شخصی که در خیابان راه می رود در گذرگاه های مشخص شده حق تقدم دارد

شخصی که در خیابان راه می رود در گذرگاه های مشخص شده حق تقدم دارد، اگر می‌خواهید مفهوم این جمله را بدانید بهتر است مطلب زیر از سایت مرسی تست را مطالعه فرمایید.

سعی کنید حق تقدم در حین رانندگی را یاد بگیرید نه اینکه قوانین آن را حفظ کنید. یکی از این موارد این است: شخصی که در خیابان راه می رود در گذرگاه های مشخص شده حق تقدم دارد، این جمله به این معناست که هر شخصی که از روی گذرگاه مخصوص پیادگان عبور می کند و در هنگام سبز بودن چراغ راهنمایی دارای حق تقدم می‌باشد.

چه افرادی در گذرگاه های مشخص شده حق تقدم دارد؟

طبق ماده ۱۳۶ قوانین آیین نامه: رعایت قوانین و مقررات مربوط به حق تقدم عبور برای تمام افراد اجباری می‌باشد، مگر اینکه در مواردی مقررات راهنمایی و رانندگی یا علائم ویژه مربوطه خلاف این موضوع را صادر کنند‌.

طبق ماده ۱۳۷ قوانین آیین نامه: در تقاطع‌ها و میدان‌هایی که هیچ گونه علامت یا چراغ راهنمایی و رانندگی وجود ندارد، حق تقدم عبور برای وسایل نقلیه به صورت زیر تعیین می‌گردد:

  • اگر در تقاطع هم عرض دو وسیله نقلیه که روبروی یکدیگر در حال تردد هستند با هم وارد خیابان واحد شوند، حق تقدم عبور با وسیله نقلیه ای آست که در حال گردش به راست می‌باشد.
  • هرگاه دو یا چند وسیله نقلیه از دو یا چند راه متفاوت به یک تقاطع هم عرض برخورد کند حق تقدم عبور با وسیله نقلیه می‌باشد که در سمت راست وسایل نقلیه دیگر قرار گرفته است.
  • هنگام ورود به میدان‌ها حق تقدم عبور با وسیله نقلیه می‌باشد که در درون میدان در حال تردد می‌باشد.
  • در سه راهی‌ها حق تقدم عبور با وسیله نقلیه‌ای است که به صورت مستقیم و در مسیر مجاز در حال حرکت است حتی اگر عرض خیابانی که در آن قرار دارد از عرض راه تلاقی کننده کمتر باشد.

طبق ماده ۱۳۸ قوانین آیین نامه: در برخورد راه‌های اصلی با راه‌های فرعی، حق تقدم در مقررات راهنمایی و رانندگی با آن وسیله نقلیه ای می‌باشد که در راه اصلی در حال عبور است. رانندگانی که از راه فرعی می‌خواهند وارد راه اصلی شوند، باید قبل از ورود به خیابان اصلی توقف نمایند و بعد از رعایت احتیاط کامل و حق تقدم عبور وسایل نقلیه‌ای که در آن مسیر در حال حرکت هستند، با سرعت مجاز وارد آن خیابان گردند.

طبق ماده ۱۳۹ قوانین آیین نامه: اگر وسیله نقلیه از راه خصوصی، شانه راه، گاراژ، کوچه، تعمیرگاه یا مانند این‌ها بخواهد وارد معابر عمومی شود باید قوانین ماده ۱۳۸ را اجرا کند.

طبق ماده ۱۴۰ قوانین آیین نامه: وسیله نقلیه‌ای که در مسیرهای مجاز در حال تردد می‌باشند، بر وسایل نقلیه‌ای که در حال توقف هستند و می‌خواهند شروع به حرکت کنند، یا دور بزنند و گردش کنند دارای حق تقدم بالاتری می‌باشند.

طبق ماده ۱۴۱ قوانین آیین نامه: گذرگاه‌های عابر پیاده که چراغ راهنمایی و رانندگی وجود ندارد حق تقدم با عابرین پیاده می‌باشد.

طبق ماده ۱۴۲ قوانین آیین نامه: در خیابان‌ها یا تقاطع‌ها که وسایل نقلیه در حال تردد هستند، اگر وسیله نقلیه‌ای بخواهد به سمت چپ گردش کند، حق تقدم با وسیله نقلیه‌ای است که در مسیر مستقیم و مجاز در حال حرکت است، و در خیابان‌ها در محل توقف و پارک تقدم با وسیله نقلیه‌ای است که ضمن حرکت با دنده عقب می‌خواهد پارک کند.

طبق ماده ۱۴۳ قوانین آیین نامه: در مسیرهایی که حرکت وسایل نقلیه به علت وجود موانعی بر سر راه‌ها مسدود شده است، برای مثال وجود مصالح ساختمانی، عملیات عمرانی، وسایل نقلیه دیگر، حفاری‌ها، خرابی‌ها یا … و یا فضای کافی برای عبور وجود ندارد، حق تقدم با وسیله نقلیه‌ ای است که مسیر آن باز است یا سهم بیشتری برای عبور دارد.

طبق ماده ۱۴۴ قوانین آیین نامه: در راه‌ های کوهستانی یا راه‌ های شیبدار که ویژگی‌های راه‌های کوهستانی را دارند، که در آنها عبور از کنار وسایل نقلیه بسیار سخت و کاری مشکل می‌باشد، وسیله نقلیه‌ ای که در سرازیری در حال تردد می‌ باشد باید به کناره راه برود و به راننده‌ای که در سر بالایی در حال حرکت است حق تقدم بیشتری را جهت عبور بدهد.

جهت آشنایی با نمونه سوالات آیین نامه در این زمینه به شما پیشنهاد می کنیم به لینک دانلود در ابتدای همین صفحه مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *