حرکت چرخشی میل سوپاپ از کجا ناشی میشود

حرکت چرخشی میل سوپاپ از کجا ناشی میشود؟ این یکی از نمونه سوالات آیین نامه ی بسیار مهم و پرتکرار در آزمون های اصلی می باشد که شما داوطلب گرامی می توانید پاسخ آن را در ادامه ی مطالب از سایت مرسی تست مشاهده کنید.

حرکت چرخشی میل سوپاپ از کجا ناشی میشود؟

  1. میل لنگ
  2. تسمه تایم
  3. پیستون
  4. فیلتر هوا

پاسخ صحیح گزینه ی ۱ یعنی میل لنگ، می باشد.

نکته: میل سوپاپ حرکت دورانی خود را با استفاده از تسمه تایم یا تسمه تایمینگ و با استفاده از حرکت دروانی میل لنگ تامین کرده. میل سوپاپ وظیفه ی باز و بسته کردن سوپاپ های هوا و دود را بر عهده دارد. این مطلب در صفحه ی ۱۴۹ کتاب آیین نامه ی راهنمایی و رانندگی آمده است.

میل سوپاپ چیست و چگونه کار می کند؟

میل سوپاپ یا میل ‌بادامک، میله ای است که به جهت تبدیل حرکت چرخشی به حرکت خطی درون موتور خودروها، دوران دارد. این تغییر حرکت با دور و نزدیک شدن میل بادامک از محور چرخش صورت خواهد گرفت.

میل بادامک در موتورهای حرارتی احتراق داخلی، وسیله‌ای است که هم ورودی سوخت و هم خروج دود را کنترل کرده. میل سوپاپ از چندین بادامک شعاعی تشکیل شده است که هر کدام دریچه های ورودی یا خروجی را جابه جا کرده.

میل بادامک از طریق تسمه، زنجیر یا چرخ دنده به میل لنگ متصل می گردد. این امر زمان بندی ثابت سوپاپ ها را در رابطه با حرکت پیستون ها تضمین خواهد کرد.

یک سوپاپ روی سر سیلندر از دو قسمت اصلی تشکیل شده است به نام های ساقه و یک سر. قسمت سر سوپاپ نازلی را می ‌بندد که اجازه ورود سوخت یا جریان خروجی را داده و به حرکت خطی نیاز خواهد داشت.

بادامک در ساده ترین تعریف خود، یک پیوند مکانیکی می باشد که حرکت چرخشی را به حرکت خطی یا برعکس تبدیل کرده. بادامک ‌های روی میل بادامک این جابه‌ جایی را با چرخش یک الگوی شعاعی و دنباله‌ ای که عمود بر محور چرخش حرکت می ‌کند، به دست خواهد آورد.

از آن جایی که یک موتور خودرو دارای چندین پیستون می باشد، یک بادامک برای همه این پیستون ها کافی نمی باشد. یک میله کامل پوشیده شده با بادامک باید استفاده گردد.

به این نکته توجه کنید که قرارگیری دقیق بادامک ها در امتداد شفت امکان زمان بندی دقیق باز و بسته شدن سوپاپ ها را فراهم خواهد کرد.

این زمان بندی دقیق بسیار مورد نیاز است زیرا موتور خودرو با هزاران دور در دقیقه شلیک می کند. یکی از راه‌های ساده‌ تر برای صرفه‌ جویی در هزینه و انرژی، اطمینان از زمان‌ بندی مناسب در موتور خودرو می باشد.

رایج‌ترین علامت خرابی سوپاپ‌ ها چه می باشد؟

معمولا خرابی سوپاپ‌ ها از مشکلاتی نظیر شکستن ساقه یا خرابی سیت ناشی می گردد. گاهی نیز در گاید ممکن است نقصی ایجاد شود.

این علایم معمولا به صورت صدای چلق چلق یا صدای خشک کار کردن موتور شنیده شده و گاهی نیز بازده موتور را کاهش می دهد. از جمله علل خرابی سوپاپ می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • سوختن سوپاپ در اثر تنظیم نبودن نسبت هوا و سوخت.
  • در موتورهای دارای تسمه تایم پاره شدن تسمه‌ تایم می ‌تواند کج شدن سوپاپ‌ ها را به همراه داشته باشد.
  • گاهی در اثر خرابی سیستم خنک کننده سیلندر بیش از حد داغ می ‌شوند. در این مواقع ممکن است سیت سوپاپ در اثر حرارت بیش از حد از جای خود بیرون بیاید و خراب گردد.
  • گاهی نیز خرابی گاید سوپاپ، ایجاد صدایی شبیه به خشک کار کردن موتور می دهد.
  • خرابی گاید سوپاپ به ندرت اتفاق می‌افتد و از دلایل آن می ‌توان به نامرغوب بودن جنسش، کارکرد زیاد موتور و یا خراب شدن سوپاپ نام برد.

یک سری آزمون آنلاین آیین نامه برای شما داوطلبان در سایت مرسی تست فراهم شده است، که محیطی شبیه آزمون اصلی را برای شما فراهم می کند تا با شرکت در آن ها خود را به دستی محک بزنید و نقاط ضعف خود را پیدا کنید.

تعداد سوالات و مدت آزمون در این آزمون های آنلاین دقیقا مانند آزمون اصلی است تا شما را با آن ها آشنا کند. این آزمون ها کاملا رایگان بوده و پاسخ های درست هر سوال با پاسخ هایی که شما داده اید در پایان آزمون مقایسه می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *