حق تقدم در رانندگی

در این مطلب به آموزش حق تقدم در رانندگی پرداخته ایم همچنین شما می توانید با کلیک بر روی لینک زیر نمونه سوالات حق تقدم نیز مشاهده نمایید.

برای مشاهده سوالات حق تقدم در رانندگی بر روی لینک سوالات حق تقدم با جواب کلیک کنید.

از عوامل بسیار مهمی که نادیده گرفتن آن می تواند منجر به رخ دادن حوادث و سوانح جدی در رانندگی شود، عدم رعایت حق تقدم در رانندگی است.

بر اساس قوانین و مقررات نیروی انتظامی، تمامی عابرین پیاده و به خصوص راننده ها ملزم به رعایت حق تقدم عبور هستند، در ضمن یکی از مشکل ترین بخش های امتحان آیین نامه برای شرکت کنندگان، بخش حق تقدم در رانندگی است.

لازم به ذکر است که در این زمینه رعایت عابران پیاده نسبت به رانندگان اهمیت بیشتری دارد.

یک تعریف کلی از حق تقدم در رانندگی

در یک تعریف کلی حق تقدم شامل مجموعه قوانینی برای رعایت اولویت بندی عبور وسایل نقلیه و یا عابران پیاده از خیابان است.

رعایت کردن حق تقدم از سوی تمام افراد جامعه به معنی احترام گذاشتن به حقوق خود و سایر شهروندان می باشد.

طبق قوانین راهنمایی رانندگی، و مطابق با بند 43 ماده 1 آیین نامه رانندگی، حق تقدم یعنی: اولویت حق عبور وسیله نقلیه نسبت به سایر وسایل نقلیه و یا نسبت به عابران پیاده و بالعکس.

پایه و اساس رعایت کردن حق تقدم، آشنایی با مفهوم تقاطع و شناخت انواع تقاطع ها است که در ادامه به آن می پردازیم:

تعریف تقاطع و انواع تقاطع ها

تقاطع یا چهار راه، محل گذر دو راه از یکدیگر است. این محل ها، یکی از خطرناک ترین مکان ها برای عبور رانندگان و عابران پیاده به شمار می آید، رانندگان باید دقت کنند که هنگام نزدیک شدن به تقاطع ها سرعت خود را کاهش دهند.

تقاطع ها دارای انواع مختلفی مانند؛ تقاطع هم سطح، تقاطع غیر هم سطح، تقاطع فرعی و تقاطع اصلی است. اما در یک تقسیم بندی کلی، تقاطع ها شامل:

  1. تقاطع هایی که علائم کنترلی رانندگی مانند؛ چراغ راهنما یا تابلوهای راهنمایی رانندگی دارند.
  2. تقاطع های بدون علائم رانندگی کنترلی.

حق تقدم در رانندگی

انواع حق تقدم در رانندگی

1)حق تقدم عبور در میدان

هنگام ورود به میدان ابتدا باید توقف کنیم تا خودرویی که در حال حرکت در میدان است، عبور کند. یعنی طبق آخرین قوانین راهنمایی رانندگی حق تقدم عبور در میدان با راننده ای است که داخل میدان در حال حرکت کردن است.

۲) حق تقدم در چهار راه ها

در تقاطع هم عرض، چنان چه دو وسیله نقلیه که رو به روی هم در حال حرکت هستند، بخواهند هم زمان به یک خیابان واحد در مجاورت خود بپیچند، حق تقدمبا خودرویی است که به طرف راست گردش میکند.

در صورتی که خودروها از راه های مختلف به تقاطع هم عرض برسند، حق تقدم با وسیله نقلیه ای است که در سمت راست وسیله نقلیه دیگر در حال حرکت می باشد.

۳) حق تقدم عبور در سه راه

در سه راهی حق تقدم با خودرویی است که در جهت مجاز و مستقیم در حال حرکت است، و نیز در برخورد راه اصلی با راه فرعی، حق تقدم عبور با وسیله نقلیه ای است که در حال گذر از راه اصلی است.

حق تقدم عبور در رانندگی در سه راه ها

پس رانندگانی که از راه فرعی در حال ورود به راه اصلی هستند، در صورت لزوم باید توقف کنند.

4) حق تقدم در رانندگی در پارک دوبل

در هنگام انجام پارک دوبل، حق تقدم با خودرویی است که ضمن حرکت کردن با دنده عقب مشغول پارک کردن است، پس اگر در همین حین ماشین دیگری از پشت سر به محل پارک کردن او متمایل شود، در صورت برخورد دو خودرو باهم، خودروی دوم مقصر شناخته می شود.

حق تقدم در رانندگی در پارک دوبل
آموزش حق تقدم در رانندگی به صورت تصویری و خلاصه

آموزش حق تقدم در رانندگی

نکته پایانی: در پایان ذکر این نکته ضروری است که در تمامی حالات و مراحل گفته شده در بالا، در صورت وجود خودروهایی مانند آمبولانس، خودروی آتش نشانی و یا خودروی پلیس، که در حال انجام وظیفه می باشند و عبور آنها حالت اضطراری دارد، حق تقدم با آنها می باشد و هیچ یک از موارد گفته شده در مورد آنها صدق نمی کند.

شما میتوانید جدیدترین نمونه سوالات آیین نامه رانندگی را که در بسته طلایی است دانلود نمایید و در بار اول در آزمون آیین نامه اصلی قبول شوید.

برای دانلود بسته طلایی بر روی لینک زیر کلیک کنید.

از مطالب آموزش آیین نامه رانندگی در سایت ما استفاده نمایید.

پیشنهاد می کنیم مطالب مرتبط زیر را نیز بخوانید:

 

‫4 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *