کردن جدول نیست و به صورت زیر معرفی می‌گردد:

یک مانعی را جلوتر از خودروی خود در نظر بگیرید، برای مثال یک تابلو یک درخت یا … زمانی که خودروی جلویی از نقطه مورد نظر شما عبور کرد، شما شمارش را به صورت هزار و یک، هزار و دو شروع کنید. اگر طی این شمارش‌ها به نقطه مورد نظر خود رسیدید یعنی شما فاصله مناسب را با خودروی روبرویی رعایت کرده‌اید ولی اگر زودتر از آن رسیدید یعنی باید فاصله خود را با خودروی روبرویی بیشتر در نظر بگیرید.

روش دو ثانیه ای

قانون دو ثانیه‌ای بهترین راه برای تشخیص فاصله طولی مناسب با خودروی جلویی در حین رانندگی می‌باشد که با تمرین این روش می‌توانید بر آن مسلط گردید.

زمان واکنش: از زمانی که راننده تشخیص می‌دهد که احتیاج به توقف دارد تا لحظه‌ای که پا را روی ترمز فشار می‌دهد را زمان واکنش می‌گویند، خودروی شما مسافتی را در این زمان طی می‌کند.

مسافت ترمز: مسافتی که از زمان ترمز گرفتن تا زمانی که خودرو متوقف می‌شود را طی می‌کند، مسافت ترمز می‌گویند. به این نکته توجه کنید که هرچه سرعت شما بیشتر باشد در نتیجه مسافت ترمز نیز بیشتر خواهد بود.

مسافت توقف: به مجموعه مسافت ترمز و مسافتی که در زمان واکنش طی می‌شود را مسافت توقف می‌نامیم.

زیر ممکن است مسافت توقف افزایش پیدا کند:

  • در جاده‌هایی که آسفالت مناسب وجود نداشته باشد
  • جاده‌هایی که آغشته به قیر باشند یا شن و ماسه روی آسفالت‌ها ریخته شده باشد
  • در شرایط بد آب و هوایی مانند بارانی، یخبندان و برفی

برای مثال اگر بخواهیم که محاسبه کنیم در شرایط یخبندان مسافت توقف چند برابر افزایش پیدا می‌کند این عدد را ممکن است ۱۰ بنامیم. با رعایت فاصله ایمن در حین رانندگی حتی با زیاد شدن مسافت توقف برای شما حادثه رخ نخواهد داد چرا که شما زمان کافی را برای نشان دادن واکنش و عکس‌العمل در اختیار دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *