کدام تابلو بیانگر خط ویژه عبور می باشد

کدام تابلو بیانگر خط ویژه عبور می باشد؟ این یکی از نمونه سوالات آیین نامه می باشد که شما می توانید پاسخ آن را در ادامه ی مطالب سایت مرسی تست مشاهده فرمایید.

کدام تابلو بیانگر خط ویژه عبور می باشد؟

تابلوهای خط ویژه عبور

  1. تابلوی ۱
  2. تابلوی ۲
  3. تابلوی ۳
  4. تابلوی ۴

پاسخ صحیح گزینه ی ۲ یعنی تابلوی ۲، می باشد.

تابلو ی بیانگر خط ویژه عبور  چه می باشد

این تابلو یکی از تابلوهای ترافیکی می باشد که به ما اطلاع می دهد کدام یک از خطوط مسیر ویژه عبور وسایل نقلیه ی عمومی می باشند و رانندگان نباید از این خطوط عبور کنند و در صورتی که از این خطوط عبور نمایند، جریمه می شوند.

شکل این تابلو به صورت مستطیل است و در پس زمینه ی آن فلش های بالا و پایین با رنگ مشکی وجود دارد که نشان دهنده ی خطوط مسیر ها می باشد و یک نشانه که به معنای وسیله ی نقلیه ی عمومی است در درون دایره و یا مستطیل در پس زمینه ی آبی بر روی یکی از مسیر ها وجود دارد. که نشان دهنده ی خط ویژه عبور می باشد.

منظور از خط ویژه عبور  چه می باشد؟

خطوط مسیرها که در خیابان ها و جاده ها کشیده می شوند، أنواع گوناگونی دارند و اهداف خاصی را دنبال می کنند.

بعضی از این خطوط برای تعیین حد و مرز حرکت و یا توقف خودرو ها کشیده می شوند. از جمله: خط عبور، خط عبور مخصوص دوچرخه، خط ویژه و خط ایست. و بعضی دیگر از این خطوط برای تغییر دادن سرعت می باشند مانند خط تغییر سرعت و خط کمکی.

در شهرهای بزرگ برای تشویق مردم جهت استفاده از وسایل نقلیه ی عمومی، از خطوط ویژه ای استفاده کرده اند تا این گونه از وسایل سرعت حرکت بیشتری نسبت به وسایل شخصی داشته باشند. گاهی أوقات نیز خودروهای امدادی و امنیتی از این خطوط برای تردد استفاده می کنند.

متاسفانه برخی از رانندگان در شهرهای بزرک بدون این که بدانند این خطوط برای چه می باشد، از آن ها عبور می کنند. تردد های غیر مجاز در این خطوط، مانع تردد وسایل نقلیه ی عمومی و خودروهای امدادی می شود و با متخلفان برابر قوانین و مقررات آیین نامه رفتار خواهد شد و جریمه برای آن ها در نظر گرفته می شود.

چه وسایل نقلیه ای می توانند از خط ویژه عبور نمایند؟

تابلو خط ویژه عبور در ابتدای خطوط ویژه، نصب می گردد. وسایل نقلیه ی محدودی می توانند در این خط ویژه عبور نمایند. مانند:

  • اتوبوس های شرکت واحد اتوبوسرانی
  • خودروهای تعمیراتی وابسته به شرکت واحد اتوبوسرانی
  • خودروهای ماموریتی سازمان آتش نشانی که مجهز به وسایل امدادی و اطفای حریق هستند
  • خودروهای فوریت های پزشکی
  • وسایل نقلیه انتظامی و راهور که دارای علائم سمعی و بصری باشند در ماموریت و یا در حال اسکورت هستند
  • خودروهای تشریفات وزارت امورخارجه و ریاست جمهوری در زمان حضور خودروی پیشرو راهور
  • خودروهای دیپلمات های کشورهای خارجی مقیم در ایران با نصب پرچ کشورشان
  • خودروهای پول رسان وابسته به بانک ها پس از اخذ مجوز
  • خودروهای مسئولین کشوری و لشکری نیز با اخذ مجوز از پلیس راهور ناجا
  • عواقب تردد غیرمجاز در خطوط ویژه عبور

قطعا تردد غیرمجاز در خطوط عبور ویژه، علاوه بر زیر پا گذاشتن قوانین، عبور دیگر وسایل تعیین شده که به شرح آنها پرداختیم را با مشکل مواجه کرده که منجر به جریمه و برخورد قانونی از سمت ماموران راهنمایی و رانندگی می شود.

برای این منظور در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت که چه وسایلی حق عبور از خط ویژه را نخواهند داشت و در صورت ورود به خط ویژه عبور باید در انتظار چه نوع برخوردهای مقرراتی و قانونی باشند.

ممنوعیت عبور وسایل نقلیه در خطوط ویژه عبور

طبق قوانین پلیس راهنمایی و رانندگی عبور از خطوط ویژه باید دارای مجوز بوده و در صورت مشاهده ی ورود وسایل نقلیه غیرمجاز برای ورود به خطوط ویژه، پلیس راهنمایی و رانندگی نسبت به جریمه و حتی توقف خودروی متخلفان اقدام می کند.

در اینجا به برخی از ترددهای غیرمجاز برای ورود به خط ویژه عبور اشاره کرده ایم:

تردد غیرمجاز خودروها و موتورسیکلت ها: پلیس راهنمایی و رانندگی طبق قانون نسبت به جریمه و حتی توقف خودروی متخلفان اقدام می نماید.

عبور دوچرخه سوارها: خط ویژه برای تردد وسایل نقلیه مجاز اختصاص یافته و عبور و مرور دوچرخه‌ سواران در این مسیر ممنوع می باشد.

عبورخودروهایی با پلاک سیاسی: فقط خودروی سفیرها که دارای پرچم و نشان کشورها و تعیین کننده حضور سفرا هستند، حق تردد در خطوط ویژه بی آر تی را خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *