شکل تابلوهای راهنمایی و رانندگی

با توجه به اینکه شکل تابلوهای راهنمایی و رانندگی بسیار زیاد می‌باشد، به همین دلیل یادگیری و به خاطر سپردن آنها از روی کتاب آیین نامه راهنمایی و رانندگی یک کار سخت و زمانبر خواهد بود و یا حتی اگر تمام این تابلوها را به خاطر بسپارید بعد از چند روز مجدداً آنها را فراموش می کنید. برای همین به شما توصیه می‌کنیم که بسته طلایی سوالات آیین نامه موجود در ابتدای همین مطلب از سایت مرسی تست را دانلود و با استفاده از آن موفقیت خود در آزمون اصلی را تضمین کنید.

شکل تابلوهای راهنمایی و رانندگی

باید به عرضتان برسانم که تابلوهای راهنمایی و رانندگی جز مهم‌ترین علائم موجود در راهنمایی و رانندگی می باشند که تعداد زیادی از سوالات آزمون راهنمایی و رانندگی را به خود اختصاص داده‌اند.

یادگیری این گونه علائم می‌تواند کمک شایانی را در پذیرفتن شما در امتحان نهایی داشته باشد. ما سعی کرده‌ایم که در این مطلب انواع تابلوهای راهنمایی و رانندگی را با تصاویر و توضیحات کامل در اختیار شما قرار دهیم.

شاید بتوان گفت که تعداد تابلوهایی که در کتاب آیین نامه راهنمایی و رانندگی وجود دارد بیش از ۲۰۰ نوع می‌باشد که هر کدام از این تابلوها معنا و مفهوم خاص به خود را دارند. بنابراین این یک کار سخت و زمانبر است برای اینکه بتوانیم حجم عظیمی از تابلوهای راهنمایی و رانندگی موجود در کتاب را یاد بگیریم.

اما جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد، زیرا در این مطلبی که برای شما گردآوری کرده ایم، روش یادگیری تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی را به شما معرفی خواهیم کرد. شاید بتوان گفت یکی از سریع‌ترین و بهترین روش‌های یادگیری و مطالعه تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی، مشاهده کردن فیلم‌های آموزشی است که در این زمینه تهیه شده است، یا حتی می‌توان گفت استفاده کردن از تصاویر علائم و تابلوهای راهنمایی و رانندگی که در سایت مرسی تست تهیه شده است این امکان را می‌دهد که در کوتاه‌ترین زمان تمام مطالب کتاب را به صورت تصویری مطالعه کنید و توضیحات آن را یاد بگیرید.

آموزش تابلوهای راهنمایی و رانندگی

به طور کلی تعداد تابلوهای راهنمایی و رانندگی را می‌توان در هفت دسته طبقه‌بندی کرد که در زیر به صورت مختصر به آنها می‌پردازیم:

  • تابلوهای هشدار دهنده یا اخطاری
  • تابلوهای بازدارنده یا انتظامی
  • تابلوهای آگاهی‌دهنده یا اخباری
  • تابلوهای راهنمای مسیر
  • تابلوهای مکمل
  • تابلوهای محلی
  • برچسب‌ها

من یک راهی را به شما معرفی می‌کنم برای اینکه بتوانید تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی را راحت‌تر به خاطر بسپارید پس این نکته را در ذهن خود در نظر داشته باشید که اول، این تابلوها در هفت دسته طبقه‌بندی شده‌اند و دوم، سه دسته از تابلوها هستند که بیشترین استفاده را دارند، یعنی تابلوهای اخطاری، تابلوهای بازدارنده و تابلوهای آگاهی دهنده.

معرفی تابلوهای اخطاری یا هشدار دهنده

این تابلو همان گونه که از اسم آنها مشخص است نوعی خطر را برای مخاطب هشدار می‌دهند. شکلی که برای این تابلوها می‌توان در نظر گرفت مثلثی شکل است که دارای نوار قرمز رنگ است و زمینه این تابلوها سفید می‌باشند. البته همه این تابلوها به شکل مثلث نخواهند بود، برای مثال در این گروه ۷ نوع تابلو دیگری وجود دارد که شکل آنها مثلث نیست.

شکل تابلوهای راهنمایی و رانندگی

تابلوی شیب سرپایینی

شکل تابلوهای راهنمایی و رانندگی

تابلوی شیب سربالایی

شکل تابلوهای راهنمایی و رانندگی

تابلوی اولین پیچ به راست

شکل تابلوهای راهنمایی و رانندگی

تابلوی اولین پیچ به چپ

معرفی تابلوهای بازدارنده یا انتظامی

یکی دیگر از تابلوهایی که می‌خواهیم به معرفی آن بپردازیم تابلوهای بازدارنده راهنمایی و رانندگی هستند. شکلی که برای این تابلوها طراحی شده است دایره شکل است که دارای نوار قرمز رنگی هستند که نوع ممنوعیت را نمایش می‌دهد. البته می‌توان گفت که تنها دایره ای شکل نیستند بلکه شکل‌های مربع و یا مستطیل نیز خواهند داشت‌.

شکل تابلوهای راهنمایی و رانندگی

تابلوی عبور سواری ممنوع

شکل تابلوهای راهنمایی و رانندگی

تابلوی ورود از هر دو طرف ممنوع

شکل تابلوهای راهنمایی و رانندگی

تابلوی ورود ممنوع

شکل تابلوهای راهنمایی و رانندگی

تابلوی حق تقدم عبور با شما

معرفی تابلوهای آگاهی دهنده یا اخباری

نوع دیگری از تابلوها که به آن می‌پردازیم تابلوهای آگاهی دهنده یا اخباری هستند. در واقع این نوع تابلوها، توصیه‌های عمومی را برای مخاطب در بر دارند، رنگ‌هایی که می‌توانیم به این تابلوها نسبت دهیم زرد، آبی، سبز، قهوه‌ای و سفید و شکلی که می‌توان به آنها نسبت داد دایره‌ای، مربع، مستطیل، مثلث و غیره هستند. تابلوهای آگاهی‌دهنده یا اخباری را می‌توان در دو دسته تقسیم بندی کرد آگاهی دهنده‌های دستوری و آگاهی دهنده‌های غیر دستوری.

پایان شهر

تابلوی پایان شهر

پایان منطقه مسکونی

تابلوی پایان منطقه مسکونی

ابتدای منطقه مسکونی

تابلوی ابتدایی منطقه مسکونی

ورود به شهر

تابلوی ورود به شهر

معرفی تابلوهای راهنمای مسیر

بخش دیگری از تابلوهای راهنمایی و رانندگی در کتاب آیین نامه وجود دارد به نام تابلوهای راهنمای مسیر. این تابلوها را در سه دسته کلی می‌توان تقسیم بندی کرد:

  • تابلوهای پیش آگاهی
  • تابلوهای انتخاب مسیر
  • تابلوهای خروجی

در زیر مثالی از این تابلوها برای شما همراهان گرامی آورده شده است.

راهنمای مسیر

تابلوی راهنمای مسیر

راهنمای مسیر

تابلوی راهنمای مسیر

راهنمای مسیر

تابلوی راهنمای مسیر

راهنمای مسیر

تابلوی راهنمای مسیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *