سبقت گرفتن یعنی چی

سبقت گرفتن یعنی چی؟ ما در این مطلب از سایت مرسی تست می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم و روش صحیح سبقت گرفتن را به شما آموزش دهیم. پس تا پایان با ما همراه باشید.

در زیر سوالی از نمونه سوالات آیین نامه آزمون اصلی برای شما مطرح می‌شود که پیرامون این مبحث است.

سبقت گرفتن یعنی چی؟

  1. به معنای جلو افتادن از یک وسیله نقلیه که در همان مسیر در حال حرکت می‌باشد
  2. یعنی در جلوی خودروی دیگر حرکت کردن
  3. حرکت در جهت مسیر خودروهای دیگر و جلوتر از همه آنها
  4. حرکت در لاین مخالف و جلو افتادن از خودروهای دیگر

پاسخ صحیح گزینه ۱

سبقت گرفتن یعنی چه؟

اگر بخواهیم تعریف اولیه از این کلمه ارائه دهیم، باید بگوییم که سبقت گرفتن، عبارت است از جلو افتادن یا پیشی گرفتن یک اتومبیل از وسیله نقلیه دیگر که در همان مسیر در حال تردد است.

برای سبقت گرفتن شرایطی در نظر گرفته شده است که به صورت زیر مطرح می‌گردد:

سبقت گرفتن چیست

خودروی قادر به سبقت گرفتن می‌باشد که سرعتش از خودروی مقابل خود بیشتر باشد.

در هیچ شرایطی نمی‌توان مانع از سبقت گرفتن خودرویی شویم، حتی اگر آن خودرو کار خلافی انجام دهد. بلکه همیشه باید ایمنی در رانندگی را لحاظ کنیم و از حرکات پرخطر دوری کنیم.

نحوه صحیح سبقت گرفتن به چه صورت است؟

برای اینکه بتوانیم یک سبقت موفق داشته باشیم باید یک سری از مراحل را به صورت درست انجام دهیم. ابتدا باید دقت کنیم که محدوده‌ای که می‌خواهیم در آن سبقت بگیریم جزو مناطق ممنوع نباشد و سبقت در آن مجاز باشد. به عبارت دیگر اگر در آن مکان خط ممتد وجود داشت یا در نزدیکی پیچ‌ها، تونل‌ها و پل‌ها بود نباید سبقت گرفت.

اگر در جاده دو طرفه اقدام به سبقت می‌گیریم باید اطمینان داشته باشیم که تا فاصله دور از سمت مقابل هیچ خودرویی به ما نزدیک نمی‌شود و تفاوت سرعت خودروی ما با وسیله نقلیه جلویی به حدی است که می‌توانیم این کار را به سرعت انجام دهیم.

سپس با استفاده از آینه‌ها بررسی می‌کنیم که هنگام سبقت گرفتن خودرویی در حال سبقت گرفتن از ما نباشد و یا خودروی جلویی ما در حال سبقت گرفتن نیست.

بعد از اینکه اطمینان کسب کردیم، راهنمای سمت چپ خودرو را می‌زنیم و به آینه سمت چپ نگاه می‌کنیم و بلاین سمت چپ حرکت می‌کنیم. بهتر است حداقل یک متر فاصله عرضی با خودرویی که می‌خواهیم از آن سبقت بگیریم را رعایت کنیم.

بعد از اینکه از خودروی مورد نظر عبور کردیم، راهنمای سمت راست را روشن می‌کنیم و به لاین اولیه خود باز می‌گردیم تا مسیر را برای عبور سایر خودروها باز بگذاریم.

باید فاصله طولی مناسب را با خودروی پشت سر خود رعایت کنیم تا با آن برخوردی نداشته باشیم. از این رو هرگاه چراغ‌های بزرگ خودروی پشت سر را در آینه خود مشاهده کردیم می‌توانیم به لاین اولیه خود بازگردیم.

احتمالات در سبقت گرفتن

اگر در هنگام سبقت گرفتن برخی از احتمالات را در نظر بگیریم، باعث افزایش امنیت و کاهش خطرات برای راننده و دیگر وسایل نقلیه می‌گردد. این احتمالات به صورت زیر بیان می‌شود:

اگر در حین سبقت گرفتن خودروی روبرویی ما سرعت خود را افزایش داد و ما بخواهیم به لاین سمت راست خود برگردیم به احتمال زیاد با آن خودرو برخورد خواهیم کرد، در این صورت با توجه به میزان ترافیک تصمیم می‌گیریم که آیا سرعت خود را افزایش دهیم یا کم کنیم و در پشت سر آن خودرو قرار بگیریم.

اگر در هنگام سبقت گرفتن راننده خودروی مقابل بدون توجه به آینه سمت چپ خود وارد لاین سمت چپ شود، برای جلوگیری از برخورد بهترین راه کم کردن سرعت است. سپس می‌توانیم خودرو را به لاین سمت راست هدایت کنیم تا در پشت سر آن خودرو قرار بگیریم.

اگر دیر متوجه شدیم که خودرویی از سمت روبرو به ما نزدیک می‌شود بهترین کار این است که سرعت خود را کم کنیم و با زدن راهنمای سمت راست به لاین قبلی خود بازگردیم و در پشت سر خودرو قرار بگیریم. این نکته را نیز در نظر داشته باشیم که حق تقدم در شیب‌ها یا سرازیریها با وسیله نقلیه‌ای است که به سمت بالا حرکت می‌کند.

گاهی در اثر بی‌توجهی برخی از رانندگان، وقتی که ما در حال افزایش سرعت هستیم خودروی دیگر قصد سبقت گرفتن از ما را دارد. در این صورت می‌توانیم با افزایش سرعت سریع‌ترین کار را انجام داده یا اینکه ماشین را به سمت راست هدایت کنیم و راه را برای آن خودرو باز بگذاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *