ترمز سرویس بر کدام چرخ ها اثر می گذارد

شاید برایتان جالب باشد که ترمز سرویس بر کدام چرخ ها اثر می گذارد؟ ما قصد داریم در این مطلب در مورد ترمزهای پایی، سرویس و اولیه صحبت کنیم و عملکرد هر یک را بازگو کنیم. نگران نباشید، این همه ترمز در خودرو وجود ندارد، در واقع نام‌های متفاوتی به آن نسبت داده شده است.

ترمز سرویس بر کدام چرخ ها اثر می گذارد؟

  1. بر چرخ‌های عقب
  2. بر چرخ‌های عقب در هنگام توقف وسیله ی نقلیه
  3. بر چرخ‌های جلو
  4. بر تمامی چرخ‌ها

پاسخ صحیح گزینه‌ی ۴ یعنی بر تمامی چرخ‌ها، می‌باشد.

اهمیت سیستم ترمز در خودروها

برای آشنایی و شناخت هر یک از ترمزها و نحوه ی کار با آن ها، ضروری است با اهمیت این سیستم در خودرو آشنا شوید. خودروها از اجزای زیادی تشکیل شده‌اند که هر یک برای عملکرد درست خودرو، مهم می‌باشند.

اما شاید بتوان یکی از حیاتی‌ترین بخش‌های هر خودرویی را، سیستم ترمز آن دانست که قطعا خرابی آن باعث ایجاد خسارت‌های جبران ناپذیری م‌ گردد.

اساس کار ترمز چیست؟

برای درک نحوه ی عملکرد ترمز در خودروها، باید اساس کار آن ها را بدانیم. از این رو اساس کار ترمزهای معمولی را می‌توان اصطکاک تولید شده بین سطوح دانست. همان طور که می‌دانید نیروی متوقف کننده خودرویی که در حال حرکت است، همین نیروی اصطکاک بوده. این نیرو انرژی جنبشی را به انرژی حرارتی تبدیل می‌کند و باعث توقف خودرو می‌گردد.

میزان اصطکاک تولید شده میان دو سطح، به جنس، زبری یا همواری و نیروی وارد شده به آن بستگی دارد. وقتی شما پای خود را روی پدال فشار می‌دهید، سیستم ترمز در خودرو فعال می‌گردد و در نتیجه این نیرو به چرخ‌ها منتقل می‌شود و خودرو را متوقف می‌سازد.

نحوه ی تقسیم بندی ترمز از لحاظ عملکرد

اگر بخواهیم بر اساس نحوه عملکرد ترمز، آن ها را تقسیم بندی کنیم، شامل دو نوع زیر می‌باشند:

  • ترمز پایی یا ترمز سرویس: این ترمز برای کاهش سرعت یا توقف خودرویی است که در حال رانندگی با آن هستیم و دارای سرعت بالایی می‌باشد. تاثیر آن از طریق فشار پا بر روی پدال ترمز بوده.
  • ترمز دستی یا ترمز پارک: این ترمز را ترمز اضطراری نیز می‌گویند؛ در هنگام پارک خودرو از آن استفاده می‌شود و عملکردی جدا از ترمز پایی یا سرویس خواهد داشت.

ترمز سرویس چگونه چرخ ها اثر می گذارد؟

ابتدا بهتر است نام‌های دیگری که برای ترمز سرویس در نظر گرفته‌اند را بگوییم: ترمز پایی و ترمز اولیه از جمله آن‌ها می‌باشد. این ترمز نقش بسیار مهمی برای توقف خودرو دارد.

بنابراین خودرویی که در حال حرکت با سرعت بالا یا متوسط است، برای کاهش سرعت و توقف، نیاز به این سیستم دارد. در صورتی که این سیستم در خودروی شما معیوب می‌باشد، هیچگاه شروع به حرکت نکنید.

ترمزهای خودرو در دو نوع ساده و ABS ایجاد شده‌اند. ترمزهای ABS یا ضد قفل، دارای کارایی بهتری در برخی از شرایط خاص جاده ای دارند.

ترمز پایی، با پدال ترمزی که زیر پای راننده وجود دارد، فعال می‌گردد و نیرویی از طریق روغن ترمز به چرخ ها منتقل می‌کند.

در مورد اینکه ترمز پایی یا سرویس بر کدام چرخ‌ها تاثیر می‌گذارد، باید گفت بر طبق استاندارهای خودرویی بر تمامی چرخ‌ها موثر است.

معرفی نمونه سوالات آیین نامه در مورد سیستم ترمز

ما در پایان این مطلب، تعدادی از نمونه سوالات را به همراه پاسخ فراهم کرده ایم که با مبحث ترمز بی ارتباط نمی باشد. شما می توانید جهت آشنایی و دریافت بیشتر سوالات، به لینک واقع در همین صفحه مراجعه فرمایید و نسبت به تهیه و مطالعه ی آن، اقدام کنید.

سوال ۱ – ترمز پایی بر اساس استانداردهای خودرویی، بر کدام یک از چرخ ها موثر است؟

  1. تنها بر چرخ های محرک
  2. تنها بر چرخ های جلو
  3. تنها بر چرخ های عقب
  4. هم بر چرخ های جلو هم عقب

پاسخ صحیح گزینه‌ی ۴

سوال ۲ – انتقال نیرو در سیستم ترمز پایی، توسط کدام گزینه صورت می پذیرد؟

  1. پدال
  2. روغ ترمز
  3. اهرم
  4. سیم‌های فلزی

پاسخ صحیح گزینه‌ی ۲

سوال ۳ – ترمز اصلی از کدام یک از سیستم های زیر استفاده کرده؟

  1. سیستم مکانیکی
  2. سیستم سیمی
  3. سیستم روغنی
  4. هیچ کدام

پاسخ صحیح گزینه‌ی ۳

امیدواریم این مطلب از سایت مرسی تست به شما در شناخت سیستم ترمز پایی کمک کرده باشد. لطفا اگر سیستم ترمز در خودروی شما معیوب می باشد، هیچ گاه رانندگی نکنید. بدانید که سلامت خود و سپس دیگران بسیار مهم می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *